וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סנודן מציע עסקה: מקלט בברזיל תמורת סודות נוספים

17.12.2013 / 20:59

אחרי שהבית הלבן הדגיש כי לא יקבל חנינה, מדליף סודות ה-NSA השוהה במוסקבה מחפש "בית" נוסף. הוא פנה לנשיאה דילמה רוסף והציע סיוע בחשיפת פעולות הריגול האמריקניות

נשיאת ברזיל דילמה רוסף. AP
תעשה מעשה פוטין ותרגיז את אובמה? נשיאת ברזיל דילמה רוסף/AP

מדליף מסמכי ה-NSA אדוארד סנודן פנה לממשלת ברזיל, והציע סיוע לנשיאת המדינה, דילמה רוסף, בתמורה למקלט מדיני. ב"מכתב פתוח לתושבי ברזיל", שיבח סנודן את הממשלה בברזיליה על התנגדותה החריפה לריגול האמריקני.

סנודן, עובד קבלן לשעבר ב-NSA (הסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב) שוהה כעת במוסקבה מתוקף מקלט מדיני שקיבל. בחודש אוגוסט 2014 יהיה עליו לקבל מקלט מדיני לשנה נוספת ברוסיה, או לצאת מהמדינה. הוא מבוקש בארה"ב בגין ריגול חמור, ואמש הבהיר הבית הלבן כי סנודן אינו צפוי לחנינה. ב-NSA רמזו כי ייתכן הסדר במסגרתו סנודן יקבל הקלה בעונשו, אם יסכים לגלות כמה מסמכים בדיוק גנב, וכיצד עשה זאת, אך במשרד המשפטים בוושינגטון מתנגדים לכך.

פסיקה דרמטית בארה"ב: מעקבי ה-NSA מנוגדים לחוקה

במכתבו, כתב סנודן כי הוא מוכן לסייע לברזיל לחקור את הריגול בשטחה, אך לא יוכל לעשות זאת מבלי לקבל מקלט מדיני, "משום שממשלת ארה"ב תמשיך להפריע ליכולתי לדבר" (המכתב המלא - בתחתית הכתבה). סנודן נמצא כעת במוסקבה, בתוקף מקלט מדיני שהוענק לו למשך שנה אחת. בברזיל מתגורר גלן גרינוולד, העיתונאי שפרסם את הדלפותיו של סנודן.

מסמכי ה-NSA חשפו כי הסוכנות צותתה למטרות רבות באמריקה הלטינית, וכי אחת המטרות הייתה הנשיאה דילמה רוסף. סוכנים האזינו למכשיר הטלפון הפרטי שלה וללשכתה, ואחרים יירטו אמצעי תקשורת של תאגיד הנפט הממשלתי של ברזיל.

המסמכים פורסמו ערב פתיחת עצרת האו"ם בניו יורק. בנאומה בעצרת, אמרה רוסף כי "תגיב בעוצמה" לריגול האמריקני, שהוגדר בפיה "מעליב". היא נאמה אחרי הנשיא אובמה והאשימה אותו בהכוונת הריגול נגדה. מאז, היא נחשבת ליריבה החריפה ביותר של תכנית ההאזנות הידועה לשמצה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מטה ה-NSA/מערכת וואלה!, צילום מסך

שלשום, שידרה רשת סי-בי-אס פרק בתכנית התחקירים "60 דקות", בו הוצג מבפנים, בפעם הראשונה, מטה ה-NSA במרלינד. הסוכנות, הזמינה את צוות התכנית לצלם אצלה, אך התנתה את קיום הראיונות בליווי צמוד של 20 צנזורים. בין היתר, ההקלטות נבחנו, וחלקן נמחקו.

בסרטון ששודר "כבונוס מאחורי הקלעים", נראה מנהל הסוכנות, הגנרל קית אלכסנדר, קוטע את הראיון שנערך עמו, ומבקש "פסק זמן". בקטע אחר נראים צנזורים פוקדים על שלושה מהעובדים להפסיק שיחה עם המפיקים, משום שגלשה לנושאים מסווגים.

כך נכשל התחקיר העיתונאי במטה ה-NSA

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully