וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות בצ'ילה: שתי חברות ילדות והיסטוריה טעונה

אזרחי המדינה צפויים לבחור בנשיאה לשעבר מישל בצ'לט הסוציאליסטית, שאביה עונה בהפיכה הצבאית שהעלתה לגדולות את אבי יריבתה. לבית התחתון מתמודדת "דפני ליף הצ'יליאנית"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

בצ'ילה נערכות היום (ראשון) בחירות, שבסופן תיבחר ככל הנראה נשיאה חדשה-ישנה. מבין תשעת המועמדים המעוניינים להחליף את הנשיא השמרן סבסטיאן פיניירה, המועמדת המובילה היא מישל בצ'לט הסוציאליסטית, שהנהיגה את המדינה הדרום-אמריקנית בשנים 2010-2006. היא תנסה לזכות ביותר ממחצית הקולות כבר בסיבוב הראשון – דבר שלא קרה 20 שנה – ובכך להימנע מסיבוב שני ב-15 בדצמבר.

כך או כך, לפי כל ההערכות והסקרים, נראה כי בסיומה של מערכת הבחירות היא תשוב ללשכת הנשיאות בבירה סנטיאגו. חוקת המדינה מנעה ממנה להתמודד לכהונה שנייה רצופה עם סוף הקדנציה ב-2010. עם זאת, בשנה שעברה שונה הסעיף בחוק שלפיו ההצבעה בבחירות הייתה חובה אזרחית, דבר שיצר אי-ודאות בקרב הסוקרים.

מישל באשלה, מועמדת לנשיאות צ'ילה, בנאום בחירות. סנטיאגו, נובמבר 2013. Victor Caivano, AP
מישל בצ'לט בכנס בחירות בנסטיאגו ביום חמישי/AP, Victor Caivano

בצ'לט, מועמדת המרכז-שמאל, הבטיחה לצמצם את פערי השכר, הגרועים ביותר בקרב מדינות ה-OECD, ולשנות את החוקה המאפשרת לאופוזיציה לחסום ביתר קלות רפורמות חוקתיות שמובילה הממשלה. בכנס הבחירות האחרון שנערך ביום חמישי אמרה בצ'לט לתומכיה כי "אי-השוויון בצ'ילה הוא צלקת ענקית. זהו המכשול העיקרי שלנו, האבן בנעל שלנו, כאשר אנו חושבים ברצינות על להפוך למדינה מודרנית".

היום יבחרו האזרחים גם את 120 הצירים בבית התחתון של הפרלמנט, וכן 20 מתוך 38 המושבים בסנאט. הבחירות מתקיימות כשנתיים אחרי מחאת הסטודנטים הגדולה, שבה דרשו צעירי צ'ילה מערכת חינוך טובה יותר וללא תשלום. קמילה וולג'ו, שהפכה לפרצופה של מחאת הסטודנטים, היא בין המתמודדים על מושב בבית התחתון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

הצלע השלישית בטלנובלה

האיום המרכזי על בצ'לט מגיע ממועמדת הימין אוולין מתיי, שנכנסה מאוחר יחסית למרוץ ונאלצת לשאת את כתפיה גם את אכזבתם של האזרחים מהנשיא היוצא פיניירה. מעבר למצב הנדיר בצ'ילה שבו שתי נשים הן המועמדות המובילות לנשיאות, מאחורי מערכת הבחירות ניצבת היסטוריה טעונה במיוחד.

אוולין מתיי, מועמדת לנשיאות צ'ילה. סנטיאגו, נובמבר 2013. Victor R. Caivano, AP
נושאת על כתפיה את אכזבת האזרחים מפיניירה השמרן. מועמדת הימין אוולין מתיי/AP, Victor R. Caivano

העבר המשותף של בצ'לט ומתיי מתחיל ב-1958, אז התגוררו השתיים באותו רחוב, למדו באותו בית ספר יסודי ושיחקו אחת עם השנייה בבסיס חיל האוויר המרוחק שבו הוצבו האבות - אלברטו בצ'לט השמאלני ופרננדו מתיי הימני. על אף חילוקי הדעות האידיאולוגיים, המשפחות נותרו בקשר גם אחרי שהעתיקו את מגוריהם לסנטיאגו, ושני האבות נותרו ביחסי חברות – עד להפיכה הצבאית בספטמבר 1973, שהביאה להפלת הממשלה הסוציאליסטית.

בצ'לט האב, שעבד באותה עת עבור הממשלה, נעצר מיד, ומאוחר יותר העיד כי עונה במשך 30 שעות. שלושה חודשים אחר כך הוא נעצר שוב, נאשם בבגידה ונכלא במרתף באקדמיה ללוחמה אווירית, שם עונה פעם נוספת. במרץ 1974, בתום חקירה לילית ממושכת, הוא מת מהתקף לב.

כאשר החלה ההפיכה, שהתה משפחת מתיי בלונדון, שם שימש פרננדו נספח צבאי. הוא תמך בהפיכה ואחרי זמן קצר נקרא למולדתו ומונה לנהל את אותה אקדמיה שבה עונה ומת חברו. עם זאת, על אף מינויו, לא ברור כמה ידע על חודשיו האחרונים של בצ'לט , מאחר שהגיע לאקדמיה בפעם הראשונה רק בפברואר 1974, ולא היה במדינה ביום שבו מת חברו. מאוחר יותר מונה מתיי למפקד חיל האוויר תחת משטרו של הרודן אוגוסטו פינושה.

בצ'לט הצעירה ואמה נמלטו לאוסטרליה ולגרמניה המזרחית במטרה למצוא שם מקלט מדיני. עם זאת, הם הצהירו בעבר כי אינן רואות במתיי אשם במותו של אבי המשפחה. בשנות ה-90' עשו בצ'לט ומתיי הצעירות את צעדיהן הראשונים בפוליטיקה הצ'יליאנית, וב-2006 נבחרה לנשיאה האישה הראשונה של צ'ילה.

אם לא די בטלנובלה המציאותית, מועמד נוסף לנשיאות הוא מרקו אנריקז-אומינאמי, בנו של מיגל אנריקז, מנהיג תנועת השמאל המהפכנית שגם כן מצא את מותו אחרי ההפיכה הצבאית, כשנורה למוות ברחוב בסנטיאגו. תוצאות ראשוניות מהקלפיות צפויות להתפרסם אחרי חצות (שעון ישראל), או לאחר ספירתם של 20% מהקולות.

לקריאה נוספת:
צ'ילה: עינו והיכו למוות הומוסקסואל שפגשו בפארק
הגנרל הצ'יליאני שבחר במוות על פני העברה לכלא
40 שנה להפיכה בצ'ילה: קריאה לפיוס במדינה המשוסעת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully