וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודורקובסקי: "מודה לכל מי שתמך בי בעת מאסרי"

עם נחיתתו בברלין פרסם איל ההון ויריבו של פוטין, ששוחרר בתום עשור מהכלא ברוסיה, הודעה שבה התייחס לרדיפתו בארצו. הבית הלבן: "הרשעתו הייתה מונעת משיקולים פוליטיים"

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

בתום יותר מעשור במאסר: איל ההון הרוסי מיכאיל חודורקובסקי, ששוחרר הבוקר (שישי) מהכלא ברוסיה בעקבות חנינתו, נחת אחר הצהריים בנמל התעופה בברלין, בירת גרמניה. עם נחיתתו ביקש האוליגרך, הנחשב ליריבו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, להודות לתומכיו לאורך תקופת מאסרו. "ב-12 בנובמבר פניתי לנשיא רוסיה עם בקשת חנינה, בעקבות נסיבות משפחתיות, ואני שמח על ההחלטה החיובית. לא עלתה שאלה של הודאה באשמה".

עוד על פרשת חודורקובסקי
האוליגרך שקרא תיגר על פוטין
פוטין: אעניק חנינה לאיל ההון
פרשנות: פוטין חומק באלגנטיות מביקורת

מיכאיל חודורקובסקי ממתין להכרעת דינו בבית משפט במוסקבה. רויטרס
"מחכה לרגע שאוכל לחבק את קרוביי". חודורקובסקי/רויטרס

"הייתי רוצה להודות לכל מי שעוקב בכל השנים האלה אחרי פרשת 'יוקוס' (חברת הנפט שהייתה בשליטתו – נ.מ), ועל התמיכה שהענקתם לי, למשפחתי ולכל מי שהורשע על לא עוול בכפו ונרדף עד היום", הוסיף חודורקוסבקי . "אני מאוד מחכה לרגע שבו אוכל לחבק את הקרובים שלי וללחוץ אישית את היד לכל החברים והעמיתים שלי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

הבית הלבן: "מודאגים מעשיית הדין הסלקטיבית ברוסיה"

זמן קצר לאחר הגעתו לברלין בירך הבית הלבן על חנינתו של חודורקוסבקי ושל אזרחים רוסים נוספים. קטלין היידן, דוברת המועצה לביטחון הלאומי של הבית הלבן, אמרה: "במשך שנים ארוכות הבענו את חששותינו בנוגע לחקירות המונעות משיקולים פוליטיים ולתביעות סלקטיביות ברוסיה, ובהן המקרה של חודורקובסקי. המחווה ההומניטרית שנעשתה היום היא התפתחות חיובית עבורה החברה הרוסית. ואולם, אנחנו עדיין מודאגים מאוד מעשיית הדין הסלקטיבית ברוסיה".

אתמול הודיע פוטין כי יעניק חנינה לחודורקובסקי, לשעבר האיש העשיר ברוסיה. חודורקובסקי ריצה מאסר של עשר שנים בקירוב, אחרי שנעצר ב-2003 בגין העלמות מס. הוא טוען כי הרשויות רודפות אותו בשל עמדותיו המזוהות עם האופוזיציה. עונש המאסר שנגזר עליו היה צריך להסתיים באוגוסט 2014, אחרי שקוצר מעונש מקורי יותר שהיה אמור להסתיים ב-2017.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במסיבת עיתונאים במוסקבה. דצמבר 2013. AP
ניסיון להפיג את הביקורת הבינלאומית. פוטין/AP

אחרי מסיבת עיתונאים שארכה ארבע שעות במוסקבה אמר פוטין כי חודורקובסקי הגיש בקשה לחנינה וכי הוא רואה אותה בחיוב. "אמו חולה, והוא העביר יותר מעשר שנים בכלא. זו תקופת מאסר משמעותית", אמר.

חודורקובסקי, שהוגדר על ידי פורבס כאחד מ-15 עשירי העולם לפני שנעצר, ניהל את תאגיד האנרגיה "יוקוס". הוא הורשע בהונאת מס ב-2005, וב-2010 הורשע גם במעילה. לטענתו, שני התיקים נתפרו לו. אחרי מעצרו, תאגיד הענק פורק ונכסיו פוזרו בין חברות ממשלתיות. ב-2012 הודה הנשיא דאז וראש הממשלה כיום דמיטרי מדבדב כי יש לבחון את חוקיות הרשעתו של חודורקובסקי.

איל ההון מיכאיל חודורקובסקי שוחרר בתום עשור בכלא. רויטרס
כתב החנינה מפוטין/רויטרס

ככל הנראה, מדובר בניסיון של פוטין להפיג את הביקורת הבינלאומית שהוטחה ברוסיה על דיכוי זכויות האדם בשטחה, ערב פתיחת משחקי אולימפיאדת החורף בסוצ'י. בין היתר, הודיעו הנשיא ברק אובמה ומנהיגי צרפת וגרמניה כי יחרימו את טקס הפתיחה של האולימפיאדה. ביום רביעי העביר הדומה - הבית התחתון של הפרלמנט במוסקבה - חוק שיוכל להעניק חנינה לבנות להקת הפאנק "פוסי ריוט" ול-30 פעילי גרינפיס שנכלאו ברוסיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully