וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודש אחרי: חיסולו של בכיר חיזבאללה נותר תעלומה

חסן א-לקיס נורה למוות בביירות לפני חודש. חיזבאללה האשים את המוסד, אך ישראל הכחישה. כך, מותו של בכיר הארגון - שחי חיים צנועים כבעל חנות אלקטרוניקה - נותר לוט בערפל

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

צפו בזירת החיסול בלבנון, לפני חודש

חודש עבר מאז חוסל בכיר חיזבאללה, חסן א-לקיס בביירות, אך מותו עדיין נותר בגדר תעלומה. בכתבה שפורסמה הלילה (שבת) ב"ניו יורק טיימס" מתוארים חייו של האיש שהקדיש את כל כולו למען הארגון השיעי בלבנון. כמתואר בכתבה, א-לקיס היה ברשימת המבוקשים של המוסד וקנה אויבים גם בקרב המורדים ולוחמי אל-קאעדה בסוריה וגם בקרב אחת האויבות הגדולות של חיזבאללה – סעודיה. אלא שעדיין לא ברור מי עומד מאחורי המעשה.

עוד על חיסולו של א-לקיס:
חיזבאללה מבטיח לנקום: "דמו לא נשפך לשווא"
איראן תתיר לחיזבאללה לנקום גם מלבנון?
"חיזבאללה נחוש להגיב לתוקפנות הציונית בלבנון"

בכיר החיזבאללה שחוסל: מראשי מערך הרקטות. רויטרס
המכונית של א-לקיס לאחר החיסול/רויטרס

א-לקיס חוסל ביריות מחוץ לביתו ברובע הדאחייה בביירות. בהודעה שפרסם חיזבאללה, טען הארגון כי א-לקיס חוסל מול ביתו בשכונת סנט תרז שבאזור הדאחייה, בשעה ששב מהעבודה. תחנת הרדיו "קול לבנון" דיווחה כי לקיס נורה חמש פעמים בראשו ובצווארו כשהחנה את מכוניתו בתוך חניון תת-קרקעי מתחת לביתו. בדיווחים נוספים נאמר כי שלושה בני אדם ביצעו את החיסול.

ארגון אחד - אויבים רבים

א-לקיס הצטרף לחיזבאללה כבר עם הקמת הארגון בשנות ה-80. כצעיר בן 19 עם ידע טכנולוגי רב, הוא סייע בבניית ארסנל הנשק של הארגון – המתוחכם יותר מזה של צבאות רבים. הוא תרם גם לפיתוחם של מטוסים-ללא-טייס והשתמש בבסיסים חשאיים בסוריה כדי לאחסן טילים ארוכי טווח, שעל פי הדיווח ב"ניו יורק טיימס" הועברו ללבנון לאחר מותו.

מומחים לבנונים וישראלים מעריכים כי ישראל היא העומדת מאחורי החיסול. עם זאת, מעורבותו של חיזבאללה במלחמת האזרחים בסוריה לצד צבאו של בשאר אסד הולידה לארגון אויבים חדשים ואין מן הנמנע, על פי ההערכות, שהמורדים הסורים – מגובים בפעילי אל-קאעדה - אחראים להתנקשות. אפשרות נוספת, שעלתה כבר לאחר החיסול, היא שאנשי חיזבאללה ביצעו את הרצח.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זירת החיסול/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, הפנה לאחר החיסול אצבע מאשימה לישראל. לטענתו, "קבוצות סוניות פרובוקטיביות" שלקחו אחריות על המעשה בסך הכול ניסו לזרוע סכסוך עדתי. פקידים איראנים העריכו, לעומת זאת, ש"גדודי עבדאללה עזאם", ארגון המזוהה עם אל-קאעדה בסעודיה שאחראי לפיגוע בשגרירות איראן בביירות בחודש נובמבר, הם שעומדים מאחורי החיסול. אותו ארגון, אגב, טען כי א-לקיס חוסל בכלל בפיגוע בנובמבר. המורדים הסורים טענו מנגד כי הם חיסלו את א-לקיס בסוריה וכי זירת הרצח בלבנון הייתה רק סיפור כיסוי.

בשכונה בה התגורר א-לקיס ידעו שהוא משתייך לחיזבאללה, אך לא ידעו עד כמה מרכזי הוא בארגון. א-לקיס, שכונה חאג' חסן, מעולם לא הסתובב עם מאבטחים, ואף ניהל חנות אלקטרוניקה בשם "דיג'יקון" בעיר בעלבק. "זה לא רק הארגון (חיזבאללה) שעצוב על מותו", אמר מקורב לא-לקיס שאינו חלק בחיזבאללה, "אלא כל בעלבק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully