וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורדים משנים עמדה: כבר לא דורשים להדיח את אסד

נציגי האופוזיציה הסורית הציגו בז'נבה מסמך עמדות מפורט, שלראשונה אינו נוקב בשמו של הנשיא, ואף מציע להשאיר את הצבא ואת מנגנוני הביטחון על כנם. אנשי המשטר טרם הגיבו

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

האופוזיציה הסורית נסוגה לראשונה מדרישתה להדיח את הנשיא בשאר אסד. נציגי האופוזיציה הגישו אתמול (רביעי) מסמך המפרט את חזונם להסכם שלום בסוריה, ובאופן תקדימי לא הזכירו בו את שמו של הנשיא ולא דרשו את סילוקו.

המסמך הוגש לנציגי המשטר הסורי במהלך סבב הדיונים השני של שיחות ז'נבה. זהו מסמך הדרישות המפורט ביותר שהוצג עד כה, והוא כולל דרישות ענפות לשיפור מצב זכויות האדם בסוריה. בין היתר, מופיעה במסמך קריאה לשמר את מרבית מוסדות המדינה הקיימים, בהם הצבא הסדיר ושירותי המודיעין (ה"מוח'אבראת").

מאז פרצה מלחמת האזרחים בסוריה לפני שלוש שנים, האופוזיציה התעקשה כי הדחתו של אסד תהיה נקודת המוצא לפתרון הסכסוך. השינוי המשמעותי בעמדת האופוזיציה עשוי להקל על המגעים מול השלטון הסורי.

מנגד, הדבר גם עשוי לפרק מחדש את מעט האמון שנבנה בין הארגונים המתנגדים לאסד, שכמה מהם בקושי הסכימו להשתתף בשיחות ז'נבה. השמטת הדרישה להדחת אסד עלולה לעורר תחושת בגידה בקרב מי שהתנו זאת כתנאי הבסיסי להשתתפותם במשא-ומתן.

לפי חברי אופוזיציה ששוחחו עם ה"ניו יורק טיימס" וסוכנות הידיעות רויטרס, ההצעה עשויה להפיג את החששות בקרב רבים מהסורים, החוששים שסוריה תתמוטט ותהפוך למדינת טרור פרוצה, בדומה לעיראק. מקורות נוספים ציינו כי השמטת הדרישה להדחת אסד עשויה לצייר את האופוזיציה כצד הגמיש יותר במשא-ומתן.

כך מסייע הביון המערבי לאסד לשרוד מול אל-קאעדה

סגן שר החוץ של סוריה פייסל מקדאד. ז'נבה, 12 בפברואר 2014. AP
הסורים ממשיכים להאשים את המורדים בעידוד טרור. סגן שר החוץ פייסל מקדד, אמש בז'נבה/AP

דובר האופוזיציה הסורית, לואי סאפי, אמר כי נציגי המשטר הסורי טרם הגיבו למסמך שהגישה האופוזיציה. סגן שר החוץ הסורי, הנציג הבכיר במשלחת לז'נבה, אמר אתמול כי דמשק דורשת לשים קץ לכל מעשי הטרור בשטחה ולסלק את "המחבלים הזרים". הוא הציג מסמך בו פורטו "מעשי הזוועה" שהממשלה הסורית מייחסת למורדים.

בתוך כך, מסתמנת עלייה קיצונית במספר ההרוגים היומי בסוריה. "הארגון הסורי לזכויות אדם" דיווח אתמול כי מנה יותר מ-200 הרוגים בכל יום בשלושת השבועות האחרונים. לפי נתוני הארגון, שמושבו בלונדון, לפחות 4,959 בני אדם נהרגו מאז 22 בינואר. כשליש מהמתים - אזרחים, בהם 515 נשים וילדים.

מלחמת האזרחים בסוריה - כותרות אחרונות
"יום בגיהנום": אנשי האו"ם התקבלו בחומס באש עזה
לראשונה: אזרח בריטי עשה פיגוע התאבדות בסוריה
קרבות עזים בחלב; המורדים השתלטו על הכלא המרכזי
אונס וחשמל באיברי המין: מסכת ההתעללות בילדי סוריה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully