וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הפנים: עשרות אריתראים עזבו לשבדיה

ההליך - יישוב מחדש של קורבנות עינויים - הושג לאחר סיכום בין סער לנציבת האו"ם לפליטים. ח"כ רוזין: המדינה מתגאה בהעברתם "מרצון" ומסתירה את היותם קורבנות סחר ועינויים

צילום: קובי אליהו, עריכה: יאיר דניאל

(הפגנת מבקשי המקלט בתל אביב, היום)

על רקע הפגנות מבקשי המקלט, המדינה מתגאה בעזיבתם מרצון: קבוצה של עשרות מבקשות מקלט מאריתריאה יצאה בשבועות האחרונים במסגרת הליך של יציאה מרצון בשבדיה, כך נמסר היום (שלישי) ממשרד הפנים. 20 נשים עזבו לאחרונה ו-30 נוספות עזבו בחודשים האחרונים. מדובר בהליך המתקיים בין נציבות האו"ם לפליטים ומדינת היעד, כשרשות האוכלוסין וההגירה רק מאשרת את שחרור האנשים שלרוב כלואים ומסגירה הליך יציאתם מהארץ. ההליך המשותף עם האו"ם מוגדר "יישוב מחדש של קורבנות עינויים".

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר כי במסגרת ההליך זכו העוזבים למענק של 3,500 דולרים כל אחד. בשנת 2013 יצאו מרצון את גבולות המדינה 2,612 מבקשי מקלט, מתוכם 1,955 מסודאן ואריתראה. זאת לעומת 461 אזרחי מדינות אלה שיצאו מרצון בשנת 2012.

עוד על יציאה של מבקשי מקלט מישראל:
ברחה לישראל מאריתריאה ותזכה לחיים חדשים בשבדיה
הותר לפרסום: אוגנדה תקלוט מישראל את המסתננים
נוהל "עזיבה מרצון": 15 אריתראים חוזרים לארצם

הפגנה של מבקשי מקלט בתל אביב. יותם רונן
הפגנת מבקשי המקלט בתל אביב, שלשום/יותם רונן

במסגרת "יישוב מחדש", מראיינת נציבות האו"ם לפליטים מבקשי מקלט, ובכל שנה מקבלים חלק מהם מעמד פליט וזוכים להזדמנות להתחיל חיים חדשים במדינה שלישית. לא כל מבקש מקלט יכול לפנות לנציבות ולבקש מעמד פליט. "הנציבות בוחרת את התיקים, מטפלת בהם בקפידה ובדרך כלל תטפל במקרים קשים במיוחד, או באנשים שיש להם משפחה במדינה שלישית וברצונם להצטרף אליה", אמר גורם המכיר את ההליך. "אין להם רצון להחזיר את הטיפול בבקשות המקלט אליהם, אך עם העומס על הרשות והערימות הבקשות, מקרים רבים בהם אנשים במצבים קשים מאוד נופלים בין הכיסאות. לפחות כאן מעטי מעטים זוכים למענה ראוי".

ח"כ מיכל רוזין (מרצ), יו"ר ועדת הכנסת לענייני עובדים זרים, הגיבה לעזיבתם של מבקשי המקלט: "משרד הפנים מתגאה בהעברת עשרות מבקשי מקלט לשבדיה 'מרצון', אבל מסתיר את העובדה שמדובר בקורבנות סחר ועינויים שהיו אמורים לקבל כאן הגנה הולמת - גם על פי חוק. מדינת ישראל רוצה לראות את עצמה כחלק ממדינות העולם המתוקנות והמתקדמות, אך מתנערת מאחריותה כלפי קורבנות סחר ועינויים, ומפקירה את הטיפול בהם לפתחו של מדינות אחרות - בניגוד לכל האמנות הבינלאומיות שהיא חתומה עליהן, ולמוסר האנושי הבסיסי".

מנכלית א.ס.ף עו"ד מיכל פינצ?וק מסרה: "כישראלית אני מתביישת במדינה שלי אשר נמנעת מלהעניק סיוע ותמיכה לקורבנות העינויים שבתחומה. נציגי שבדיה שמעו על המצב הקשה של הקורבנות בישראל פנו לנציבות האו"ם לפליטים ונאותו לקלוט בודדים בשבדיה שם הם הוכרו מידית כפליטים וצפויים לקבל את כל התמיכה הנפשית והרפואית הדרושה לשיקומם. מדובר בכתם מוסרי וחרפה לישראל".

לפניות לכתבת: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully