וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיצוץ הגז בבירה: "הכול עלינו, מדינה שערורייתית"

24.1.2014 / 1:08

12 משפחות שבתיהן נהרסו בתקרית הקטלנית יעבירו את סוף השבוע בבתי מלון, ופתרון למצב אינו נראה באופק: "מה יהיה עוד שבוע? איפה נהיה?". העירייה: נסייע להפעיל את הביטוח

צילום: עומר מירון, גדעון צנטנר, כבאות והצלה ירושלים, מד"א, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: לירון בארי

(צפו בטכנאי הגז, השבוע: "המצפון שלי נקי")

12 משפחות ירושלמיות יעבירו את סוף השבוע בבתי מלון, לאחר שפונו מבתיהן בעקבות פיצוץ בלון הגז בלילה שבין ראשון לשני, שבו נהרגו אברהם טופאן, רעייתו גלית ובנם יוסף חיים. מתוך 20 המשפחות שפונו לאחר התקרית, רק שמונה שבו לבתיהן, וזאת לאחר שהבתים שופצו ותוקנו המפגעים הבטיחותיים.

משפחת אפללו היא אחת המשפחות שתיאלץ להעביר את סוף השבוע מחוץ לבית. "הבית נפגע קשה מאוד, שלד הבניין נפגע גם הוא ובעירייה ביקשו מאיתנו לפנות את כל התכולה שנותרה כי ביום ראשון הם סוגרים את המתחם ומתכוונים כנראה להוריד את כל המבנה", סיפר הבן עמית. "כל היום עסקנו בפינוי רהיטים, בגדים, ציוד אישי והעברנו אותו לבית אחותי. את הציוד הכבד יותר – מקרר ומיטות, נשאיר למחר. גם ככה רוב הציוד נהרס או נפגע".

עוד על פיצוץ הגז בבירה:
"המקום נראה כמו פיגוע, הבית שלי הרוס עד היסוד"
המשטרה: חשד סביר שטכנאי הגז התרשל בעבודתו
מהנדס בטיחות: "אין אכיפה, בלוני גז ממולאים פיראטית"

אברהם וגלית טופאן ובנם יוסף חיים טופאן, מהרוגי האסון של פיצוץ הגז בירושלים, ינואר 2014. נועם מושקוביץ, באדיבות המשפחה
"מרגיש כמו חלום רע". משפחת טופאן שנספתה כתוצאה מהפיצוץ/באדיבות המשפחה, נועם מושקוביץ

אמיר, שביתו נהרס גם כן כתוצאה מהפיצוץ העז, אינו יודע היכן ישתכן. "בינתיים אנחנו לנים במלון, אבל מה יהיה אחרי? אלוהים יודע", אמר. "אם לא המלון, אין לי איפה להיות. התחושה היא של חוסר אונים. עכשיו עוד איכשהו דואגים לנו, אבל מה יהיה עוד שבוע, שבועיים, חודש? אנשי העירייה הגיעו לפה וניסו להציע הצעות, אבל כבר עכשיו ברור לנו שאף אחד לא ייקח אחריות על מה שקרה. אף אחד לא ידאג לנו. איפה נהיה? אני לא דואג לעצמי, אותי אפשר לזרוק על חוף הים. אמא שלי זה הדאגה שלי. היא בת 64, פנסיונרית, מה היא תעשה? לאן היא תלך? לרחוב?".

זירת הפיצוץ של בלוני גז בדירה בירושלים. ינואר 2014. נועם מושקוביץ
"אותי אפשר לזרוק על חוף הים, לאן אמא שלי תלך?". זירת הפיצוץ בירושלים, ביום שני/נועם מושקוביץ

גם עדנה, שביתה נהרס, מתקשה לחזור לחיים רגילים. "מאז המקרה אני לא עובדת. אי אפשר. צריך למצוא סידור לילדים, זו הבעיה העיקרית. הראש שלי כל הזמן שמה. זו מכה, אתה לא מעכל את זה. בהתחלה אתה מרגיש שאתה נמצא באיזה חלום רע. כל יום שעובר אתה מתבלבל יותר, אתה לא יודע לאן זה הולך ללכת. היום ברור לנו שהכול הולך להיות עלינו. ניקח הלוואה בשביל לשפץ ועד שנקבל כסף מתביעה של חברת הגז – אם בכלל – זה יכול לקחת עשר שנים או יותר. המדינה הזו פשוט שערורייתית. כל היום אתה משלם מסים, ובסוף קורה משהו כזה והמשפחות ברחוב".

העירייה: נשלים את התמיכות, ואז האחריות תועבר לדיירים

עיריית ירושלים הודיעה כי היא מאריכה את שהותן של המשפחות שנותרו בבתי המלון בשבוע נוסף במטרה לאפשר להן להתארגן ולהתחיל לטפל בדירות ובציוד ולחזור לשגרת חיים. "צוותי הנדסה של המחלקה למבנים מסוכנים פועלים מאז האירוע לטיפול בזירת האירוע, סורקים וממפים את הנזקים בדירות", אמרו בעירייה. "בנוסף, הוצבו תמיכות הנדסיות וחיזוקים למניעת סכנה. לאחר בחינת כלל המתחם הוחלט כי 12 דירות המצויות בחלק הצפוני של המתחם מסוכנות למגורים ולא תתאפשר חזרת הדיירים אליהן. המתחם הצפוני יגודר ולא תתאפשר כניסה אליו".

עוד הסבירו בעיריית ירושלים כי בשמונה הדירות בחלקו הדרומי של המתחם, "העירייה תשלים את התמיכות ההנדסיות בשבוע הקרוב, ולאחר מכן האחריות על המתחם והדירות תועבר לדיירים שיצטרכו לטפל בסכנות הבטיחותיות שבהן: נזקים פנימיים, חלונות, ריצוף, תשתיות חשמל, מים ועוד. הדיירים של דירות אלו יצטרכו לשפץ ולהסדיר את כל הסכנות הבטיחותיות בטרם יוכלו לשוב ולהתגורר בדירותיהם.

זירת הפיצוץ של בלוני גז בדירה בירושלים. ינואר 2014. נועם מושקוביץ
"רוב הציוד נהרס או נפגע, וגם שלד הבניין"/נועם מושקוביץ

"אגף הרווחה מפעיל מרגע האירוע צוותי חירום מוגברים לסיוע לתושבים למשפחות שדירותיהם נפגעו. האגף מצוי בקשר עם כל המשפחות לסיוע נפשי, פסיכולוגי וייעוץ. האגף מסייע בהכוונה, טיפול, ובדיקת זכאות לסיוע עירוני וסיוע מהמדינה. במהלך השבוע הקרוב יסייעו המינהל הקהילתי והעירייה לתושבים להפעיל את ביטוחי הדירות ולאתר דירות לשכירות למשפחות שלא יכולות לשוב לדירותיהם. לאחר מיפוי המצב של כל דייר ודייר תבחן העירייה יחד עם המינהל הקהילתי את המשך הטיפול והסיוע לתושבים שעדיין יזדקקו לסיוע", הוסיפו בעירייה.

לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully