וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר: מסתננים ייכלאו לשנה במתקן כליאה פתוח

10.12.2013 / 2:51

בתום דיון סוער במליאה אישרה הכנסת את תיקון החוק שנועד למנוע הסתננות לישראל, שיחליף את החוק שביטל בג"ץ בטענה כי אינו חוקתי. מחמישי יועברו השוהים בסהרונים למתקן החדש

ערוץ הכנסת

בתום דיון סוער במליאה אישרה הלילה (שלישי) הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את תיקון החוק למניעת הסתננות, שניסחה הממשלה בהליך מזורז, על מנת להחליף את החוק שביטל בג"ץ בחודש ספטמבר בטענה כי אינו חוקתי. החוק החדש, שאושר ברוב של 30 תומכים לעומת 15 מתנגדים, מתיר כליאה של מי שנכנס לישראל שלא כדין, אולם במתקן פתוח - ולא בכלא, דוגמת מתקן סהרונים. השוהים במתקן "חולות" החדש שיאוכלס החל מיום חמישי הקרוב, יקבלו מקומות לינה, מזון ושתייה - ובנוסף, יזכו לשירותי חינוך, בריאות ורווחה.

עוד בוואלה! חדשות:
לקראת הסופה הגדולה: מדינה שלמה נכנסת לכוננות
חוק הריכוזיות אושר: "פירמידות יהיו רק במצרים"
צעירה התלוננה: "סיממו אותי לשכב עם גבר במועדון"

תזכיר החוק קובע כי ניתן יהיה לכלוא למשך שנה מסתננים ומבקשי מקלט שייכנסו לישראל מרגע אישור החוק וכניסתו לתוקף. על כן, לא יחול החוק על עשרות אלפי המסתננים ומבקשי המקלט השוהים בישראל כיום. בעקבות זאת תצטרך רשות האוכלוסין וההגירה להמשיך בשחרור המסתננים ומבקשי המקלט המוחזקים כיום במתקן הכליאה "סהרונים" מתוקף החוק שביטל בג"ץ. שופטי בג"ץ אף מתחו ביקורת על התנהלות אנשי הרשות כיוון שלטענתם ניתן לזרז את הליך השחרור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מבקשי מקלט בסהרונים/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי החוק החדש, שיזם שר הפנים גדעון סער, מבקשי המקלט יוחזקו במתקן "חולות" במהלך הלילה, ובמהלך היום יורשו לצאת ממנו - אך לא לעבוד. על מנת למנוע מצב בו יברחו השוהים המחויבים להיות במקום, הם יידרשו להתייצב לרישום שייערך ככל הנראה שלוש פעמים ביום - מה שימנע מהם להתרחק מהאזור. בתזכיר החוק נכתב כי כדי להתמודד עם תופעת המסתננים ומבקשי המקלט השוהים בישראל, יופעל "מרכז שהייה פתוח" שיופעל על ידי שירות בתי הסוהר ויספק למבקשי המקלט השוהים בו את צרכיהם הבסיסיים. "מטרתו של מרכז השהייה לספק למסתנן את צרכיו הבסיסים מחד, ולאסור עליו לעבוד מאידך. כך פוחת התמריץ הכלכלי להסתננות לישראל ולהשתקעות בישראל ביחס לאלו המצויים כבר בישראל ועם זאת אין צורך בהשמת המסתנן במשמורת לתקופות ארוכות... מדובר באמצעי מידתי יותר ופוגעני פחות בהשוואה לאמצעים חלופיים", נכתב בתזכיר החוק.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

האופוזיציה תקפה את החוק: "ביזיון בית המשפט"

שר הפנים גדעון סער, יוזם התיקון לחוק, אמר הלילה לקראת אישורו: "התקיימה פה מתקפה בלתי פוסקת של דיבה על מדינה ישראל. הטעייה, סילוף ודמוניזציה נגד החוק. המחלוקת היא על שתי שאלות. שאלה ראשונה: האם אנחנו מתכוונים למנוע חידוש הסתננות מאפריקה או שאנחנו מוכנים להמר בשאלה יסודית על עצם היכולת שלנו להגן על עתידה ואופייה. המשוואה הפשוטה והאכזרית היא שאם נרים ידיים מייאוש, נאבד את המדינה היחידה שיש לנו". עוד אמר סער: "ישראל היא המדינה המערבית היחידה שיש לה גבול יבשתי עם אפריקה. אנחנו לא יכולים להעמיס עלינו את כל תחלואי יבשת אפריקה. אדם שעובר את כל התלאות יעבור גם גדר. אם יהיה כדאי לבוא לפה הם יגיעו. הלכנו לאמצעי מידתי, של תקופה קצרה מהכנסת הקודמת".

לעומתו תקף ח"כ דב חנין (חד"ש) את החוק לקראת אישורו. בין השאר אמר חנין: "חוק ההסתננות הוא מהלך מסוכן ושקרי. אין בו שום פתרון לבעיות דרום תל אביב, אלא בדיוק להפך - החמרת המצוקה גם בשכונות הדרום וגם של מבקשי החיים והמקלט מאפריקה". עוד אמר חנין: "החוק הוא מהלך לא מוסרי שהכנסת תאשר דווקא ביום זכויות האדם הבינלאומי, ומעבר לכך הוא לא יפתור שום בעיה אלא רק יחמיר את הבעיות הקיימות".

חבר הכנסת דוב חנין במליאה , אוגוסט 2012. מגד גוזני
"החוק לא יפתור את הבעיות בדרום תל אביב". ח"כ חנין/מגד גוזני

מנגד אמר ח"כ אלי ישי (ש"ס), שבהיותו שר הפנים קידם את החוק שבג"ץ ביטל: "על המדינה לעשות מאמצים להגיע להסדרים עם מדינה שלישית, זה אפשרי. אולי דיברתי בצורה חריפה ולא מספיק הומנית. הובלתי את החוק שבית המשפט פסל, אבל עשיתי את זה לא מהנאה. לא נהניתי מזה. לא היה לי קל, אבל הייתי נחוש לשמור על המפעל הציוני, ולכן פעלתי כך והבאתי הישגים". עוד אמר ישי: "היום אין מסתננים. גדר, חקיקה, אכיפה ומתקני שהייה יחד עם החזרה למדינה שלישית יביאו אותנו למצב שבתוך ארבע שנים נחזיר את כל המסתננים. שלא יטיפו לנו מוסר, יש להפריד בין מסתננים ולבין פליטים".

לעומתו אמרה ח"כ מיכל רוזין (מרצ), המשמשת גם יו"ר ועדת העובדים הזרים: "אנחנו יכולים להתווכח על עמדות ועל דעות ועל תפיסות עולם. זו מהותה של דמוקרטיה. אבל לא על העובדות. השקרים שהממשלה מפזרת בימים האחרונים סביב חוק ה'מסתננים' הם לא רק בגדר ביזיון בית המשפט - הם גם ביזיון הציבור בישראל". עוד אמרה רוזין: "הצעת החוק שהכנסת מתבקשת להצביע עליה הלילה היא מסכת שקרים ומכבסות מילים, שפוגעת בזכויות אדם, מרמה את תושבי דרום תל אביב ולא פותרת במאומה את סוגיית הפליטים בישראל. באופן אישי אני מתביישת, ובאופן קולקטיבי כולנו עוד נתחרט על היום הזה".

ח"כ מירי רגב (הליכוד), המשמשת גם יו"ר ועדת הפנים, השיבה לח"כ רוזין, ואמרה: "זכויות אדם יש גם לתושבי דרום תל אביב וגם לתושבי אילת. שלא יבואו ויתייפייפו עם זכויות אדם. צריך להפסיק עם ההתייפייפות. גם לאזרחי המדינה יש זכויות אדם". עוד אמרה רגב: "אנשים שחוצים את הגבול, עבריינים, עליהם ח"כ מיכל רוזין שומרת, לא על תושבי תל אביב, בושה. אני בטוחה שבג"ץ לא יפיל את החוק. הוא חוק מידתי. אין מדינה שמתייחסת ככה למהגרים, אין. במקום לפזול לתושבי השכונות, פוזלים לז'נבה. הגיע הזמן שהכנסת הזו תאשר את החוק הזה. הוא לא מספיק".

ארגוני סיוע שונים, אשר עתרו בעבר לבג"ץ והובילו לביטול החוק שאפשר לעצור פליטים לתקופה של שלוש שנים, טענו כי תיקון החוק גרוע מהחוק שבוטל. "אישורו של התיקון החדש מבייש את הדמוקרטיה הישראלית, ומשמעותו ביזוי בית המשפט העליון וביזוי שלטון החוק", אמרו. "כליאה ללא ביקורת שיפוטית וללא הגבלת זמן של 3,000 בני אדם מתוך 50 אלף מבקשי מקלט החיים בישראל אינה דרקונית, אלא בלתי דמוקרטית ופוגעת פגיעה אנושה בזכויות אדם. היא גם לא תסייע כהוא זה לתושבי דרום תל אביב", הוסיפו. עוד אמרו הארגונים: "מאחר ולא מגיעים מבקשי מקלט חדשים, הפתרון הנכון הוא לאפשר לאלה שכבר חיים בישראל להתקיים בכבוד על ידי מתן רישיונות עבודה, דבר שיאפשר את פיזורם הטבעי ברחבי הארץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully