וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היד הארוכה של סוריה: עשור של חיסולים בלבנון

ניר יהב

21.10.2012 / 14:44

דמויות פוליטיות, ביטחוניות ותקשורתיות בכירות בלבנון היוו בשנים האחרונות מטרות להתנקשויות על רקע התנגדותן למשטר הסורי. האחרון היה ויסאם אל-חסן, שחוסל בסוף השבוע

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

חיסולו בביירות בסוף השבוע של הבכיר הביטחוני בלבנון, ויסאם אל-חסן, חושף שוב את אחת משיטות הפעולה הברבריות של המשטר הסורי בלבנון. בעשור האחרון חיסל משטרו של הנשיא בשאר אסד דמויות פוליטיות, ביטחוניות ותקשורתיות בכירות בלבנון. כל מי שחוסל, התנגד למעורבותה של סוריה בארץ הארזים, פעל נגד אסד והביע עמדות ברורות נגדו. על אף השנים שחלפו והעדויות שהצטברו נגד המשטר הסורי, נדמה שאסד ממשיך לראות בלבנון פרובינציה סורית שדרכה הוא יכול להגביר את השפעתו באזור.

לפחות 8 הרוגים ועשרות פצועים בפיצוץ מטען חבלה. רויטרס
הפיצוץ בביירות בסוף השבוע/רויטרס

בשנת 2004 היה ניסיון לחסל את שר האוצר לשעבר מרואן חמאדה, אחר מראשי המחנה האנטי-סורי "14 במרץ". חמאדה, דרוזי במוצאו, נפצע באורח קשה בפיצוץ שאירע כשמכוניתו נסעה בשכונת אל-מנארה בביירות, אולם שומר ראשו נהרג. חמאדה היה חבר אז במפלגתו של מנהיג הדרוזים בלבנון, ואליד ג'ונבלאט, שהביעה במשך שנים ארוכות התנגדות למעורבות הסורית בלבנון. אביו של ג'ונבלאט, אגב, חוסל אף הוא בשנת 1977 – ככל הנראה בידי סוכנים סורים.

ב-14 בפברואר 2005 נהרג ראש ממשלת לבנון דאז, רפיק חרירי, עם שבעה ממאבטחיו בעת שמכונית תופת התפוצצה ליד שיירתו כשחלפה בלב ביירות. חרירי, כמו יתר המחוסלים, נודע בהתנגדותו החריפה למעורבות הסורית בלבנון. בעקבות הרצח שזעזע את לבנון, פרצו הפגנות מחאה במדינה בדרישה להוציא את כוחותיה של סוריה מלבנון. באפריל 2005 הסיגה סוריה את כוחותיה משם. בנוסף, נפתחה חקירה של האו"ם בעקבות החיסול, וב-2011 הוגשה טיוטת כתב אישום והוצאו צווי מעצר לארבעה בכירים בחיזבאללה.

ב-2 ביוני 2005 חוסל העיתונאי האנטי-סורי סמיר קסיר כשמכוניתו התפוצצה בשכונה הנוצרית אל-אשרפייה שבבירה ביירות. קסיר היה בעל טור בעיתון הלבנוני הנודע "א-נהאר" שנהג לתקוף ללא הרף את סוריה ואת נוכחותה בלבנון. שלושה שבועות לאחר מכן, ב-21 ביוני 2005, חוסל ג'ורג' חאווי – המנהיג לשעבר של המפלגה הקומוניסטית הלבנונית. חאווי, שנהרג בפיצוץ מכונית תופת ליד ביתו בביירות, נודע בקו האנטי-סורי שהוביל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
זירת חיסולו של ראש ממשלת לבנון רפיק אל-חרירי בלבנון, פברואר 2005. AP
זירת חיסולו של חרירי בפברואר 2005/AP

כשלושה שבועות לאחר חיסולו של חאווי היה ניסיון לחסל את שר ההגנה לשעבר, אליאס אל-מר. אל-מר לא נפגע בפיצוץ מכונית התופת ברובע הצפוני-מזרחי בביירות ב-12 ביולי 2005, אולם אדם אחר נהרג ותשעה נפצעו. חודשיים בלבד לאחר מכן, ב-25 בספטמבר 2005, נעשה ניסיון נוסף לחסל עוד עיתונאי. הפעם מי שהייתה על הכוונת היא מאי שדיאק, עיתונאית לבנונית שעבדה בערוץ LBC. שדיאק, שנחשבה למתנגדת קולנית לנוכחות הסורית בארצה, נפצעה קשה ממטען חבלה שהתפוצץ סמוך למכוניתה.

רק השנה: איש אופוזיציה אנטי-סורי ניצל

המשטר הסורי לא אמר נואש, וכעבור שלושה חודשים בלבד – ב-12 בדצמבר 2005, הוא ניסה לחסל עיתונאי בכיר נוסף. ג'ובראן תוויני היה חבר פרלמנט לבנוני והמוציא לאור של היומון "א-נהאר". הוא נהרג בפיצוץ של מכונית תופת ביחד עם שניים ממאבטחיו לאחר שתקף קשות את סוריה ואת בת-בריתה הלבנונית חיזבאללה. ארבעה ימים לפני שחוסל, פרסם תוויני את מאמרו האחרון בעיתון, שבו כתב: "בין הנאמנות לסוריה והנאמנות ללבנון, בחרנו בנאמנות ללבנון". דודו הוא מרואן חמאדה, שניצל מניסיון חיסול שנה קודם לכן.

בנובמבר 2006 נורה למוות ביריות בביירות שר התעשייה הלבנוני, פייר ג'ומייל, בנו של אמין ג'ומייל – נשיא לבנון לשעבר ומנהיג הפלנגות הנוצריות בזמן מלחמת לבנון הראשונה. חמושים פתחו באש לעבר שיירתו והוא מת תוך זמן קצר. משפחתו נודעה בקו האנטי-סורי שהובילה, ודודו - בשיר ג'ומייל - אף נרצח ב-1982 על ידי סוכנים סורים. ביוני 2007 חוסל חבר הפרלמנט הסוני וליד עידו, ממפלגתו של סעד חרירי, בנו של רפיק חרירי. גם עידו היה מהמתנגדים הבולטים לסוריה ולנשיאה בשאר אסד.

זירת חיסולו של חבר הפרלמנט הסוני וליד עידו בלבנון, יוני 2007. AP
זירת חיסולו של חבר הפרלמנט הסוני וליד עידו ביוני 2007/AP

ב-19 בספטמבר 2007 חוסל הפוליטיקאי הלבנוני-נוצרי אנטואן ראנם. גם הוא נמנה על המחנה האנטי-סורי והביע ביקורת חריפה על אסד ועל חיזבאללה בלבנון. לפני חיסולו באמצעות מכונית תופת, הוזכר שמו כמועמד אפשרי לנשיאות. השנה ניצל איש האופוזיציה האנטי-סורי סמיר ג'עג'ע מניסיון התנקשות, כמו גם השר הלבנוני לשעבר בוטרוס חרב, מנהיג נוצרי מארוני, שנמנה על המחנה האנטי-סורי.

האחרון לעת עתה ברשימה הארוכה הוא כאמור אל-חסן, שחוסל בשכונת אשרפייה בביירות. ראשי האופוזיציה בלבנון, ובראשם סעד חרירי, וליד ג'ונבלאט וסמיר ג'עג'ע, האשימו את המשטר הסורי בהתנקשות וטענו כי הוא חוסל לאחר שהביא למעצרו של מישל סמאחה, פוליטיקאי לבנוני ומבעלי בריתו של אסד, שהיה לפי החשד מעורב במזימה לבצע פיגועי תופת בלבנון. סוריה התנערה מההאשמות וטענה כי היא אינה עומדת מאחורי החיסול.

יש לציין כי בשנים האחרונות חוסלו גם מספר אישים שנתפסו כפרו-סורים, כמו הפוליטיקאי הדרוזי סאלח ערידי ב-2008, אך לא מן הנמנע שגם במקרים הללו סוריה עמדה מאחורי החיסולים מתוך שיקולים שונים. מלבד זאת, בדצמבר 2007 חוסל איש הצבא הלבנוני-נוצרי פרנסואה אל-חאג', שהיה המועמד המוביל להחליף את מישל סלימאן בתפקיד מפקד צבא לבנון. רוב ההערכות היו שסוריה עמדה מאחורי החיסול, משום שרצתה להביא למינוי רמטכ"ל לבנוני שיהיה נוח יותר להשפעותיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully