וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דגן: "הדרישה להכרה במדינה יהודית היא קשקוש"

12.2.2014 / 0:41

ראש המוסד לשעבר אמר בהרצאה סגורה שהאו"ם כבר הכיר בישראל כמדינה יהודית, "אז עכשיו אנחנו מבקשים הכרה מהמדינה הפלסטינית שלא קיימת?". על ירושלים: "חייבים לערב את ירדן"

צילום: עומר מירון, מור שאולי, גדעון צנטנר, רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: לירון בארי

"לדרוש מהפלסטינים להכיר בישראל כמדינה יהודית זה קשקוש" – כך אמר השבוע ראש המוסד לשעבר מאיר דגן בהרצאה סגורה שקיים בתל אביב. דגן התייחס לאחת הדרישות העיקריות שמעלה ראש הממשלה בנימין נתניהו במסגרת המשא ומתן עם הפלסטינים, וטען שהיא מיותרת. "אם הולכים להחלטת האו"ם על הקמת מדינת ישראל ב-1947, כתוב שם בפירוש שישראל תקום כמדינה יהודית", אמר דגן. "אז עכשיו אנחנו הולכים ודורשים הכרה כזו מצד המדינה הפלסטינית? אנחנו מבקשים הכרה באופי המדינה שלנו ממדינה שבכלל לא קיימת?".

עוד על תהליך השלום:
המו"מ תקוע: אין הסכמה על ירושלים כבירה פלסטינית
קרי על הצעת אבו מאזן: "נתניהו מתנגד לכוח נאט"ו"
הפלסטינים ביקשו לדון במניעת הסתה – ישראל סירבה

מאיר דגן נואם בכנס במרכז למורשת היהדות באוניברסיטת תל אביב, יוני 2012. דרור עינב
"בניגוד לעניין ההכרה, עניין הפליטים באמת מסכן את המדינה היהודית". דגן/דרור עינב

דגן הדגיש כי לדעתו, במקום להתעקש על הכרה במדינה יהודית, על ישראל להתעקש על כך שלא תהיה זכות שיבה לפליטים הפלסטינים לתחומי ישראל. "צריך לדאוג שהפליטים יקבלו אזרחות במדינות שבהן הם חיים כיום – מלבנון ועד מדינות המפרץ", אמר ראש המוסד לשעבר. "בניגוד לעניין ההכרה, עניין הפליטים באמת מסכן את המדינה היהודית". דגן הדגיש בהרצאה, כפי שאמר כבר בעבר, שישראל מוכרחה לחתור להסכם עם הפלסטינים – "לא לטובת הפלסטינים, אלא לטובת ישראל".

דגן התייחס גם לנקודת המחלוקת העיקרית כרגע במשא ומתן – ירושלים – ואמר כי על מנת להגיע לפתרון בסוגיה זו יש לערב בצורה משמעותית יותר את מדינות ערב במשא ומתן. "ירושלים אינה סוגיה פלסטינית אלא סוגיה מוסלמית. חייבים לערב את ירדן, את סעודיה ואת מרוקו בדיונים בנושא", אמר דגן. "אם ישראל תגיע להבנות מול המדינות הללו, שהמלכים שלהן נתפסים בעולם הערבי כאחראים למקומות הקדושים בירושלים, זה יקל על אבו מאזן לקבל החלטות קשות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

הפלסטינים הסכימו למדינה יהודית בהסכם ז'נבה

הדרישה לקבל מהפלסטינים הכרה מפורשת בזהותה של ישראל כמדינה יהודית נמצאת בין "הקווים האדומים" של ראש הממשלה נתניהו במשא ומתן עם הפלסטינים. נתניהו מרבה להזכיר את הדרישה הזו בהתבטאויותיו הפומביות, ואף האשים לאחרונה את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בכך שהוא "מסרב להכיר בישראל כמדינה יהודית, אף שברור לו שבלי הכרה כזו לא יהיה הסכם". מי שתומך בדרישה לקבל מהפלסטינים הכרה בישראל כמדינה יהודית הוא יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, שאף העלה את הנושא בשיחות שקיים לאחרונה עם אבו מאזן.

הפלסטינים דחו עד כה על הסף את דרישתו של נתניהו, ואבו מאזן אף אמר לאחרונה בריאיון לעיתון "ניו יורק טיימס", שבמסגרתו הציג עמדות מתונות בכמה סוגיות מפתח, כי אין לו כל כוונה להכיר בישראל כמדינה יהודית. לדברי גורמים בסביבתו של אבו מאזן, ההתנגדות הפלסטינית להכרה כזו נובעת מחשש לפגיעה בזכויותיהם של ערביי ישראל. בישראל דוחים את הטיעון הזה, וטוענים כי האי-נכונות להכיר בישראל כמדינה יהודית מעידה על כך שאבו מאזן מסרב להגיע למצב של "סוף הסכסוך וקץ התביעות".

בנימין נתניהו ואבו מאזן בבית הלבן, ערב לפני השקת השיחות הישירות. רויטרס
הפלסטינים דחו עד עכשיו את הדרישה. נתניהו ואבו מאזן/רויטרס

חשוב לציין שהפלסטינים כבר הסכימו בעבר להכיר בישראל כמדינה יהודית, במסגרת "הסכם ז'נבה" משנת 2003. אמנם מדובר בהסכם לא רשמי שנחתם בין פוליטיקאים, אנשי ביטחון ואנשי רוח משני הצדדים, אך עם החותמים הפלסטינים נמנו כמה מבכירי הרשות הפלסטינית, בהם יאסר עבד-רבו וג'יבריל רג'וב, שנחשבים לתומכיו של אבו מאזן. במסגרת ההסכם הכיר הצד הפלסטיני בזכותו של העם היהודי למדינה, "מבלי לפגוע בזכויות השוות" של האזרחים הערבים. ההסכם גם כולל סעיף שלפיו "ישראל ופלסטין הן הבתים הלאומיים של עמיהן".

גורם פלסטיני ששוחח בנושא עם וואלה! חדשות העריך כי ההתנגדות של אבו מאזן לנושא היא "טקטית" ולא מהותית. "אבו מאזן הבין שנתניהו עשה מהמדינה היהודית עניין גדול, ולכן הוא לא מתכוון לוותר על זה בקלות", הסביר הגורם. "הוא יסכים להתפשר בנושא הזה רק אחרי שתהיה פשרה מצד ישראל בנושאים כמו ירושלים והפליטים".

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully