וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 מסתננים חדרו לישראל, הורחקו ע"י צה"ל - והוחזרו לארץ

מבקשי המקלט העידו כי לאחר שטיפסו על הגדר ונכנסו לשטח ישראל, צה"ל השיב אותם לצד המצרי, בניגוד לאמנת הפליטים. אחרי שבועיים, הורשו לטפס על הגדר שוב - ונלקחו לסהרונים

רופאים לזכויות אדם מנסים להעביר אוכל למסתננים בגבול ישראל מצרים, ספטמבר 2012. בן קלמר
ישראל התחייבה לחדול מהחזרת המסתננים. הגבול עם מצרים/בן קלמר

צה"ל החזיר לשטח מצרים בתחילת החודש חמישה מבקשי מקלט מחבל דארפור שבסודאן, לאחר שאלה חצו את הגדר לתוך שטח ישראל. מדובר במהלך שנוגד את אמנת הפליטים של האו"ם, ואשר ישראל התחייבה לחדול ממנו בשנת 2007, לאחר פרסום על אירועים דומים ועתירה של ארגוני זכויות אדם.

בשבוע שעבר פורסם כי עשרה מבקשי מקלט הסתננו לישראל דרך הגבול עם מצרים. אלא שמעדויותיהם של מבקשי המקלט, המוחזקים במתקן סהרונים, עולה התנהלות בעייתית ותמוהה של חיילי צה"ל: תחילה הם החזירו אותם בכפייה לשטח מצרים, וכמה ימים לאחר מכן סייעו להם לשוב לישראל, ייתכן שבתיאום עם כוחות הביטחון המצריים.

עוד בנושא מבקשי המקלט:
אילו ארגונים מסייעים במימון המחאה?
כך המחאה לא תהפוך למשבר מדיני / דני אילון
אלפי זרים הפגינו בכיכר רבין: "אנחנו בני אדם"

צה"ל והצבא המצרי סיפק מזון

אחד ממבקשי המקלט העיד כי לקראת סוף דצמבר הגיע באנייה מסודאן לקהיר, ושם יצר קשר עם מבריח שלקח אותו וארבעה מבקשי מקלט נוספים לסיני תמורת 500 דולרים כל אחד. בסיני, כך העיד, התבקשו לשלם 200 דולרים נוספים. מסיני יצאו בכלי רכב של אחד המבריחים לגדר הגבול, ובמרחק כמה מטרים ממנה הוריד המבריח את מבקשי המקלט בשעת לילה, צייד אותם בסולם, ואלה המשיכו משם באופן רגלי.

כלא סהרונים, יולי 2012. יותם רונן
בית הדין לביקורת משמורת את המשך אחזקתם של מבקשי המקלט. מתקן סהרונים/יותם רונן

כשהגיעו לגדר, הניחו מבקשי המקלט את הסולם, עברו את הגדר וירדו בצד הישראלי בעזרת הידיים והרגליים, דבר שהוביל לפציעות וקרעים בבגדיהם. לדברי א' ומ', עם כניסתם לשטח הישראלי הגיעו חיילים למקום. "החובש טיפל בפצעינו ואז נתנו לנו סולם ואמרו לנו לטפס חזרה, אבל אנחנו סירבנו. אז הצבא כיסה לנו את העיניים עם בד והחזיר אותנו בחזרה לצד המצרי באמצעות פתח באמצע הגדר. החזירו אותנו בכוח מעבר לגדר, לצד המצרי. נשארנו בצד המצרי, לא הלכנו מהמקום. הצבא הישראלי סגר אחר כך את הפתח".

בעודם בצד המצרי, הגיעו נציגי הצבא והרחיקו את מבקשי המקלט למרחק של כארבעה מטרים מהגדר, שם שהו במשך 13 ימים. לטענתם, בתקופה זו הביאו להם נציגי הצבא המצרי שמיכות, אוכל ושתייה, וגם חיילי צה"ל סייעו וסיפקו להם מזון. ביום ה-13 הגיעו צה"ל והעבירו אותם באמצעות שני סולמות לצד הישראלי. "הצבנו סולם אחד בצד המצרי וסולם אחד בצד הישראלי, טיפסנו על הסולם ועברנו לצד הישראלי ואז הצבא לקח אותנו למחנה כאן", סיפרו השניים.

בתחילת ינואר העביר צה"ל את מבקשי המקלט למתקן סהרונים בנגב, שם הם שוהים כעשרה ימים. אתמול אישר בית הדין לביקורת משמורת את המשך אחזקתם שם על פי החוק למניעת הסתננות.

בדובר צה"ל בחרו שלא להגיב בשלב זה.

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק - danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully