וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי תשע שנים: משפט רוצחי חרירי נפתח בהאג

16.1.2014 / 9:12

בית דין מיוחד מאשים ארבעה חברי חיזבאללה ברצח הפוליטי שזעזע את המזרח התיכון ב-2005. אלא שהמשפט מתנהל בהיעדרם, ורבים בלבנון סבורים שאין תקווה לצדק

זירת ההתנקשות בחייו של ראש ממשלת לבנון רפיק חרירי. ביירות, 14 בפברואר 2005. רויטרס
זירת ההתנקשות בראש ממשלת לבנון רפיק חרירי. לבנון, 2005/רויטרס

בהאג ייפתח היום (חמישי) משפטם של ארבעת הנאשמים בהתנקשות בראש הממשלה לשעבר של לבנון, רפיק חרירי, שנרצח לפני תשע שנים בפיצוץ מכונית ממולכדת בביירות. הרצח זעזע את המערכת הפוליטית במזרח התיכון, והצית אלימות עדתית בלבנון, שתוצאותיה מורגשות עד עצם היום הזה.

המתח בין הסונים לשיעים בלבנון נמצא בשיאו, ומלחמת האזרחים בסוריה השכנה מלבה אותו. רבים חוששים שפתיחת המשפט תוסיף שמן למדורה, ולא תצליח לשים קץ למסורת הארוכה של ההתנקשויות הפוליטיות במדינה.

עוד כתבות בנושא:
לראשונה: לבנון ירתה על מטוסים סורים שתקפו בשטחה
שר האוצר לשעבר של לבנון חוסל בפיגוע בביירות
לבנון עצרה את המחבל שהודה בפיגוע בשגרירות איראן

פוסטר קרוע של ראש ממשלת לבנון רפיק חרירי. ביירות, 2005. AP
התפוגגה התקווה שהמשפט יביא צדק. כרזה של חרירי שהושחתה בביירות/AP

ככל שחלפו השנים, התפוגגה התקווה שהמשפט יביא צדק עבור משפחת חרירי ועבור האופוזיציה בלבנון. לא מעט מהמעורבים בהתנקשות כבר מתו, ולבנונים רבים סבורים שהטריבונל המיוחד שהוקם לדון ברצח פועל ממניעים פוליטיים. איש מהנאשמים לא נעצר, וחיזבאללה נשבע כי לעולם לא יסגיר אותם. מזכ"ל הארגון, חסן נסראללה, טוען כי הטריבונל פועל כשלוחה של ישראל וארצות הברית, ואמר כי הוא אינו מכיר בסמכותם של השופטים.

ב-14 בפברואר 2005 פוצץ מחבל מתאבד משאית עמוסה בכמעט 2,000 קילוגרמים חומר נפץ. הוא הרג את חרירי ופצע עוד 22 בני אדם, באחד מפיגוע ההתאבדות הדרמטיים ביותר בתולדות המזרח התיכון. חרירי, שהחזיק גם באזרחות סעודית, נחשב לאחד ממנהיגיה הסונים המשפיעים ביותר של לבנון, והיה בעל קשרים חזקים בעולם הערבי ובקהילה הבינלאומית. עוד לפני שהתפזר העשן מזירת הפיגוע, כבר הוטחו האשמות בין הפלגים היריבים בביירות.

החשד המיידי נפל על סוריה, שכן חרירי פעל להחליש את שליטתה בלבנון. דמשק הכחישה כל קשר להתנקשות, שהובילה מיד למחאה גדולה נגד הנשיא בשאר אסד. במסגרת "מהפכת הארזים", עזבו החיילים הזרים את לבנון, ובא הקץ לשלושה עשורים של השלטון הזר במדינה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
ארונו של רפיק חרירי נישא בהלוויה. Dalati Nohra, AP
הלוויתו של חרירי. לבנון, 2005/AP, Dalati Nohra

בית המשפט בהאג שבהולנד הוקם במיוחד כדי לדון בפרשה. זו הפעם הראשונה שטריבונל בינלאומי עוסק במקרה טרור ולא בפשעי מלחמה או בפשעים נגד האנושות. ארבעת אנשי חיזבאללה מואשמים בקשירת קשר להתנקשות. אדם חמישי הואשם בשנה שעברה ומשפטו מתנהל בנפרד. החמישה מסתתרים בסיוע איראני-סורי.

כמה מהחשודים במעורבות בהתנקשות מצאו את מותם בשנים האחרונות. אסף שווכת, גיסו של נשיא סוריה בשאר אסד והממונה על הביטחון הצבאי בסוריה, נרצח ב-2012 בפיגוע בדמשק; שר הפנים הסורי, ראזי כנעאן, נרצח או התאבד ב-2005, בזמן שנחקר על-ידי האו"ם בנוגע לפרשה. בכירים נוספים במנגנוני המודיעין והביטחון של סוריה מתו לאורך השנים בנסיבות מסתוריות.

ארבעה מהנאשמים בהתנקשות בחייו של ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק חרירי. רויטרס
ארבעת הנאשמים ברצח רפיק חרירי/רויטרס

ההתנקשויות הפוליטיות בלבנון נמשכות כל העת. האחרון שנרצח היה שר האוצר הלבנוני לשעבר, מוחמד שטח, שחוסל בפיצוץ מכונית ממולכדת בביירות בחודש שעבר. הוא היה יועצו הקרוב של סעד חרירי, בנו של ראש הממשלה המנוח.

מעטים מצפים שהנאשמים בהתנקשות יועמדו אי פעם לדין. כשצווי המעצר הבינלאומיים הוצאו נגדם, לפני שלוש שנים, אמר נסראללה: "אף ממשלה בלבנון לא תוכל לבצע מעצרים, בין אם בתוך 30 יום, 30 שנה או 300 שנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully