וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "יש להפעיל יותר איזונים ובלמים בתכניות המעקבים"

נשיא ארה"ב לא התייחס ישירות ליירוט מיילים של בכירים בישראל, אך ציין כי "יש פחות מגבלות חוקיות בכל הנוגע לפעילות ברמה הבינלאומית". לדבריו, יבחן מחדש את תכניות ה-NSA

ברק אובמה, נשיא ארה"ב. הבית הלבן, נובמבר 2013. AP
"לוקח את החששות ברצינות". אובמה/AP

שעות ספורות לאחר הדלפת מסמכים הכוללים רשימת מטרות בזירה הבינלאומית שלהן לכאורה צותתה הסוכנות לביטחון לאומי של ארצות הברית (NSA), ובהן בכירים ישראלים, נשיא ארצות הברית ברק אובמה דיבר על הצורך לבחון מחדש את תכניות המעקב של הסוכנות. במסיבת עיתונאים שכינס הערב (שישי) לרגל סוף השנה לקראת יציאתו לחופשה, אמר אובמה: "איננו יכולים לפרק באופן חד-צדדי (את תכניות המעקב), אולם ניתן לפעול בעזרת יותר איזונים ובלמים".

עוד על מעקבי ה-NSA
אולמרט על יירוט המיילים: "הסיכוי לנזק אפסי"
סוכנות הביון של ארה"ב יירטה מיילים של אולמרט וברק
יועצים לממשל אובמה: להפסיק את איסוף שיחות הטלפון

אובמה לא התייחס ישירות לפרסום היום בנוגע למעקב אחר ישראל, אולם דיבר בכלליות על המעקבים מחוץ לגבולות ארצו, ואמר: "מה שהיה יותר מאתגר הוא העובדה שיש לנו הרבה חוקים, איזונים ובלמים, אמצעי הגנה ובקרה כשמדובר על להבטיח שה-NSA וקהיליות מודיעין אחרות לא מרגלות אחר אמריקנים, אולם יש לנו פחות מגבלות חוקיות בכל הנוגע למה שאנחנו עושים ברמה הבינלאומית". לדבריו, בעולם וירטאולי, לחלק מהגבולות הללו כבר אין משמעות. "זה שאנחנו יכולים לעשות משהו לא אומר שעלינו לעשות אותו", הוסיף.

יציג "הודעה נחרצת" בנושא בחודש הבא

אובמה ציין כי קיבל שורת המלצות מוועדה שמינה לבחון את פעילות ה-NSA וכי בכוונתו להקדיש את השבועות הקרובים לבחינת ההמלצות הללו, בשיתוף עם גורמי מודיעין ועם גורמים אחרים בממשל ומחוצה לו. לדבריו, ייתכן שניתן לשמור חלק ממצבורי הנתונים שנאספו מטלפונים על ידי סוכנויות המודיעין אצל חברות פרטיות במקום אצל הממשל, זאת במטרה להשיב את האמון של הציבור האמריקנית בתכנית.

הנשיא האמריקני התחייב למסור "הודעה נחרצת" בנושא בחודש הבא, שבה יבהיר אילו מההמלצות יבואו לידי יישום. "אני לוקח זאת מאוד ברצינות", הדגיש אובמה. הוא הוסי,ף כי לא היו תקריות שבהן הואשם ה-NSA כי פעל בצורה לא יאה בשימוש במידע הזה, "אבל האנשים חוששים מעצם האפשרות של שימוש במידע", אמר, "ואנחנו מביאים זאת בחשבון".

ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ונשיא ארצות הברית לשעבר ג'ורג' בוש הבן. AP
אולמרט ונשיא ארה"ב לשעבר, ג'ורג' בוש/AP

משורת מסמכים שהדליף עובד ה-NSA לשעבר אדוארד סנודן, ושפורסמו היום במקביל ב"גרדיאן" הבריטי, ב"ניו יורק טיימס" וב"דר שפיגל" הגרמני, הסוכנויות של ארצות הברית ושל בריטניה (GCHQ) שיתפו פעולה ועקבו בין היתר אחר בכיר באיחוד האירופי, בנייני ממשלה גרמניים, וראשי ארגונים המספקים סיוע הומניטרי וכלכלי לאפריקה, כמו יוניצ"ף, ארגון רופאים צרפתי בשם "רופאי העולם", וראש הקהילה הכלכלית של מדינות מערב אפריקה.

על פי אחד המסמכים, מ-2009 ה-NSA והסוכנות הבריטית יירטו כתובת דואר אלקטרוני השייכת ל"ראש ממשלת ישראל", שהיה בזמנו אהוד אולמרט. שלוש מטרות ישראליות נוספות, ובהן כתובת דואר אלקטרוני שבה נעשה שימוש בהתכתבויות בין שר הביטחון ברק לראש מטה הלשכה שלו דאז, יוני קורן. כמו כן, שתי שגרירויות ישראליות הופיעו כיעדים ברשימות.

בלשכתו של אולמרט הגיבו לפרסומים, וציינו כי אם הפרטים המופיעים בפרסום מדויקים, מדובר בכתובת דואר אלקטרוני פומבית, ששימשה את משרד ראש הממשלה לקבלת פניות. "הסיכוי שנגרם נזק ביטחוני או מודיעיני מחדירה לכתובת מייל זו – הוא אפסי", נמסר בתגובה. "נדגיש עוד כי היחסים בין המדינות בשנים האמורות היו מצוינים, ושיתוף הפעולה המודיעיני היה מקיף, מפורט והדוק כפי שלא היה מעולם קודם לכן", הוסיפו מלשכתו של ראש הממשלה לשעבר, "ומה שלא עבר בין רשתות המודיעין לובן תמיד בשיחות בארבע עיניים בין הנשיא בוש וראש הממשלה אולמרט. המידע שישראל חלקה והמידע שקיבלה מארצות הברית באותה עת עלה מאות מונים על כל מה שמעקב אחרי כתובת מייל זו יכול לחשוף בפני האמריקנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully