וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן מתעקש: לפני הפיוס, הסירו את המצור על עזה

רה"מ הטורקי הבהיר שישראל צריכה להקל את תנאי הכניסה לרצועה, לפני שייחתם הסכם הפיצויים לנפגעי המשט לעזה. ייתכן שמדובר בספין שנועד לדחות את החתימה אחרי הבחירות בארצו

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

פיוס בין ישראל לטורקיה? לא כל כך מהר. אחרי ההצהרות החיוביות שנשמעו בתחילת השבוע – ולפיהן מרבית המחלוקות בין הצדדים נפתרו – מצנן ראש הממשלה רג'פ טייפ ארדואן את ההתלהבות, ומציב תנאים לנרמול היחסים בין שתי המדינות.

אמש כינס ארדואן באנקרה מסיבת עיתונאים עם עמיתו הספרדי מריאחנו ראחוי, ובמסגרתה נשאל על "משט המרמרה" במאי 2010 ועל עתיד היחסים עם ישראל. "ניהלנו שיחות על הפיצויים, אבל טרם הגענו לתוצאות סופיות", השיב ארדואן. "לתפיסתי, העניין הזה צריך להיות מנוסח סופית בפרוטוקול, לא באופן מילולי. כפי שידוע, אחד התנאים שהצבנו היה הסרת המצור. איננו יכולים לנרמל את היחסים אם המצור לא יוסר, וזה צריך להיעשות במסגרת פרוטוקול", הוסיף.

עוד בוואלה! חדשות:
דגן: "הדרישה להכרה במדינה יהודית היא קשקוש"
הרוג בהתנגשות בין אוטובוס לרכב פרטי בכביש 85 בצפון
ישראל משתדרגת: חברה בקבוצת מדינות מובילה באו"ם

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. אנקרה, פברואר 2014. רויטרס
הנורמליזציה רחוקה משחשבו תחילה. ארדואן, אתמול/רויטרס

דבריו של ארדואן מהווים משב רוח קריר שבא יומיים בלבד אחרי ראיון טלוויזיוני של שר החוץ אחמט דאווטאולו, שבו הודיע כי "רוב ההבדלים בין הצדדים נמחקו", וכי לאחרונה יש "גישה חדשה" בשיחות על הפיצויים לנפגעי המרמרה. בתחילת החודש דווח על התקדמות משמעותית בשיחות על הפיצויים. השר הטורקי לא ציין תאריך יעד לפתרון המחלוקת בין המדינות, אך הבהיר כי "היו התפתחויות חיוביות" בימים האחרונים וכי "הושגה התקדמות משמעותית". עם זה, הוא לא הרחיב בפרטים על היקף הפיצויים שישראל תשלם למשפחותיהם של האזרחים הטורקים שנהרגו בפשיטה על ה"מאווי מרמרה".

על אף האופטימיות שנשקפה בדבריו של דאווטאולו, גם הוא ציין בראיון כי לצד הפיצויים למשפחות הרוגי המשט, טורקיה דורשת גם את הקלת המצור על רצועת עזה. דאווטאולו קשר זאת להחזרת צוות השגרירות הטורקית לתל אביב במסגרת הסכם הפיוס, כשאמר שטורקיה מעוניינת ב"נציגות בולטת" בישראל כדי לפקח על הקלת המצור מעל עזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
ספינת מאווי מרמרה עוגנת בנמל איסטנבול לתיקונים. אפריל 2013. רויטרס
"גישה חדשה" בשיחות על הפיצויים? ה"מרמרה", מאי 2010/רויטרס

יצוין כי ייתכן שאחת ממטרותיו של ארדואן בנקיטת העמדה הנוקשה "משיכת זמן" עד אחרי הבחירות המקומיות שייערכו בארצו בחודש הבא. זאת, על מנת למנוע מחידוש היחסים עם ישראל לצייר אותו כמי שריכך את עמדותיו.

רק החודש אמר גורם בברית נאט"ו לוואלה! חדשות כי הצדדים "קרובים מאוד להסכם, וכרגע מפרידים ביניהם כמה מיליוני דולרים והבדלי ניסוח קלים". לדבריו, שתי המדינות רוצות בהסכם עד תחילת החודש הבא. "חלון ההזדמנויות להסכם יישאר פתוח בשבועיים הקרובים", אמר הגורם. "אם לא יושג הסכם עד אז, נצטרך לחכות עד אחרי הבחירות לרשויות המקומיות". הוא אף העריך כי ארדואן "לא ירצה להצמיד את ההסכם עם ישראל לבחירות, ואילו ישראל מעוניינת לסיים את המחלוקת עם טורקיה לפני ההגעה לרגעי ההכרעה במסלול הפלסטיני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully