וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודורקובסקי: אחזור לרוסיה רק אם חירותי תובטח

בראיון ראשון מאז ששוחרר מהכלא, אמר האוליגרך שאיבד את הונו כי לא ייכנס לפוליטיקה ולא ייאבק על הנכסים שאיבד. הוא סיפר על כליאתו: "דקרו אותי בעין אבל פגעו רק באף"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

איל הנפט לשעבר מיכאיל חודורקובסקי, שקיבל חנינה מפתיעה מנשיא רוסיה ולדימיר פוטין ושוחרר מהכלא אחרי עשר שנים, אומר כי אין בכוונתו להיכנס לפוליטיקה. יומיים אחרי שחרורו מהכלא, הוא מבהיר כי לא ייאבק כדי להשיב את הנכסים של חברת "יוקוס" שהייתה בבעלותו, ושפורקה אחרי כניסתו לכלא. עם זאת, הוא הצהיר כי בכוונתו לחזור, בשלב מסוים, לרוסיה. "דוברו של פוטין אמר לי שאוכל לעשות כך", טען.

לקריאה נוספת:
פרשנות | האובססיה של פוטין עשויה להביא לקריסתה של רוסיה
חודורקובסקי: "מודה לכל מי שתמך בי בעת מאסרי"
פרשנות | התרגיל הקבוע של פוטין: חומק באלגנטיות מביקורת

מיכאיל חודורקובסקי במוזיאון צ'ק-פוינט צ'רלי. ברלין, 22 בדצמבר 2013. רויטרס
חודורקובסקי, הבוקר במוזיאון צ'ק פוינט צ'ארלי בברלין/רויטרס

חודורקובסקי בא לברלין אחרי ששוחרר מהכלא. בראיון למגזין הרוסי The New Times הוא אמר הבוקר (ראשון) כי החנינה הוענקה לו ללא תנאים, וכי הוא לא נדרש להודות באשמה בתמורה. "הדבר החשוב ביותר עכשיו הוא החירות, החירות, החירות", הצהיר.

לדבריו, איש לא אילץ אותו לעזוב את רוסיה, "אך אני מבין, לגמרי, שרמזו לי שאעשה זאת". הוא התלוצץ: "אם מישהו היה רוצה לעשות סרט על שנות ה-70 ועל גירושו של מתנגד השלטון, לא ניתן היה לעשות את זה טוב יותר מהמציאות".

בראיון נוסף, לכריסטיאן אמנפור מרשת סי-אן-אן, סיפר חודורקובסקי על התנאים הקשים בבית הכלא. פעם אחת, סיפר, אחד האסירים שלף סכין ודקר אותו בפניו. "הוא ניסה לפגוע בעין שלי, אבל פגע לי רק באף", אמר. "רופא השיניים, שהיה גם מנתח פלסטי, ניתח אותי. לכן, כמעט לא רואים כיום את מה שקרה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במסיבת עיתונאים במוסקבה. דצמבר 2013. רויטרס
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בסוף השבוע במוסקבה/רויטרס

טרם כליאתו ב-2003, חודורקובסקי נחשב לאיש העשיר ברוסיה ולאחד מ-15 עשירי העולם. הוא הואשם בהלבנת הון ובהעלמות מס, והורשע בשני כתבי אישום. לטענת האופוזיציה ברוסיה, התיק נגדו נתפר בהוראת פוטין, כעונש על דעותיו הפוליטיות. חודורקובסקי היה אמור להשתחרר באוגוסט 2014, אך פוטין הקדים את שחרורו, ככל הנראה בניסיון להקל את הלחץ הבינלאומי על מוסקבה.

חודורקובסקי, בן 50, פגש אמש את הוריו בוריס ומרינה בפעם הראשונה מחוץ לכותלי בית הכלא. בקשת החנינה שלו הוגשה, לטענת פוטין, בנימוק שאמו חולה בסרטן. חודורקובסקי נפגש אמש גם עם בנו, פאבל, שבא מניו יורק לברלין כשנודע לו על אישור החנינה.

כשנשאל בסי-אן-אן אם הוא מוחל לפוטין, השיב חודורקובסקי בצורה מעורפלת: "אנסח את זה בצורה שונה, אולי. אני לא חושב שנקמה תהיה התנהגות הגיונית. אני, כשלעצמי, תמיד יכול להתמודד עם התנהגות הגיונית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully