וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בבית ג'אן מחכים לסיוע: "יולדת צרחה שעתיים בשלג"

14.12.2013 / 15:44

ראש המועצה הגדיר את המצב "פשיטת רגל של המדינה. אין חשמל, המים קפאו. כולם מבטיחים אבל לא סופרים אותנו". גם צפת שקועה בשלג: "לא הפיליפינים, אבל להכריז על אזור אסון"

צילום: מור שאולי, יוסי אלי, חברת החשמל, משטרת ישראל, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

לא רק תושבי ירושלים וסביבותיה סובלים מהנזקים הקשים שגרמה סערת מזג האוויר – היא מורגשת היטב גם ברחבי הצפון. אחר הצהריים מסרה חברת החשמל כי 1,000 בתים בצפת עדיין מנותקים מחשמל, וכי בבית ג'אן חוברו 90% מהבתים המנותקים, לאחר שעות ביותר של מצוקה. בצפת ניסו היום להתמודד עם גובה השלג, ואילו ביישוב הדרוזי בית ג'אן שבגליל העליון מתחו ביקורת חריפה ביותר על התנהלות הרשויות. ביאן קבלן, ראש המועצה המקומית, אמר בצהריים (שבת) כי המדינה נמצאת במצב של פשיטת רגל. "הגעתי עד לשר התחבורה, כולם מבטיחים ולא עושים כלום", אמר קבלן בשיחה עם וואלה! חדשות. "גובה השלג הגיע מעל למטר, החל מלפנות בוקר ועד עכשיו אין לנו חשמל, המים קפאו בצינורות, אנחנו מנסים לפנות את השלג עם המחפרים שיש לנו, אבל גם הם שוקעים בשלג", הוסיף.

סערת חורף - כותרות אחרונות:
35 אלף בתים מנותקים מחשמל; 13 אלף מהם בירושלים
עדכונים שוטפים על סערת מזג האוויר
אילו יישובים עדיין מנותקים מחשמל?
אסון בלוד: תינוק נספה בשריפה שנגרמה מתנור דולק

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מנסים לפנות את השלג עם המחפרים שיש לנו, אבל גם הם שוקעים בשלג". בית ג'אן, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"עדיף להתעורר לפני שיקרה אסון". קריאה לעזרה שפרסם תושב בית ג'אן בפייסבוק/מערכת וואלה!, צילום מסך

"פינינו מכאן יולדת ברגל, היא הלכה שעתיים ממקום למקום כשהיא צורחת מכאבים", המשיך קבלן. "בסופו של דבר הצלחנו להוציא אותה הודות למפקד משטרת כרמיאל שסייע לנו".

לדברי ראש המועצה, "אנשי חברת החשמל לא מצליחים להיכנס לכפר. צה"ל הבטיח כבר מאתמול בערב שנגמ"ש בדרך, אבל לא הגיע אף נגמ"ש. הזמנו שופל מנצרת ועכשיו רק הוא נמצא כאן בניסיון להתגבר על ערימות השלג האדירות. אני יליד בית ג'אן, בן 52, ומעולם לא היה לנו אירוע שלג כל כך קשה. יש לנו כאן חולי דיאליזה, אתמול הצלחנו לפנות אותם לטיפול, הם חזרו הביתה והם צריכים להתחבר למכשירים לקבלת טיפול, אבל כרגע אין לנו חשמל. מדינת ישראל פשטה את הרגל, קשה להאמין, אבל זו התנהלות של מדינת עולם שלישי. אנחנו זועקים לעזרה, אבל אף אחד לא סופר אותנו. ירושלים וצפת קיבלו סיוע, הרמטכ"ל נמצא בצפת בניסיון לראות איך אפשר לעזור אבל אלינו אף אחד לא מתייחס", סיכם קבלן.

"כמו צעידה בערבות סיביר"

"יום שישי ה-13: מה שמתרחש בצפת זה יותר מסרט אימה – העיר נצורה – אין יוצא ואין נכנס. עיר רפאים – עצים קורסים. שכונות שלמות ללא חשמל שעות רבות. חילוצים של כוחות ההצלה, ואיפה המפלסות של הצבא. להכריז על צפת כאזור אסון ולשלוח לפה צוותי הצלה, למרות שאנחנו לא הפיליפינים". כך כתב הלילה (שבת) בדף הפייסבוק שלו מאיר ינקו, תושב צפת. ינקו מתגורר אמנם במרכז העיר, ולמזלו הוא לא סובל מהפסקת החשמל שבחלקים נרחבים בעיר נמשכת קרוב ליממה, אולם התיאור האפוקליפטי שלו משקף את המציאות השוררת בעיר שבה למעלה מ-30 אלף תושבים, שאפילו זקניה לא זוכרים סערה קשה כל כך.

בית משפט בצפת קרס תחת השלג. יותם אסרף, ג'יליס
"יום שישי ה-13". מפלסים את השלג בצפת, הבוקר/ג'יליס, יותם אסרף

החל מאמש החלה צפת לקבל תגבור של ארבעה נגמ"שים, משאיות תובלה ופלוגה של חיילי גולני העוברים מדלת לדלת בשכונות המנותקות עדיין מחשמל במטרה לבדוק את מצבם הבריאותי של התושבים. עשרות כלי רכב מסוג 4X4 וחמש מפלסות שלג עובדות מסביב לשעון ומנסות להתגבר על כמויות השלג האדירות שהצטברו לגובה של עד מטר. שני צירים המובילים אל העיר נפתחו אמנם, אבל בתוך העיר המראות קשים. הרחובות שוממים וכלי רכב, לרבות רכבי שטח, ננטשו באמצע הכבישים על ידי נהגיהם שהמשיכו את דרכם ברגל.

הרמטכ"ל בני גנץ מסייר בצפת המושלגת. ג'יליס
הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, מסייר בצפת, הבוקר/ג'יליס

"אני גר בשכונת מנחם בגין שמנותקת מחשמל מאתמול בצהריים", סיפר לוואלה! חדשות ברוך מזרחי, תושב העיר. "יש לי תאומות, תינוקות בנות שבעה חודשים. אשתי הצליחה לחמם להן מים לאוכל בעזרת תנור גז שהיה לנו במחסן, אבל הקור הוא בלתי נסבל. בלילה הטמפרטורות צנחו למינוס שתי מעלות ובינתיים אנחנו מנסים לחמם אותן בעזרת שכבות רבות של שמיכות". מזרחי הוסיף וסיפר: "אמא שלי גרה בשכונות הדרומיות של צפת וסובלת כמונו מהפסקת חשמל שהחלה אתמול בצהריים. לא רציתי להשאיר אותה לבד ואתמול בלילה הגעתי לכאן עם הבן שלי. הכבישים לא פונו מהשלג ולכן אני והבן הבכור שלי, בן 12, צעדנו לכאן ברגל. הלכנו בסופה בתוך עיר רפאים והצעידה נראתה לנו לעתים כמו צעידה בערבות סיביר".

בית משפט בצפת קרס תחת השלג. יותם אסרף, ג'יליס
"עיר רפאים". נזקי הסופה ניכרים בצפת/ג'יליס, יותם אסרף

שי לי וגדי אמיר מתגוררים בשכונת נווה אורנים המנותקת מחשמל כבר כיממה. "יש לנו שלושה ילדים בבית, אנחנו בלי חשמל וקפואים", סיפרו בני הזוג. "גם הטלפון הקווי מנותק והסוללות במכשירים הסלולריים עומדות להיגמר". "חשבתי לצאת להטעין את הטלפון הנייד באוטו, אבל גם אם אצליח להתניע אותו אני לא יכול לצאת עכשיו מהבית בגלל שהיציאה נחסמה על ידי עצים שקרסו", הסביר גדי. "יש כאן מעל מטר של שלג, לא מפלסים את הכבישים. הילדים מסתדרים פחות או יותר, אבל אנחנו קפואים מקור. מראות השלג הם מדהימים והילדים יצאו בהתחלה לשחק, אבל עכשיו אין לנו חשמל וחוץ מהשמיכות הרבות, אין לנו איך לחמם את הבית הגדול שלנו. כל תושבי השכונה ספונים בבתים שלהם, כך שאנחנו לא יודעים מה מצב הקשישים והחולים בשכונה".

פינוי צבאי לבית החולים

גם דרכי הגישה לבית החולים זיו בעיר חסומות, והן אפשריות רק לכלי רכב מסוג 4X4, לאמבולנסים מיוחדים המותאמים לנסיעה בשלג ולכלי רכב צבאיים. לחדר המיון פונו אתמול ובמהלך הלילה חולים בודדים, מרביתם נזקקו לסיוע רפואי בעקבות הפסקת החשמל בשכונות הצפוניות והדרומיות של צפת. בין המפונים תינוקת בת שנתיים וחצי שנזקקה לחמצן, לאחר שמכשיר האינהלציה בביתה הפסיק לפעול עקב הפסקת החשמל. כמוה פונה גם גבר החולה במחלת ריאות חסימתית שהגיע באמבולנס מיוחד המותאם לנסיעה בשלג, לאחר שמכונת החמצן בביתו חדלה מלפעול ובלון החמצן הרזרבי נגמר אף הוא. קשיש נוסף הועבר מאחת השכונות הגבוהות בעיר על ידי נגמ"ש צה"לי שחבר לאמבולנס מד"א, וזה העבירו לטיפול בחדר המיון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גם הגישה לבית החולים זיו חסומה. חילוץ משפחות מצפת בנגמ"ש צבאי/מערכת וואלה!, צילום מסך

ילדה נוספת פונתה על ידי אמבולנס עם חשש להיפותרמיה ואושפזה במחלקת הילדים. במהלך הסערה הגיעו לבית החולים גם שתי יולדות שהוצאו באמבולנס עם שרשראות על הגלגלים ובכלי רכב מתאים. כמו כן, היה אירוע של לידה מוקדמת של אם בביתה לאחר שזו חשה לצאת מביתה בשלג. מאוחר יותר היא הובאה לבית החולים באמבולנס מד"א. עשרות פניות מצד תושבים מהשכונות המנותקות מחשמל הגיעו לבית החולים בבקשה לקבל הנחיות כיצד לנהוג בקור העז על מנת לשמור על בריאות משפחתם. מבית החולים נמסר כי נגמ"שים של צה"ל ממשיכים לפעול לאורך הצירים בהבאת חולים ונזקקים למוסד הרפואי.

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.co.il

צפת מכוסה בשלג. יותם אסרף, ג'יליס
צפת מכוסה בשלג, היום/ג'יליס, יותם אסרף
צפת מכוסה בשלג. יותם אסרף, ג'יליס
צפת מכוסה בשלג/ג'יליס, יותם אסרף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully