וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגנת מבקשות המקלט: "באנו לישראל כי רצינו לחיות"

כאלף נשים וילדיהן צועדים לנציבות האו"ם לפליטים. במקביל, מנהיגי המחאה השתתפו בדיון בכנסת, לאחר שנאסרה כניסתם למקום בשבוע שעבר, ורשות ההגירה מתכוננת לגל מעצרים נרחב

צילום: דניאל בוק, עריכה: טל רזניק

מחאת מבקשי המקלט נמשכת: כאלף מבקשות מקלט צעדו היום (רביעי) עם ילדיהן מגן לוינסקי בדרום תל אביב לכיוון נציבות האו"ם לפליטים ברחוב החשמונאים, בקריאה לנציבות לעמוד במשימותיה העיקריות בהן הגנה על פליטים, הבטחת זכויות מבקשי מקלט והבטחת בדיקת בקשות המקלט על פי סטנדרטיים בינלאומיים.

משם ימשיכו המפגינים להפגנה נוספת מול השגרירות האמריקאית בעיר, בקריאה לתמיכה אמריקנית מול ממשלת ישראל במאבקם של מבקשי המקלט לזכויות אדם בסיסיות, במסגרת ההפגנות שהחלו בשבוע שעבר.

עוד על מחאת מבקשי המקלט:
הסכם קליטת מבקשי המקלט עם אוגנדה "נתקל בקשיים"
5 מסתננים חדרו לישראל, הורחקו ע"י צה"ל - והוחזרו לארץ
דעה | רוצים להשליך מהגרים לכלא? קחו אותי קודם

הפגנה של נשים מבקשות מקלט מאפריקה מגינת לוינסקי לשגרירויות בתל אביב, 15 בינואר 2014. יותם רונן
"אנחנו מפחדות לצאת לרחוב. הילדים שלנו חיים בפחד. אנחנו מרגישות שאנחנו חיות בכלא". המפגינות בגן לוינסקי/יותם רונן

בהודעה שנמסרה אמש מטעם המפגינות נכתב: "אנו נצעד בלב כבד ובצער רב. ממשלת ישראל מתייחסת אלינו כאילו אנחנו לא בנות אדם. אנחנו חיות כאן בלי מעמד, בלי זכויות בסיסיות, בלי תקווה ובלי יכולת לפרנס את הילדים שלנו בכבוד. אנחנו לא פושעות. הילדים שלנו אינם פושעים. בעלינו ואחינו אינם פושעים".

"אנחנו מפחדות לצאת לרחוב. הילדים שלנו חיים בפחד. אנחנו מרגישות שאנחנו חיות בכלא", עוד נמסר, "לא באנו לישראל כי רצינו לחיות טוב, אלא כי רצינו לחיות. ברחנו מעריצות, מעבודות בכפייה, טבח עם ומלחמות. חלקנו ניצולות מחנות העינויים בסיני, בהם מוחזקות נשים באלימות, נאנסות ומעונות למטרות כופר. באנו לכאן לבקש הגנה כי רצינו להרגיש בטוחות, כפליטות וכנשים. אבל ממשלת ישראל קוראת לנו מסתננות, מסיתה נגדנו ואנחנו מותקפות".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

הבוקר הגיעו לדיון בוועדה המיוחדת לבעיית העובדים הזרים בכנסת נציגי מחאת מבקשי המקלט, לאחר שבשבוע שעבר כניסתם למקום נאסרה על ידי יושב ראש הכנסת, יולי אדלשטיין. "מעניין - רק לפני שבוע נחשבו נציגי מחאת מבקשי המקלט על ידי יו"ר הכנסת לאיום על הסדר הציבורי ולסכנה של אלימות", אמרה בפתח הדיון ח"כ מיכל רוזין, יו"ר הוועדה, "הבוקר, הם יושבים כמו כל שאר מוזמני הוועדה אל שולחן הועדה, ומתכוננים להגיד דברם. הפארסה הזאת מוכיחה כי החלטת יו"ר הכנסת בשבוע שעבר הייתה גזענית וחסרת שחר".

שי ברמן, נציג איגוד המסעדות הברים ובתי הקפה, בהם מועסקים כעשרת אלפים מבקשי מקלט, טען בדיון כי ללא מבקשי המקלט העסקים לא יוכלו להתקיים. "היום למדינה ולנו אין תחליף למבקשי המקלט", אמר ברמן, "הצעתי שכר של 8,000-9,000 שקלים לשוטף כלים, אבל אף ישראלי לא ניגש. שר הפנים יכול לדבר על הבכי שלנו, אבל הוא לא הביט מטר קדימה, כשללא האנשים האלה לנו אין עסק".

הפגנה של נשים מבקשות מקלט מאפריקה מגינת לוינסקי לשגרירויות בתל אביב, 15 בינואר 2014. יותם רונן
עד כה, לא התאפשר למבקשי המקלט מסודאן ואריתריאה להגיש בקשות מחוץ לכלא. צעדת מבקשות המקלט, היום/יותם רונן

במהלך הדיון, ציין ראש מנהל אגף וזרים ברשות האוכלוסין וההגירה, יוסי אדלשטיין, כי מדי יום מוגשות כ-50 בקשות מקלט של אזרחי סודאן ואריתריאה. אדלשטיין ציין כי הרשות מתעדפת את הבקשות, כך שתחילה נבדקות בקשותיהם של השוהים בכלא סהרונים ומתקן השהייה חולות. אדלשטיין הוסיף כי הורה על מתן עדיפות גם לבקשות נוספות של אזרחי סודאן ואריתריאה. עד כה, לא התאפשר למבקשי המקלט ממדינות אלה להגיש בקשות מחוץ לכלא.

בימים הקרובים צפויה רשות האוכלוסין וההגירה לצאת למבצע נרחב למעצר מבקשי מקלט הנושאים אשרות שלא בתוקף, ומבקשי מקלט שזומנו למתקן חולות אך לא התייצבו. זאת, עם תום פרק הזמן של 30 יום שהקצתה הרשות לאנשים להתארגנות.

עם פתיחת מתקן חולות באמצע דצמבר, הועברו למתקן כ-430 אנשים מכלא סהרונים. במקביל, החלה רשות האוכלוסין וההגירה בפעילות אכיפה מוגברת נגד מבקשי מקלט שנתפסו עם אשרות שאינן תקפות. לקראת סוף החודש, החלה הרשות להעביר זימונים שמחייבים אנשים להתייצב במתקן תוך 30 ימים ממועד קבלת הזימון - מועד שיפוג בשבוע הבא. בתוך כך, ברשות ההגירה נערכים ליציאה למבצע מעצרים ולהעברת מבקשי מקלט נוספים לכלא סהרונים ולמתקן חולות, ככל הנראה במטרה למלא את כל 3,300 המקומות הפנויים במתקנים.

הפגנה של נשים מבקשות מקלט מאפריקה מגינת לוינסקי לשגרירויות בתל אביב, 15 בינואר 2014. יותם רונן
הפגנה של נשים מבקשות מקלט מאפריקה מגינת לוינסקי לשגרירויות בתל אביב, 15 בינואר 2014/יותם רונן
הפגנה של נשים מבקשות מקלט מאפריקה מגינת לוינסקי לשגרירויות בתל אביב, 15 בינואר 2014. יותם רונן
הפגנה של נשים מבקשות מקלט מאפריקה מגינת לוינסקי לשגרירויות בתל אביב, 15 בינואר 2014/יותם רונן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully