וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענקיות האינטרנט דורשות מאובמה: רפורמה בביון

שבע החברות הגדולות בעמק הסיליקון פרסמו מכתב משותף, לראשונה מאז "מסמכי סנודן", בדרישה מהממשל האמריקני להשיב את "אמון הציבור באינטרנט". הן קראו לביון "מוגבל ומידתי"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(צפו בהפגנה בוושינגטון נגד האזנות ה-NSA, לפני כשבועיים)

חברות הטכנולוגיה המובילות פרסמו הבוקר (שני) מכתב משותף בדרישה לשינויים כוללים בתקנות הביון האמריקניות. גוגל, פייסבוק, מיקרוסופט, טוויטר, יאהו, לינקדאין ו-AOL יצאו בקריאה לחרם עולמי על איסוף מידע בנפח גדול ללא סינון, על מנת לשמר את "אמון הציבור אינטרנט". זו הפעם הראשונה שמתקבלת תגובה מצד ענקיות האינטרנט בצורה אחידה ובדרישה ברורה לשינוי החוק, מאז חשיפת המסמכים הסודיים של הסוכנות לביטחון לאומי (NSA) על ידי אדוארד סנודן.

החברות טענו במכתב, אשר מיועד לנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ולחברי בית הנבחרים, כי "האיזון במדינות רבות הופר לטובת המדינה והרחק מזכויות הפרט – זכויות אשר מעוגנות בחוקה האמריקנית". "אנו מבינים שלממשלות יש את החובה להגן על אזרחיהם, אך התגליות מהקיץ האחרון הדגישו את הצורך המיידי לבצע רפורמה בתקנות הביון ברחבי העולם", נמסר במכתב, "הגיע הזמן לשינוי".

עוד על חשיפת ההאזנות האמריקניות:
אובמה: אציע רפורמות ב-NSA לטובת ביטחון הציבור
מסמכי סנודן: ארה"ב מאכנת 5 מיליארד סלולריים ביום
"ארה"ב עקבה אחר הרגלי פורנו של קיצונים מוסלמים"
"בריטניה אפשרה לארה"ב לרגל אחר אזרחים חפים מפשע"

הפגנת אלפים בוושינגטון נגד תוכנית המעקבים של הסוכנות לביטחון לאומי האמריקנית, אוקטובר 2013. AP
"הגיע הזמן לשינוי". הפגנות נגד פעולות הביון של ה-NSA בוושינגטון, לפני כשבועיים/AP

עוד נטען כי החברות "דואגות לאבטח את נתוני המשתמשים, תוך שימוש בטכנולוגיות ההצפנה החדישות ביותר במטרה למנוע ביון לא מורשה ברשתות, ותוך דחייה של בקשות מהממשלה, על מנת לוודא שהן מתבצעות במסגרת החוק ובהיקף סביר". הן קראו לארה"ב להוביל את המערכה ולבצע רפורמות "אשר מבטיחות כי מאמצי ביון ממשלתיים מוגבלים בחוק באופן ברור, מידתיים, ונתונים לבקרה עצמאית".

ב"עמק הסיליקון" התייחסו בספק להאשמות לגבי דרכי הפעולה של ה-NSA, אך ככל שיותר מסמכים סודיים פורסמו ואוששו את הטענות, שבע החברות הגדולות שחתומות על המכתב – הונם המשותף מוערך בכ-1.4 טריליון דולרים – החלו לחשוש מנזק מסחרי.

ראש הסוכנות לביטחון לאומי, קית אלכנסדר, בשימוע בקונגרס. יוני 2013. AP
"האם החברות היו דורשות רפורמה אם הפעילות הייתה נותרת סודית?" ראש ה-NSA, קית' אלכסנדר, בשימוע בקונגרס/AP

התגובות ברשתות החברתיות לא אחרו להגיע – ובין התגובות, משתמשת אחת צייצה בחשבון הטוויטר שלה: "אני חושבת שהשאלה היא, האם החברות האלה היו דורשות את זה אם הפעילות של ה-NSA הייתה נותרת סודית?". משתמש אחר הגיב לה, וטען כי הצעד הונע משיקולים מסחריים בלבד: "אני מניח שעכשיו נראה עד כמה הממשלה באמת תומכת בעסקים. או רק ב'עסקים של חברים'".

"לא ישתמשו בטכנולוגיה שלא בוטחים בה"

המכתב מעניק רוח גבית למאמצי חקיקה בוושינגטון, בביקורת המשותפת הראשונה של מדיניות הביון של הממשלה האמריקנית, מאז פרסום "מסמכי סנודן". אחרים, כמו הסנאטורית הדמוקרטית דיאן פיינשטיין, אינם מרוצים מהמכתב. פיינשטיין מעודדת חקיקה שתבסס את הזכות של סוכנויות הביטחון לאסוף כמויות גדולות של נתונים מחברות התקשורת. זאת, בצל ביקורת קשה מצד מפלגתה, המזוהה עם המאבק במדיניות "האח הגדול" של ה-NSA.

החברות דורשות, בין היתר, שיותר להן לפרסם את התדירות בה הן מתבקשות להעביר נתוני תקשורת. בנוסף, הן דורשות מהממשלה שלא להגביל את פעילות החברות מבחינה גיאוגרפית, בהתייחסות לבקשות שנעשו בעבר מצד סוכנויות הממשל להקים תשתיות מסוימות בתוך שטח ארה"ב. החברות טוענות כי יש להקים אמנה בינלאומית אשר תעגן את הסטנדרטים החוקיים לפעילות ביון.

בסיס האזנה של הסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב, בעיר באד איבלינג, ליד מינכן. גרמניה. רויטרס
החברות דורשות אמנה בינלאומית בנוגע לביון. בסיס האזנה של ה-NSA ליד מינכן, גרמניה/רויטרס

מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, מסר בהמשך למכתב: "דיווחים בנוגע לביון הממשלתי הציפו צורך ממשי לחשיפה גדולה יותר ומגבלות חדשות על הדרך שבה ממשלות אוספות מידע. על הממשלה האמריקנית לקחת את ההזדמנות הזו ולתקן את הנעשה". "אנשים לא ישתמשו בטכנולוגיה שהם לא בוטחים בה", מסר סגן נשיא מיקרוסופט, בראד סמית', "הממשלות סיכנו את זה, והן חייבות לעזור להחזיר את הביטחון".

"ביון ממשלתי ללא בחינה וללא חשיפה מונע מעבר חופשי של מידע, ומגביל את קולותיהם של המשתמשים", מסר מנכ"ל טוויטר, דיק קוסטולו. "העקרונות שאנחנו מקדמים כעת ישנו את המערכת הנוכחית ויביאו לאיזון בין צרכי הביטחון לפרטיות, תוך שמירה על הזכות הבסיסית לחופש ביטוי", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully