וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

24 שעות לפני: מי ייצג את ישראל בטקס למנדלה?

9.12.2013 / 8:39

הטקס בדרום אפריקה ייערך מחר, אך לא ברור את מי ישראל שולחת. נתניהו תכנן לטוס ואז ביטל "בגלל העלות", דבר שהחזיר את האפשרות שפרס ייסע. ייתכן שבסוף דווקא יו"ר הכנסת יטוס

מערכת וואלה

טקס האשכבה לנשיא דרום אפריקה לשעבר, נלסון מנדלה, יתקיים מחר ביוהנסבורג - אולם נכון להבוקר (שני), עדיין לא ברור מי יהיה נציג מדינת ישראל במעמד ההיסטורי, בו צפויים לקחת חלק כ-70 מנהיגים מרחבי העולם. ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר החל בהכנות מתקדמות לקראת טיסה לדרום אפריקה, אך החליט אמש לבטל את נסיעתו בשל "העלויות הכבדות". בלשכתו של נשיא המדינה, שמעון פרס, בוחנים הבוקר את ההשלכות של טיסה בהתראה קצרה.

גורמים בסביבתו של פרס אמרו לוואלה! חדשות כי בבית הנשיא נערכו אתמול בדיקות מקדימות בנושא הטיסה, אך הן נעצרו לאחר שהתברר להם כי ראש הממשלה נתניהו הוא שייצג את ישראל באירוע. ההחלטה העקרונית על השתתפות נתניהו התקבלה אתמול בשעות הצהריים, ובהתאם לה נערכו הכנות בלשכת ראש הממשלה לקראת השתתפותו בטיסה. במסגרת ההכנות נדחה חלק מהלו"ז של נתניהו ל-48 השעות הקרובות.

אלא שהבדיקות שערכו בלשכת נתניהו העלו שעלות הטיסה לדרום אפריקה בהתראה כה קצרה, כולל סידורי האבטחה הנדרשים, תהיה למעלה משבעה מיליון שקלים, ולכן החליטו סמוך לשעה עשר בלילה לבטל את הנסיעה. ההודעה על כך שנתניהו לא ישתתף בטיסה העמידה את אנשי בית הנשיא בפני מצב בעייתי, שכן הם לא התכוננו כלל לטיסה אתמול, מתוך הבנה שראש הממשלה החליט לייצג את ישראל. "עצרנו את כל הטיפול שלנו בנושא", אמר גורם בסביבתו של פרס.

מצד שני, בסביבתו של ראש הממשלה נתניהו מדגישים כי ברגע שהגיעו הצעות המחיר הסופיות לטיסה, כונס דיון בנושא וראש הממשלה "הגיע במהרה למסקנה שמדובר בסכום גדול מדי. שבעה מיליון שקלים זה הרבה כסף".

מותו של מנהיג - כותרות נוספות
משפחת מנדלה: ”איבדנו אדם נהדר, רוחו עדיין איתנו”
”אסיר, חבר ואבא”: האיש שהיה הכי קרוב למנדלה
”הקצב מדמשק” ספד למנדלה: ”חייו הם לקח לעריצים”

המוצא האחרון: יו"ר הכנסת

הבוקר מתכנס בבית הנשיא דיון דחוף בנושא, במטרה להכריע האם פרס אכן יטוס בהתראה של כ-24 שעות. בסביבתו של פרס ביקשו להדגיש כי אם פרס אכן יטוס לדרום אפריקה, עלויות הטיסה הכרוכות בכך יהיו נמוכות בהרבה מאלה של נתניהו, בעיקר בשל סידורי האבטחה השונים שלהם. לדברי גורם שמכיר את הנתונים, "המספר שבעה מיליון לא רלוונטי עבור פרס". עם זאת, הגורם הוסיף שאם הטיפול בטיסה היה נמשך אתמול ולא נעצר בשל החלטת נתניהו, ייתכן שהעלויות היו מעט זולות יותר.

אם גם בבית הנשיא יחליטו לא לטוס לאשכבה, מי שצפוי לייצג את ישראל באירוע הוא יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין. יצוין כי דרג ייצוג יחסית נמוך עשוי לפגוע במארחים הדרום-אפריקנים.

בין 70 המנהיגים שהודיעו כבר כי בכוונתם להשתתף בטקס האשכבה נמצאים נשיא ארה"ב, ברק אובמה, נשיא צרפת, פרנסואה הולנד וראש ממשלת בריטניה, דייויד קמרון. כמו כן, יגיעו שלושה נשיאי ארה"ב לשעבר - ביל קלינטון, ג'ורג' וו. בוש וג'ימי קרטר.

פרחים מחוץ לביתו הישן של נלסון מנדלה ביוהנסבורג, 7 בדצמבר 2013. AP
דרום אפריקה מתאבלת/AP

לא רק מנהיגים יהיו שם. עשרות אלפי בני אדם צפויים להתכנס באצטדיון הכדורגל האולימפי ביוהנסבורג לטקס, ומיליונים יצפו בו ברחבי העולם בשידור החי. בעקבות הדרישה הגוברת, טקס האשכבה ינוהל על ידי ידידו של מנדלה וזוכה פרס נובל לשלום, הכומר דזמונד טוטו. בסופו של הטקס תועבר גופתו לכפר קונו שבמזרח המדינה בחלקה המשפחתית, שם הוא ייטמן לבקשתו לצד ילדיו שמתו לפניו.

לפי דיווח ב"טיימס" הבריטי בסוף השבוע, הלווייתו של מנדלה תהיה הגדולה ביותר מאז זו של הנסיכה דיאנה בשנת 1997. ארונו יוצב ככל הנראה במקום מושבה של הממשלה הדרום אפריקנית בפרטוריה ואזרחים יוכלו לעבור על פניו ולחלוק כבוד אחרון. בניגוד לנשיאים הקודמים של דרום אפריקה שהלכו לעולמם, ארונו של מנדלה לא יובל בכרכרה צבאית ברחבי העיר עד לחלקת גדולי האומה בכנסיית הרחוב בפרטוריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully