וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק הריכוזיות אושר: "פירמידות יהיו רק במצרים"

9.12.2013 / 21:24

הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הקובעת הפרדה בשליטה על נכסים פיננסיים ונכסים ריאליים וכן הגבלת שליטה בקבוצה עסקית לשתי שכבות פירמידאליות בלבד

הכנסת אישרה הערב (שני) את חוק הריכוזיות. מטרת החוק היא להגביר את התחרות הענפית ולהפחית את הריכוזיות הכלל-משקית באמצעות פישוט המבנה של הקבוצות העסקיות הפועלות בישראל וביזור השליטה במשק. החוק כולל שלושה מרכיבים מרכזיים: הקצאת משאבי מדינה כתשתיות, משאבי טבע ותקשורת לפי שיקולים של מניעת ריכוזיות והגברת תחרותיות; הגבלת השליטה בקבוצה עסקית לשליטה בשתי שכבות פירמידיאליות לכל היותר; הפרדה בין שליטה בגוף פיננסי משמעותי, כבנק או קרן השקעות, לבין שליטה בגוף ריאלי משמעותי כרשת שיווק מזון, חברת סלולר או חברת בנייה. עוד קובע החוק כי רוב חברי הדירקטוריונים בחברות הציבוריות יהיו מטעם הציבור.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומיאנסקי (הבית היהודי), שהוביל את אישור החוק בוועדה, אמר כי "אישור חוק הריכוזיות הינו בשורה חשובה ומעודדת לעתיד המשק והכלכלה בישראל. היום שינינו בצורה רדיקלית את מבנה המשק העתידי והתאמנו אותו לצרכים ולאינטרסים האמיתיים של הציבור. אם עד היום כספיו של הציבור הרחב נוצלו על ידי מספר מצומצם של בעלי הון להגדלת רווחיהם בלבד, הרי שמעתה הכספים והרווחים שיופקו מהם יחזרו אל הציבור. החסכונות ובייחוד כספי הפנסיות יהיו מוגנים הרבה יותר מאשר בעבר. בהחלט ניתן לומר כי היום נפל דבר בישראל וכי מעתה, פירמידות, ניתן יהיה לראות רק במצרים".

שר האוצר יאיר לפיד בועדת הכספים בכנסת, אפריל 2013. נועם מושקוביץ
ועדת הכספים דנה בחוק הריכוזיות/נועם מושקוביץ

החוק, העוסק בשלוש סוגיות מרכזיות המשפיעות על מבנה המשק בישראל, קובע כי בעת הקצאת משאבי המדינה במתן זיכיונות או רישיונות, יילקחו בחשבון שיקולים לצמצום הריכוזיות ועידוד התחרות במשק. החוק נוגע למתן זיכיונות או רישיונות בתחומים של הקמת תשתיות וכריית משאבי טבע, התקשרויות של המדינה בחוזה או העברת החזקה בשיעור משמעותי לגורמים פרטיים. לצורך כך, הממונה על ההגבלים העסקיים יוגדר גם ממונה על בחינת הריכוזיות והגברת התחרות ויהיה עליו לגבש רשימת גורמים ריכוזיים.

בנושא טיפול בפירמידות העסקיות במשק, תוגבל השליטה בחברות במבנה פירמידיאלי לשתי שכבות לכל היותר. החוק קובע כי חברה שתפר את ההוראות בעניין זה, ימונה לה נאמן והחלטות שהתקבלו קודם למינויו יהיו חסרות תוקף. החוק בעניין זה יחול מיד עם פרסומו, אך חברות שביום פרסום החוק הן כבר חברות בעלות שכבה שנייה ויותר, תהיינה רשאיות להמשיך לשלוט בחברות שכבה אחרות בין ארבע לשש שנים מיום פרסום החוק. במהלך תקופה זו על בעלי השליטה בפירמידות להיפטר מהחברות שמעבר לשכבה השנייה.

עוד קובע החוק כי יש ליצור הפרדה בין שליטה בגוף פיננסי – כגופים מוסדיים, קרנות השקעות ותאגידים בנקאיים ששווי נכסיהם עולים על 40 מיליארד שקלים, לבין שליטה בתאגידים ריאליים משמעותיים – כחברות בנייה, רשתות שיווק מזון, חברות סלולר וגופים יצרניים שונים אשר מחזור המכירות שלהם עולה על שישה מיליארד שקלים. במקרה של גוף עסקי המוגדר מונופול, ההגבלה היא ממחזור מכירות של שני מיליארד שקלים ויותר. רשימת התאגידים הפיננסיים והריאליים המשמעותיים תגובש על ידי הוועדה לצמצום הריכוזיות, שבראשה יעמוד הממונה על ההגבלים העסקיים.

  • עוד באותו נושא:
  • חוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully