וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהנדס בטיחות: "אין אכיפה, בלוני גז ממולאים פיראטית"

20.1.2014 / 10:38

ד"ר אמיר פרי מדגיש כי אם יש חשש לדליפת גז, יש להתעקש עד תיקון התקלה ולהתקשר לשירותי הכיבוי במקרה הצורך. טכנאי גז: "הרבה פעמים טכנאים לא חוזרים לבדוק אם תקלה נפתרה"

צילום: עומר מירון, גדעון צנטנר, כבאות והצלה ירושלים; עריכה: גדי וינסטוק, טל רזניק; קריינות: אביב אברמוביץ'

"במקרה של חשש לדליפת גז, שמגיע בדרך כלל עם הריח החריף והמוכר - חובה לסגור את מקורות הדליפה ולקרוא לטכנאי מוסמך", כך אמר הבוקר (שני) ד"ר אמיר פרי, יו"ר אגודת מהנדסי הבטיחות בלשכת המהנדסים, בעקבות פיצוץ בלון הגז בירושלים שבו נהרגו הורים יחד עם בנם הפעוט ו-11 בני אדם נפצעו. "אם יש הרגשה שהבעיה לא נפתרה, וריח הגז עדיין באוויר, אסור לוותר ויש להתעקש עד לתיקון התקלה. אם טכנאי הגז לא פותר אותה, יש להתקשר לשירותי הכיבוי. הם אמנם לא יפתרו את התקלה, אבל יודעים לתת מענה לשעת חירום", אמר.

לדברי ד"ר פרי, "יש לנו בשנים האחרונות, לצערי, הרבה מקרים כאלה. כיום, כל אחד יכול להזמין גז היכן שהוא רוצה. אין אכיפה ואין פיקוח. בלוני הגז ממולאים הרבה פעמים בצורה פיראטית, וזה עלול להוביל לאסון. חשוב להגביר את הפיקוח. כמו כן, בדיקות מתבצעות על ידי חברות הגז אחת לחמש שנים. יש לקצר את משך הזמן הזה משמעותית". ד"ר פרי הציע סיבה אפשרית לאירוע בירושלים: "על פי התוצאות, היה פיצוץ גז, ככל הנראה נפחי. גז פחממני מעובה, המוכר כגז לבישול, הצטבר בנפח מסוים, ככל הנראה דירה. כאשר בנפח הזה נוצר ניצוץ, שיכול היה להיות נורה שנדלקה, סיגריה או אפילו טלפון סלולארי, נדלק הפיצוץ".

עוד על פיצוץ הגז בירושלים:
חשד: הטכנאי סגר את ברז הגז בדירה אך לא בבניין
"המקום נראה כמו פיגוע, הבית שלי הרוס עד היסוד"
פעוט והוריו נהרגו בפיצוץ גז בדירה בירושלים

השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ, בביקור בזירת הפיצוץ של בלוני גז בדירה בירושלים. ינואר 2014. יואב דודקביץ'
"כאשר בנפח הזה נוצר ניצוץ, שיכול היה להיות נורה שנדלקה, סיגריה או אפילו טלפון סלולארי, נדלק הפיצוץ". השר אהרונוביץ' בזירת האירוע/יואב דודקביץ'

"צריך להבין שכאשר גז מצטבר בחלל ונוצר פיצוץ, ההדף הוא כה גדול, שכל מה שנקרה בדרכו של ההדף פשוט קורס", הוסיף ד"ר פרי. "מכאן הנזק הרב שנגרם לבניין. יחד עם זאת, אני מציע להיות זהירים, כי המשטרה חוקרת. אומרים שהיה ריח גז חריף והטכנאי עזב את המקום. מה שקרה שם ראוי לחקירת משטרה פלילית".

טכנאי גז ותיק, שביקש להישאר בעילום שם, ציין כי הבעיה העיקרית בתחום "היא הפיראטיות. כיום כל אחד יכול להזמין גז מהיכן שהוא רוצה. אין פיקוח. מכון התקנים מתיר לכל חנות למוצרי בניין למכור צינורות לגז, ואז הדייר מרכיב לבד, בשיטת 'עשה זאת בעצמך'. בעיה נוספת היא תדירות הביקורות. אני ממליץ להזמין ביקורת פעם בשנה. אבל הטכנאי שבא לבצע ביקורת מצביע הרבה פעמים על תקלות ואומר לדיירים לתקן. הבעיה היא שעבור החזרה שלו כדי לבדוק שהתקלות תוקנו הטכנאי לא מקבל כסף. לכן הרבה פעמים הם פשוט לא חוזרים, והבעיה נשארת".

במשטרה חושדים כי הטכנאי שהגיע לבדוק את מקור הדליפה הלילה סגר אמנם את ברז הגז בדירה בה אירע הפיצוץ, אך לא בקומפלקס הדירות הכללי. לטענת כמה שכנים, הם מתלוננים זה חמש שנים על ריח גז במבנה. בחקירה הראשונית עלה חשד לרשלנות מצד טכנאי חברת אספקת הגז "סופרגז", שהוזמן אתמול לבניין. הדיירים בבניין שנפגע הריחו אמש גז והזמינו טכנאי. הוא ניסה לטפל בדליפה ללא הצלחה, אמר לדיירים כי מדובר בטיפול ראשוני עד למחרת בבוקר ועזב את המקום. כשעתיים לאחר מכן אירע הפיצוץ הקטלני. הטכנאי, בן 46 בעל ותק בעבודתו, יובא הבוקר להארכת מעצרו בבית משפט השלום בירושלים.

לפניות לכתבת: mor.shimony@walla.com

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
פיצוץ בלוני גז בבניין במהלך הלילה. ינואר 2014. יואב דודקביץ'
פיצוץ בלוני גז בבניין במהלך הלילה. ינואר 2014/יואב דודקביץ'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully