וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופית: אברג'יל יוחזר לישראל, ארגוני הפשע במתח

5.12.2013 / 7:53

לוואלה! חדשות נודע שבית המשפט בארה"ב אישר את בקשת העבריין הבכיר להשלים את תקופת מאסרו בארץ, והוא צפוי לשוב תוך שבועות. איך תשפיע חזרתו על יחסי הכוחות בעולם התחתון?

יח"צ - חד פעמי

עכשיו זה סופי: אחד העבריינים הבכירים ביותר שצמחו בישראל, יצחק אברג'יל, יוחזר ארצה בשבועות הקרובים. לפני שבוע וחצי אישרה שופטת בבית משפט בקליפורניה סוזאן סגל את בקשתו של אברג'יל, המרצה עונש מאסר ארוך בגין סחר בסמים, סיוע לרצח סוחר הסמים הישראלי סמי אטיאס, ניהול ארגון פשיעה ועבירות נוספות, לחזור לישראל ולהשלים שם את יתרת תקופת מאסרו.

בשיחה עם וואלה! חדשות אישר סנגורו האמריקני של אברג'יל, עו"ד מארק ורקסמן, כי מדובר בשלב הסופי לקראת חזרתו של מרשו, הכלוא בארצות הברית מאז 2011, וכי השופטת חתמה על המסמך שלמעשה מאשר לו להשלים מאסרו על שנת 2016 בארץ. "מדובר בעניין של שבועות בודדים, אולי אפילו שבועיים בלבד", אמר ורקסמן. "נאמר לנו שמה שקרה בבית המשפט היה השלב האחרון, מבחינה לגאלית. עשינו כל מה שיכולנו, וכעת הכדור נמצא בידיהן של הרשויות הישראליות ומשרד המשפטים.

לדבריו, לנוכח ההסכמה בקרוב ייצא לפועל הליך ההסגרה. "ממש מוקדם בבוקר יגיעו מרשלים לתאו, ילוו אותו לשדה התעופה ויעבירו אותו לסוכנים הישראלים. מסיבות ביטחוניות הם לא מספרים לנו את התאריך המדויק", הוסיף הסנגור.

עוד המאבקים בעולם התחתון:
חשד: נעצרה חוליית חיסול שפעלה עבור אברג’יל
מלחמת החיסולים: 4 מאנשי אבי רוחן נעצרו במרכז
אחד הנפגעים בחיסול באשקלון: חברו הטוב ביותר של דומרני

היערכות מוגברת

מבחינת הרשויות בישראל, חזרתו של אברג'יל היא תהליך מורכב המצריך היערכות מוגברת ומוקפדת. במסגרת זו תצטרך המחלקה הבינלאומית של המשטרה ביחידת להב 433 להגיע לעמיתיה האמריקנים - ותוך אבטחה כבדה, מחשש לבריחתו של אברג'יל, ללוות אותו לישראל. יתרה מזו, אנשי שירות בתי הסוהר יצטרכו למצוא את בית הכלא ה"מתאים" ביותר להחזיק אותו.

האחים אברג'יל הוסגרו לארה"ב. חטיבת דובר המשטרה
בשב"ס צריכים להיערך לפרויקט העברה מורכב/חטיבת דובר המשטרה

אחד החששות המרכזיים של גורמי המודיעין במשטרה ובשב"ס הוא מהחרפת המאבק בין ארגוני הפשיעה ומשינוי ביחסי הכוחות בעולם התחתון. בשנים האחרונות, ובמיוחד מאז היעדרו, צצו ארגונים שניסו להתנתק מן הארגון הגדול והאימתני שבנה אברג'יל במו ידיו - בהם זה של האחים מוסלי, שמנהלים מאבק איתנים מול אנשיו של אברג'יל במסגרת "מלחמת הצ'יינג'ים"; ארגונו של שלום דומרני, ששולט ביד רמה בדרום הארץ וארגונו של עמיר מולנר, שבשלב זה נמצא על הכוונת של יחידת להב 433.

כתב אישום לשלום דומרני בבית המשפט המחוזי באר שבע. נובמבר 2013. דייב בוימוביץ'
המאבק מול אברג'יל ואנשיו עלול להחריף. דומרני בבית המשפט/דייב בוימוביץ'

מנגד, כיוון שבכירי עולם הפשע, דוגמת דומרני ומולנר, עצורים, מרצים עונשי מאסר או מעדיפים לשהות בחו"ל, נוכחותו של אברג'יל בתור דמות דומיננטית דווקא יכולה להרגיע במידת מה את השטח. בבקשה הרשמית של אברג'יל הוא טען כי ברצונו להגיע ארצה ולהתאחד עם משפחתו. "ההעברה תתרחש כי הוא רוצה להיות ליד משפחתו. אני לא יודע אם הוא מרוויח משהו מכך, מעבר לשהייה לצד משפחתו", אמר בא כוחו. לצד האמירה ה"תמימה" הזאת, במשטרה סבורים כי אחת הסיבות לחזרתו היא הרצון להחזיר את כוחו במדינה, לאחר היעדרות ארוכה.

אברג'יל נעצר באוגוסט 2008 והוחזק בכלא בישראל עד ינואר 2011, אז הוגש נגדו כתב אישום בבית המשפט הפדרלי בלוס אנג'לס בגין שורה של עבירות. לאחר משא ומתן שניהלו סנגוריו עם התביעה האמריקנית, נמחקו חלק מהאישומים נגדו ונגזרו עליו עשר שנות מאסר, הכוללות גם את תקופת מעצרו בישראל במהלך הליך ההסגרה, שהחלה ב-2008. עם זאת, הרשויות בארצות הברית חתמו על הסדר טיעון עם אברג'יל, שבמסגרתו עונשו יופחת לשמונה שנים וחצי בלבד, בתנאי שירצה את מאסרו בישראל. מכאן שבפועל, עם חזרתו לישראל, יוותרו לאברג'יל להשלים עוד שלוש שנים בלבד מהמאסר שנקבע לו. המשמעות היא שכאשר יחזור לישראל, תיאלץ המדינה לקבוע לו דיון בוועדת השליש.

האחים אברג'יל הוסגרו לארה"ב. חטיבת דובר המשטרה
אברג'יל בזמן ההעברה לארה"ב לפני כשנתיים/חטיבת דובר המשטרה

משפחת הפשע של אברג'יל, אף שראשה לא היה בישראל לאחרונה, מנהלת זה תקופה ארוכה מאבק אלים, לעתים מדמם, עם דומרני. השניים, שניהלו קואליציית פשיעה פורחת בקו המרכז-דרום, מנהלים בתקופה האחרונה מאבקי שליטה בכל ערי הדרום, ובפרט בבאר שבע, באשדוד ובאשקלון. האחים דודו ויאיר מגידיש, "חייליו" של אברג'יל, אף ניסו בעבר לחסל את דומרני. לפי הערכות המודיעיניות, השניים גייסו אדם נוסף שתכנן "להוריד" את דומרני באמצעות טיל לאו לפני כשנה. החיסול לא צלח, בעיקר משום שהמשטרה הספיקה להזהיר את דומרני.

פרקליטו של אברג'יל בארץ, עו"ד שרון נהרי, סירב להגיב לנאמר בכתבה.

עמיר מולנר באולם בית המשפט המחוזי בת"א - אוקטובר 2009. אורי לנץ
העבריינות הבכירה במתח. מולנר בבית המשפט/אורי לנץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully