וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין נציגות בכירה: גם פרס לא יטוס לאשכבת מנדלה

9.12.2013 / 14:40

אחרי שראש הממשלה ביטל את השתתפותו בטקס האשכבה, גם נשיא המדינה לא ישתתף באירוע, זאת בשל מחלת השפעת ממנה סבל בימים האחרונים וזמן ההתארגנות הקצר

נשיא המדינה שמעון פרס הודיע בצהריים (שני) כי גם הוא לא יטוס לטקס האשכבה של נשיא דרום אפריקה לשעבר, נלסון מנדלה, שהלך לעולמו בסוף השבוע. ראש הממשלה בנימין נתניהו היה צפוי להשתתף בטקס, אולם הוא ביטל את המסע בשל עלותו הגבוהה. מאז הביטול של נתניהו אמש ניסו אנשי לשכת הנשיא לארגן את השתתפותו של הנשיא כנציג הרשמי של ישראל באירוע, אך בשל לוח הזמנים הקצר לא עלה הדבר. בנוסף, מלשכתו נמסר כי הנשיא פרס מחלים ממחלת השפעת. לפי ההערכה, מי שייצג את המדינה בסופו של דבר בטקס האשכבה יהיה יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין - החלטה שעלולה לפגוע במארחים הדרום-אפריקנים, בשל הדרג הנמוך יחסית שלו. בטקס ישתתפו בין היתר, נשיא ארה"ב ברק אובמה, ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון וכ-70 ראשי מדינות נוספים.

גורמים בסביבתו של פרס אמרו לוואלה! חדשות כי בבית הנשיא נערכו אתמול בדיקות מקדימות בנושא הטיסה, אך הן נעצרו לאחר שהתברר להם כי ראש הממשלה נתניהו הוא שייצג את ישראל באירוע. ההחלטה העקרונית על השתתפות נתניהו התקבלה אתמול בשעות הצהריים, ובהתאם לה נערכו הכנות בלשכת ראש הממשלה לקראת השתתפותו בטיסה. במסגרת ההכנות נדחה חלק מהלו"ז של נתניהו ל-48 השעות הקרובות.

עוד על הלווייתו של נשיא דרום אפריקה לשעבר:
הבוקר התקיים דיון דחוף בסוגיה בלשכתו של פרס
יקר מדי: נתניהו לא ישתתף בטקס האשכבה של מנדלה
אין לנתניהו מקום בטקס לזכר מנדלה / דעה
משפחת מנדלה: "איבדנו אדם נהדר, רוחו עדיין איתנו"

נלסון מנדלה. רויטרס
מנדלה/רויטרס

אלא שהבדיקות שערכו בלשכת נתניהו העלו שעלות הטיסה לדרום אפריקה בהתראה כה קצרה, כולל סידורי האבטחה הנדרשים, תעמוד על יותר משבעה מיליון שקלים, ולכן החליטו סמוך לשעה עשר בלילה לבטל את הנסיעה. ההודעה על כך שנתניהו לא ישתתף בטיסה העמידה את אנשי בית הנשיא בפני מצב בעייתי, שכן הם לא התכוננו כלל לטיסה אתמול, מתוך הבנה שראש הממשלה החליט לייצג את ישראל. "עצרנו את כל הטיפול שלנו בנושא", אמר גורם בסביבתו של פרס.

בסביבתו של ראש הממשלה נתניהו הדגישו כי ברגע שהגיעו הצעות המחיר הסופיות לטיסה, כונס דיון בנושא וראש הממשלה "הגיע במהרה למסקנה שמדובר בסכום גדול מדי. שבעה מיליון שקלים זה הרבה כסף".

עשרות אלפי בני אדם ישתתפו בהלוויה

הבוקר התכנס בבית הנשיא דיון דחוף בנושא, במטרה להכריע אם פרס אכן יטוס בהתראה של כ-24 שעות. בסביבתו של הנשיא ביקשו להדגיש כי אם אכן היה טס לדרום אפריקה, עלויות הטיסה הכרוכות בכך היו נמוכות בהרבה מאלה של נתניהו, בעיקר בשל סידורי האבטחה השונים שלהם. לדברי גורם שמכיר את הנתונים, "המספר שבעה מיליון לא רלוונטי עבור פרס". עם זאת, הגורם הוסיף שאם הטיפול בטיסה היה נמשך אתמול ולא נעצר בשל החלטת נתניהו, ייתכן שהעלויות היו מעט זולות יותר.

עשרות אלפי בני אדם צפויים להתכנס באצטדיון הכדורגל האולימפי ביוהנסבורג לטקס, ומיליונים יצפו בו ברחבי העולם בשידור החי. טקס האשכבה ינוהל על ידי ידידו של מנדלה וזוכה פרס נובל לשלום, הכומר דזמונד טוטו. בסופו של הטקס תועבר גופתו לכפר קונו שבמזרח המדינה בחלקה המשפחתית, שם הוא ייטמן לבקשתו לצד ילדיו שמתו לפניו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully