וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יועצים לממשל אובמה: להפסיק את איסוף שיחות הטלפון

19.12.2013 / 0:01

ועדת מומחים חיצונית שבחנה את מעקבי הסוכנות לביטחון לאומי המליצה לנשיא להגביל את הציתות לטלפונים ולשקול היטב אם לצותת למנהיגים זרים. "יש צורך בפיקוח משפטי רב יותר"

הפגנת אלפים בוושינגטון נגד תוכנית המעקבים של הסוכנות לביטחון לאומי האמריקנית, אוקטובר 2013. AP
אמות מידה חדשות של ריגול. הפגנה בוושינגטון נגד תכנית המעקבים האמריקנית/AP

ועדת מומחים חיצונית שמינה הבית הלבן במטרה לבחון את שיטת הריגול של הסוכנות לביטחון לאומי (NSA) בארצות הברית הציעה לנשיא ברק אובמה להגביל את חלק מפעולותיו של הארגון, ובכלל זה איסוף של "מידע-על" (מטה-דאטה) ממיליארדי שיחות טלפוניות. הוועדה הודיעה אמש (רביעי) כי בין 46 המלצותיה נכללו אמות מידה חדשות של איסוף המידע גם בנוגע למעקב אחרי מדינות ומנהיגים זרים.

לפי אחת ההמלצות המרכזיות, השיחות שנאספו צריכות להישמר אצל ספקי התקשורת או על ידי צד שלישי אחר, ולא על ידי הרשויות. עוד הומלץ כי הממשלה תצטרך צו של בית משפט לענייני מודיעין זר על מנת לאסוף את המידע. "איננו רואים צורך שהממשל יחזיק במידע הזה", אמר ריצ'רד קלארק, חבר הפאנל ובעבר יועץ הבית הלבן לענייני מאבק בטרור. הוא הוסיף כי "אנו מאמינים שיש צורך בפיקוח משפטי רב יותר מזה שהיה עד כה".

לפי המלצה עיקרית אחרת, לפני שייעשה ריגול נגד מדינות או אזרחים זרים, יש לוודא כי ממלאים אחר חמישה תנאים, לקבוע אם ניתן להשיג את המידע בדרך אחרת, ולקחת בחשבון את ההשלכות בפרסום אפשרי של הריגול. לא ברור כמה מתוך ההמלצות יתקבלו על ידי הנשיא אובמה. דובר הבית הלבן ג'יי קרני אמר אמש לכתבים כי ייתכן שחלק מההמלצות יתקבלו, בעוד שאחרות ייבחנו בעתיד או יידחו.

עוד על ה-NSA:
סנודן מציע עסקה: מקלט בברזיל תמורת סודות נוספים
שופט פדרלי פסק: תכנית המעקבים מנוגדת לחוקה
"הצצה נדירה לאחד המקומות החשאיים ביותר באמריקה"

נשיא ארה"ב ברק אובמה בבית הלבן, 18 באוקטובר 2013. רויטרס
"איננו רואים צורך שהממשל יחזיק במידע הזה". נשיא ארה"ב אובמה/רויטרס

ב-NSA הגנו באופן עקבי על תכנית המעקבים ואמרו כי היא חיונית לצורך "חיבור קצוות" בין אנשים העוסקים בתכנון של פעילות טרוריסטית מעבר לים לבין משתפי פעולה הנמצאים בתחומי ארצות הברית. "אין כל דרך אחרת המוכרת לנו לחבר את הקצוות הללו", אמר בשבוע שעבר ראש הסוכנות קית' אלכסנדר בוועדת הסנאט בוושינגטון. "לנוכח התגברות האיומים, אני מאמין כי מדובר בסיכון בלתי מתקבל על הדעת לארצנו".

חברי הוועדה נפגשו אתמול עם אובמה ומסרו לו את ההמלצות, 48 שעות לאחר פסיקה חסרת תקדים בנוגע לתכנית המעקבים האמריקנית. ביום שני קבע שופט פדרלי בוושינגטון כי תכנית הריגול של הסוכנות לביטחון לאומי מנוגדת ככל הנראה לתקיון הרביעי בחוקה האמריקנית.

השופט המחוזי ריצ'רד לאון אמר כי יש סבירות ממשית שאיסוף הנתונים הגולמיים ההמוני מפר את התיקון הרביעי לחוקה האוסר על חיפוש ומעקב מוגזמים ובלתי סבירים. השופט לאון הוסיף ואמר כי משרד המשפטים לא הוכיח כי איסוף המידע הצליח לסכל מתקפות טרוריסטיות.

קביעתו של השופט מהווה מכשול משפטי ראשון לתכנית המעקבים – שממדיה החלו להיחשף ביוני האחרון בעקבות הדלפותיו של אדוארד סנודן שעבד בעבר עבור הסוכנות, והיא באה בעקבות עתירה שהגיש הפעיל המשפטי לארי קליימן.

לאון הוציא צו ראשוני המונע מה-NSA לאסוף מידע הקשור לחשבונות של ספקית התקשורת האמריקנית "וריזון" השייכים לקליימן ולאחד מלקוחותיו. השופט השאיר פתח לערעור על פסיקתו.

(עדכון ראשון: 23:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully