וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שופט פדרלי פסק: מעקבי ה-NSA מנוגדים לחוקה

בהחלטה דרמטית קבע שופט מחוזי מוושינגטון כי איסוף המידע ההמוני של הסוכנות מפר כנראה את התיקון הרביעי, הטיל ספק ביעילותו במאבק בטרור וכינה זאת "פלישה אקראית" לפרטיות

הפגנת אלפים בוושינגטון נגד תוכנית המעקבים של הסוכנות לביטחון לאומי האמריקנית, אוקטובר 2013. AP
הפגנה נגד מעקבי הסוכנות לביטחון לאומי בוושינגטון, אוקטובר 2013/AP

פסיקה חסרת תקדים בנוגע לתכנית המעקבים האמריקנית: שופט פדרלי בוושינגטון קבע אתמול (שני) כי תכנית המעקבים של הסוכנות לביטחון לאומי (NSA) מנוגדת ככל הנראה לחוקה האמריקנית. השופט המחוזי ריצ'רד לאון אמר כי יש סבירות ממשית שאיסוף ה"מטה-דאטה" ההמוני מפר את התיקון הרביעי לחוקה האוסר על חיפוש ומעקב מוגזמים ובלתי סבירים. השופט לאון הוסיף ואמר כי משרד המשפטים לא הצליח להוכיח כי איסוף המידע לסכל מתקפות טרוריסטיות.

קביעתו של השופט מהווה מכשול משפטי ראשון לתכנית המעקבים – שממדיה החלו להיחשף ביוני האחרון בעקבות הדלפותיו של אדוארד סנודן שעבד בעבר עבור הסוכנות, והיא באה בעקבות עתירה שהגיש הפעיל המשפטי לארי קליימן. לאון הוציא צו ראשוני המונע מה-NSA לאסוף מידע הקשור לחשבונות של ספקית התקשורת האמריקנית "וריזון" השייכים לקליימן ולאחד מלקוחותיו. השופט השאיר פתח לערעור על פסיקתו.

עוד על התכנית שהביכה את הממשל בוושינגטון:
"הצצה נדירה לאחד המקומות החשאיים ביותר באמריקה"
סנודן בראיון נדיר ל"טיים": "מקווה שחוללתי שינוי"
ענקיות האינטרנט דורשות מאובמה רפורמה בביון

מטה הסוכנות לביטחון לאומי NSA  בעיר פורט מיד, מרילנד, ארה"ב. AP
"התכנית מפרה את הציפייה לפרטיות". מטה הסוכנות לביטחון לאומי במרילנד/AP

"לעותרים יש ציפייה רבה לפרטיות בכל הקשור לאיסוף המוגזם של מטה-מידע טלפוני בחמש השנים האחרונות, ותכנית המעקבים של ה-NSA מפרה את הציפייה הזאת", כתב לאון בפסיקתו. השופט, שמונה על ידי הנשיא לשעבר ג'ורג' וו. בוש, ציין כי יש לו "ספק כבד באשר ליעילותה של תכנית המעקבים כאמצעי לניהול חקירות במקרים הכוללים איומי טרור ממשיים". בביקורת חריפה על פעולות הסוכנות הוסיף לאון: "איני יכול לדמיין פלישה אקראית ובלתי מבחינה יותר מהאיסוף השיטתי והמשוכלל הזה, ומשמירתו של מידע אישי על כלל האזרחים במטרה לחקור ולנתח אותו ללא אישור משפטי".

יצוין כי תכנית המעקבים אושרה פעם אחר פעם על ידי כמה שופטים בבית המשפט לענייני מעקב מודיעיני זר, ולפחות שופט אחד שדן בתיק פלילי אישר אותה גם היא.

בתוך כך, הממשל בוושינגטון דחה אמש אפשרות להעניק חנינה לסנודן. דובר הבית הלבן ג'יי קרני אמר לכתבים בבירה האמריקנית כי סנודן חשוד בעבירות שונות, וכי עליו לשוב לארצות הברית ולעמוד שם לדין. קרני נשאל בנושא בעקבות אמירה של ריצ'רד לדג'ט, שמונה על ידי ה-NSA לבדוק את הנזקים שגרמו ההדלפות, ואמר לתכנית "60 דקות" של CBS ששודרה אמש כי יש לשקול הענקת חנינה לסנודן.

(עדכון ראשון: 22:41)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully