וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

40 שנה להפיכה בצ'ילה: קריאה לפיוס במדינה המשוסעת

12.9.2013 / 4:15

הפגנות ומצעדים נערכו ברחבי המדינה לציון ההפיכה הצבאית של פינושה. בסנטיאגו נעצרו 68 מפגינים בהתפרצויות אלימות. בתו של הנשיא המודח איינדה: "לא עוד לשבירת הדמוקרטיה"

צ'ילה ציינה אתמול (רביעי) בהפגנות ומצעדים 40 שנה להפיכה הצבאית שהדיחה מהשלטון את הנשיא סלבדור איינדה והעלתה במקומו את הדיקטטור - הגנרל אוגוסטו פינושה. רק ב-1990 ויתר פינושה על השלטון והביא לסיומה של הדיקטטורה. כיום, שבע שנים אחרי מותו, המדינה הדרום אמריקנית עדיין מפולגת והסוגיה מעלה רגשות עזים משני צדי המתרס.

מהומות אלימות התפרצו בהפגנות לציון ההפיכה בסנטיאגו. מפגינים הדליקו מדורות והשליכו בקבוקי תבערה על כוחות הביטחון, שהגיבו מצידם בירי סילון מים וגז מדמיע. התקשורת המקומית דיווחה כי 68 מפגינים נעצרו.

חברים במפלגות הקומוניסטית והסוציאליסטית בצ'ילה אוחזים בתמונות של קרבנות הדיקטטורה. רויטרס
חברים במפלגה הסוציאליסטית והקומוניסטית אוחזים בתמונות קרבנות הדיקטטורה/רויטרס

בסיומו של טקס דתי במעון הנשיא "לה מונדה" לזכרו של איינדה שהתאבד ביום ההפיכה, הנשיא סבסטיאן פינרה קרא לפיוס לאומי. "כדי לפייס את מדינתו, עלינו להמשיך להתקדם בכיוון האמת והצדק. בלי האמת והצדק כל פיוס יהיה בנוי על חול ולא על אבנים", אמר הנשיא.

איסבל איינדה, בתו של הנשיא המנוח וסנאטורית במפלגה הסוציאליסטית בצ'ילה, הגיבה לדבריו של הנשיא על הצורך בפיוס. "אני לא מאמינה בכוחות הפיוס, אני מאמינה באמת ובצדק", אמרה איינדה והוסיפה כי על הפיוס להתבסס על הערכים שיאמרו "'לא עוד' לשבירת הדמוקרטיה, 'לא עוד' להפיכה, 'לא עוד' לשבירת הסדר החוקתי, 'לא עוד' לרדיפת אנשים בשל אמונותיהם, 'לא עוד' לעינויים או למדינה של טרור".

משתתף בהפגנה לציון 40 שנים להפיכה הצבאית בצ'ילה. רויטרס
מהומות בעיר ולפראיסו בהפגנות, אתמול/רויטרס

מעל 3,000 בני אדם "נעלמו" במסגרת שנות הדיקטטורה של פינושה, וככל הנראה נרצחו על ידי החונטה הצבאית. אלפים אחרים אולצו לצאת לגלות או שנכלאו במחנות מעצר חשאיים, שם עינוי היה עניין שבשגרה. חברי משפחה של אלה שנהרגו וחלק מניצולי המחנות ממשיכים לדרוש כיום תשובות על פעולות החונטה הצבאית.

נהגו של איינדה ושומר ראשו באותה תקופה חורחה רבנאל אמר כי המחילה על הזוועות תוכל להתקיים רק לאחר שהאמת תצא לאור: "מחילה... אם לא נמצא אותם, אם גופות חברינו לא יימצאו, אני לא חושב שמחילה תוכל להתקיים".

לקריאה נוספת:
האם המשורר הנודע נרודה הורעל למוות? הגופה תגלה
תעלומה על סף פתרון: נשיא צ'ילה נרצח או התאבד?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully