וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בריטניה אפשרה לארה"ב לרגל אחר אזרחים חפים מפשע"

מסמכי סנודן שחשף ה"גרדיאן" העלו כי ה-NSA עקבה אחר שיחות טלפון, דואר אלקטרוני וכתובות מחשב של בריטים. גם חברות אחרות ב"ברית חמש העיניים" היו יעד ריגול ללא ידיעתן

גם אזרחי בריטניה היו יעד לריגול של ארצות הברית: הסוכנות לביטחון לאומי של ארצות הברית (NSA) עקבה אחר שיחות טלפון, תקשורת אינטרנט ודואר אלקטרוני של אזרחים בריטים, על אף שאלה לא נחשדו בדבר – כך עולה ממסמכיו של המדליף האמריקני אדוארד סנודן שפרסם אמש (רביעי) ה"גרדיאן". לפי הדיווח, וושינגטון בחנה את מאגרי המידע שנאספו, ואלה ונשמרו על בסיס הסכם סודי שקיבל את הסכמתם של בכירים במודיעין הבריטי.

נשיא ארה"ב ברק אובמה וראש ממשלת בריטניה דייויד קמרון בוושינגטון. רויטרס
לא ברור אם הממשלה בלונדון עודכנה על ההסכם. נשיא ארה"ב ברק אובמה וראש הממשלה הבריטי דיוויד קמרון בבית הלבן. מאי 2013/רויטרס

העיתון הבריטי חשף מסמך של ה-NSA שבו מוזכר הסכם מ-2007, ובמסגרתו התיר המודיעין הבריטי לארצות הברית לאסוף מידע פרטי על אזרחים בריטים במגוון דרכים – שיחות טלפון סלולריות, כתובות מחשב ודרכים נוספות. קודם לכן התמקדו הציתותים רק בשיחות טלפון קווי.

הנתונים, שנאספו באופן אקראי ונבחנו על ידי אנליסטים מיחידת האותות של ה-NSA, נשמרו במאגר נתונים שהיה זמין גם לשימושם של סוכנויות מודיעין אמריקניות אחרות ושל הצבא. לפי הפרסום, ארצות הברית נעזרה במידע על מנת לבסס "דפוס חיים" תקשורתי וליצור מעין "שרשראות" שבאמצעותן הצליחה להגיע דרך אדם אחד שהיה יעד לריגול לשלושה אנשים נוספים. ברשת הפייסבוק, לדוגמה, ניתן היה להגיע כך לחמישה מיליון משתמשים בריטים. לא ברור אם סוכנות הביון הבריטית דנה עם הממשלה בלונדון או עם רשויות בריטיות אחרות לפני שנתנה לכך "אור ירוק".

מסמך אחר מ-2005 עסק גם כן בריגול אחר אזרחי בריטניה, אך גם אחר אזרחים של חברות אחרות בברית "חמש העיניים". מדובר בהסכם שעליו חתומות ארצות הברית, בריטניה, אוסטרליה, ניו זילנד וקנדה, ואשר אוסר עליהן לבצע ריגול הדדי אחר אזרחיהן של החברות בברית. מהמסמך עולה כי המדינות לא ידעו על הריגול האמריקני ולא הסכימו לו. חלק מהפסקאות במסמך היו ניתנות לשיתוף עם בעלות הברית, ואחרות הן סודיות ביותר וסומנו כ-NF- "לא לזרים". אלה גם הפסקאות שעסקו בריגול המדובר, במקרים שיש בהם "אינטרסים מובהקים של ארצות הברית והכרח לביטחון הלאומי" שלה. הבית הלבן וה-NSA לא השיבו לפניית ה"גרדיאן" בנושא.

לקריאה נוספת:
הבית הלבן: לא תהיה חנינה לסנודן. עליו לעמוד לדין
"סנודן מסכים לבוא לברלין להעיד על הציתות למרקל"
אדוארד, שלום: מדליף ה-NSA עובד בתמיכה טכנית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully