וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברחה לישראל מאריתריאה ותזכה לחיים חדשים בשבדיה

כ-15 מבקשי מקלט "ברי מזל" זוכים כל שנה ל"יישוב מחדש" על ידי נציבות האו"ם לפליטים. אחת מהם היא אזרחית אריתריאה שהוחזקה בכלא בישראל, אף שעברה מסכת התעללויות מאז נמלטה

נציבות האו"ם לפליטים ממשיכה להכיר במבקשי מקלט כפליטים, זאת על אף העברת הסמכות למדינה ביולי 2009. במסגרת "יישוב מחדש", מראיינת הנציבות מבקשי מקלט, ועשרה עד 15 בני אדם בשנה מקבלים מעמד פליט, וזוכים להזדמנות להתחיל חיים חדשים במדינה שלישית. כל זאת בתיווך והסדרת נציבות האו"ם לפליטים בארץ ובעולם.

לא כל מבקש מקלט יכול לפנות לנציבות ולבקש מעמד פליט. "הנציבות בוחרת את התיקים, מטפלת בהם בקפידה ובדרך כלל תטפל במקרים קשים במיוחד, או באנשים שיש להם משפחה במדינה שלישית וברצונם להצטרף אליה", אומר גורם המוכר עם ההליך. "אין להם רצון להחזיר את הטיפול בבקשות המקלט אליהם, אך עם העומס על הרשות והערימות הבקשות, מקרים רבים בהם אנשים במצבים קשים מאוד נופלים בין הכיסאות. לפחות כאן מעטי מעטים זוכים למענה ראוי".

כלא סהרונים, יולי 2012. יותם רונן
סיפור לא חריג. כלא סהרונים/יותם רונן

כך היה גם במקרה של מ', אזרחית אריתריאה שנכנסה לישראל מגבול מצרים במאי 2012, לאחר שנחטפה על ידי מבריחים בסודן משם הועברה למחנות העינויים בסיני. בישראל הושלכה מידיית לכלא סהרונים. סיפורה של מ' לא חריג מאוד בקרב מבקשי מקלט מאריתריאה. במהלך שהותה במחנות, עברה התעללות פיזית ומינית קשה ונאנסה באופן שיטתי על ידי המבריחים. כתוצאה ממעשי האונס נכנסה להיריון ובישראל עברה הפלה בבית החולים.

דיין בית הדין לביקורת משמורת בסהרונים, מרט דורפמן, סבר כי אם גרסתה נכונה, מדובר בקורבן החזקה בתנאי עבדות לצורך שירותי מין, והעביר תיקה לבחינת המרכז המשטרתי של מאבק בסחר בבני אדם, אך זה סירב להכיר במ' כקורבן סחר. זאת על אף המלצת הלשכה לסיוע משפטי תל אביב, שבחנה אף היא את התיק, ומשכך נותרה מ' בכלא סהרונים ולא הועברה למקלט לקורבנות סחר לקבלת טיפול מתאים.

במהלך שהותה במשמורת, פגשו בה אנשי נציבות האו"ם לפליטים ואת שראו סיכמו במכתב לרשות האוכלוסין וההגירה. "מצאנו אותה פגיעה במיוחד הן לאור קורותיה בעבר והן לאור מעצרה המתמשך תחת התיקון לחוק למניעת הסתננות (שבוטל באחרונה על ידי בג"ץ, ד.ו.פ). בעקבות הריאיון, סבורה נציבות האו"ם לפליטים כי מ' זקוקה להגנה בינלאומית וכי יש לתעדף את הטיפול בעניינה".

ביקשו את שחרורה המיידי כדי להתכונן ליציאה

לאחר המפגש העבירה הנציבות בקשתה של מ' ל"יישוב מחדש" ובאמצע באוגוסט התבשרו כי שבדיה הסכימה לקלוט אותה כפליטה. עם קבלת האישור משבדיה, פנתה הנציבות באמצע אוגוסט לרשות האוכלוסין בבקשה לשחררה ממעצר עד לעזיבתה את ישראל.

ברשות מיאנו לענות על הבקשה הראשונה, כך שהנציבות פנתה בשנית תוך ציון העובדה כי לפליטה נקבע מועד יציאה מישראל במהלך ספטמבר. עוד ביקשו את שחרורה המיידי על מנת להשלים את ההכנות הנדרשות. גם פנייה זו לא נענתה ובשל הזמן הנוקף נאלצו בנציבות לפנות לבית הדין לביקורת משמורת בתחילת ספטמבר. "לצערנו, בקשתנו לא קיבלה כל מענה עד כה, בחלוף למעלה משבועיים ממועד הגשת הבקשה. מאחר שיציאת הפליטה מתוכננת בקרוב, אנו פונים בזאת אל בית הדין הנכבד ומבקשים לשקול בחיוב את בקשתנו לשחרורה המיידי".

עוד הוסיפו: "ככלל, במקרים של יציאה ליישוב מחדש, הן נציבות האו"ם לפליטים והן המדינה הקולטת אינן נוהגות לקבל פליטים שהוצאו ממעצר ישירות לטיסה. לאור הנסיבות ההומניטריות המיוחדות במקרה האמור, בגינן גם זכתה הפונה ליישוב מחדש שהוא פתרון חריג שאינו מוצע כלאחר יד, אנו מבקשים את שחרורה המיידי על מנת להשלים הכנות ליציאה מישראל הן במישור הטכני והן במישור הרגשי".

עוד באותו יום בו התקבלה פניית הנציבות בבית הדין לביקורת משמורת, קבע הדיין דורפמן כי בשל דחיפות העניין, על רשות האוכלוסין וההגירה למסור תגובה לנושא תוך שבוע ימים. ביום האחרון למועד הודיעה רשות האוכלוסין וההגירה כי היא מאשרת שחרור הפליטה לליווי הנציבות עד ליום עזיבתה את ישראל.

מנציבות האו"ם לפליטים סירבו להתייחס לנושא ומסרו כי "הנציבות אינה דנה במקרים פרטניים או חולקת תכתובת בנושא עם אמצעי התקשורת".

לקריאה נוספת
הותר לפרסום: אוגנדה תקלוט מישראל את המסתננים
בית המשפט נתן לאריתראי 19 דקות למנוע את גירושו
נוהל ”עזיבה מרצון”: 15 אריתראים חוזרים לארצם

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully