וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ההתקדמות מול טורקיה עשויה לקרב את ישראל לנאט"ו"

12.2.2014 / 0:22

גורם בכיר בנאט"ו אמר לוואלה! חדשות כי הצדדים מעוניינים להגיע להסכם על רקע תקרית המרמרה, עד תחילת מרץ. ההסכם יאפשר להגביר את שיתוף הפעולה עם הברית הצבאית הגדולה

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

(שר החוץ הטורקי: "קרובים לנרמול היחסים עם ישראל")

הסכם הפיוס ההולך ונרקם בין ישראל לבין טורקיה יאפשר להגביר באופן משמעותי את שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לבין ברית נאט"ו - כך אמר לוואלה! חדשות גורם בברית הצפון-אטלנטית שמעורה בפרטי המגעים בין המדינות. הגורם אמר כי הצדדים "קרובים מאוד להסכם, וכרגע מפרידים ביניהם כמה מיליוני דולרים והבדלי ניסוח קלים".

הגורם הוסיף כי שני הצדדים מעוניינים להגיע להסכם עד תחילת מרץ. לדבריו, "חלון ההזדמנויות להסכם יישאר פתוח בשבועיים הקרובים. אם לא יושג הסכם עד אז, נצטרך לחכות עד אחרי הבחירות לרשויות המקומיות בטורקיה, שיתקיימו בסוף מרץ". הגורם הסביר כי ארדואן "לא ירצה להצמיד את ההסכם עם ישראל לבחירות, ואילו ישראל מעוניינת לסיים את המחלוקת עם טורקיה לפני ההגעה לרגעי ההכרעה במסלול הפלסטיני".

עוד על היחסים בין ישראל לטורקיה:
שר החוץ הטורקי: קרובים לנירמול היחסים עם ישראל
התקדמות ניכרת במו"מ על הפיצויים להרוגי ה"מרמרה"
לראשונה מהמשט: שר ישראלי נפגש עם מקבילו הטורקי

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. אנקרה, דצמבר 2013. רויטרס
"ארדואן לא ירצה להצמיד את ההסכם עם ישראל לבחירות המקומיות". ראש ממשלת טורקיה/רויטרס

נאט"ו הינה הברית הצבאית הגדולה בעולם, הכוללת את רוב מדינות אירופה וצפון אמריקה. טורקיה הינה אחת החברות בברית, ומכיוון שכל החלטה שמתקבלת על ידי נאט"ו דורשת אישור של כלל חברות הברית, המחלוקת בין ישראל לבין טורקיה סביב המשט לעזה פגעה בשיתוף הפעולה בין נאט"ו לבין מערכת הביטחון בישראל. הגורם הבכיר בארגון ציין כי נאט"ו מעוניינת בהידוק שיתוף הפעולה עם ישראל, וכי ההתקרבות האיטית בין ישראל לטורקיה בשנה האחרונה כבר הובילה לשיפור מסוים בקשר בין נאט"ו וישראל.

ספינה אמריקנית מול בסיס חיל הים של יוון וכוחות נאט"ו במפרץ סאודה, כרתים. AP
"נערכה כבר פגישה שבה נציגי ישראל וטורקיה ישבו באותו השולחן". כוחות נאט"ו בכרתים, אוגוסט 2013/AP

"אפשר היה לראות בשנה האחרונה שטורקיה מסירה באופן הדרגתי את ההתנגדות המוחלטת שלה להגברת שיתוף הפעולה של נאט"ו עם ישראל. נערכה כבר פגישה של כל 28 החברות בנאט"ו עם שבע מדינות מזרח תיכוניות, בהן ישראל, שבמהלכה נציגי ישראל וטורקיה ישבו באותו השולחן", הסביר הגורם. "אנחנו מקווים שהסכם הפיוס יאפשר לנאט"ו לקיים יותר פגישות במתכונת של 28+1, כלומר כל המדינות החברות בברית - יחד עם נציגיה של ישראל, באופן בלעדי", הוסיף.

"התקדמות משמעותית בשיחות"

ההסכם בין ישראל לבין טורקיה נראה בימים האחרונים קרוב מתמיד, על רקע דיווחים בשתי המדינות שמצביעים על התגמשות בעמדות הממשלות. שר החוץ הטורקי אמר בראיון טלוויזיוני כי הושגה "התקדמות משמעותית" בשיחות בין הצדדים, וכי טורקיה דורשת מישראל לא רק פיצויים כספיים למשפחות הרוגי המשט, אלא גם את הקלת המצור מעל רצועת עזה. במקביל, דיווח עיתון "הארץ" כי ישראל הסכימה להעלות את סכום הפיצוי למשפחות ההרוגים במשט המרמרה, עד לכ-23 מיליון דולר.

דיפלומטים זרים בישראל שדנו בסוגיה עם שר החוץ, אביגדור ליברמן, התרשמו כי הוא ריכך את עמדתו בנושא הטורקי, וכי זו אחת הסיבות להתקדמות המגעים. לפני כשנה, לאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו, התנצל בפני ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, על תקרית המשט, ליברמן תקף בחריפות את המהלך וכינה אותו "כניעה". כעת, נראה כי ליברמן תומך בהגעה להסכם פיוס עם טורקיה, ואינו מתנגד גם להעלאת סכום הפיצויים. ישראל דורשת בתמורה שטורקיה תימנע מהגשת תביעות נגד קציני וחיילי צה"ל ולא תפגע בהידוק שיתוף הפעולה בין ישראל לנאט"ו.

ישראל הצטרפה כמשקיפה לברית הפסיפית

ברית נאט"ו עלתה לכותרות לאחרונה גם בהקשר הפלסטיני, כאשר יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, אמר בראיון ל"ניו יורק טיימס" שלא יתנגד להצבת כוחות נאט"ו בבקעת הירדן לאחר נסיגת צה"ל. בישראל פוסלים את הרעיון על הסף, ולדברי הגורם ששוחח עם וואלה! חדשות, עד כה לא נערך בנאט"ו כל דיון בהצעה.

בתוך כך, הבוקר הודיעו לשכת ראש הממשלה ומשרד החוץ כי ישראל הצטרפה כמשקיפה לארגון הברית הפסיפית, שמורכבת מנציגי קולומביה, מקסיקו, צ'ילה, פרו וקוסטה ריקה. ראש הממשלה נתניהו אמר: "אני מודה למנהיגי מדינות הברית הפסיפית על קבלת ישראל כמשקיפה לארגון החשוב שהם עומדים בראשו. מדובר בצעד נוסף להבטחת המשך צמיחת המשק הישראלי. אנו מגוונים את השווקים הבינלאומיים של מדינת ישראל".

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully