וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בישראל דוחים הסכם חלקי עם איראן: "להגביר את הלחץ"

7.11.2013 / 12:41

על רקע הדיווחים שהמעצמות יציעו לאיראן הקלה בסנקציות תמורת הקפאת תכנית הגרעין, גורם מדיני מבהיר שאין שינוי בעמדת ישראל. שר החוץ האיראני: "ייתכן הסכם בסבב הנוכחי"

בז'נבה נפתח הבוקר (חמישי) הסבב השני של שיחות הגרעין בין איראן לבין קבוצת שש המעצמות, הכוללת את ארצות הברית, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה. סבב השיחות נפתח בפגישה אישית בין שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, לבין שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף. בהמשך היום יכונסו המשלחות של איראן ושל המעצמות במטה האו"ם בעיר לסדרת דיונים שתימשך עד מחר בשעות הצהריים.

שר החוץ האיראני ג'וואד זריף ושרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון. שיחות ז'נבה, אוקטובר 2013. רויטרס
"יכולים להשיג הסכם". שר החוץ האיראני ושרת החוץ של האיחוד האירופי, בפגישתם בסבב השיחות הקודם/רויטרס

אתמול אמר גורם אמריקני בכיר בתדרוך לעיתונאים המסקרים את השיחות כי ארצות הברית מוכנה להציע לאיראן הקלה חלקית בסנקציות הכלכליות המוטלות עליה, בתמורה להקפאת העשרת האורניום שלה לתקופה של כחצי שנה, והאטת הפעילות במתקן המים הכבדים באראק. ההצעה הוגדרה כ"שלב ראשון" בדרך להסכם בין הצדדים, והיא צפויה לזכות לתמיכתן של כל שש המעצמות השותפות לשיחות. האיראנים טרם הגיבו ישירות להצעה, אך בישראל היא מעוררת דאגה רבה. "אין שינוי בעמדה הישראלית – אנחנו מתנגדים להסכם חלקי עם איראן, כולל המתווה עליו דווח אתמול בערב", אמר גורם מדיני ישראלי לוואלה! חדשות.

הגורם הדגיש כי איראן נמצאת בעמדת חולשה, ולכן על המעצמות "להגביר את הלחץ עליה" ולהוביל אותה לחתימה על הסכם לפירוק מוחלט של תכנית הגרעין הצבאית שלה. "זה לא הזמן להקל את הסנקציות, גם לא הקלה חלקית. זה הזמן ללחוץ על איראן להתפרק מתכנית הגרעין שלה". כמו כן, הדגיש הגורם כי לא רק ישראל צפויה להתנגד להסכם חלקי מסוג זה, אלא גם בעלות בריתה של ארצות הברית במפרץ הפרסי.

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, אמר היום כי סבב שיחות הגרעין הנוכחי עשוי להוביל להסכם בין טהראן למעצמות. "אם כולם ינסו כמיטב יכולתם, אנחנו יכולים להשיג הסכם", אמר זריף בתום ארוחת בוקר עם שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון. "אנו מצפים למשא ומתן רציני. זה אפשרי".

נשיא המדינה שמעון פרס בפגישתו הערב עם מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי. נובמבר 2013. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
עשוי לשוב לפגישה נוספת עם נתניהו. קרי עם הנשיא פרס במהלך ביקורו בישראל/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

בשעה שבז'נבה מתקדמים הדיונים בנושא הגרעין, שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, ממשיך במסע הדילוגים המזרח-תיכוני שלו. הבוקר המריא קרי מנתב"ג לעבר ירדן, שם הוא צפוי להיפגש עם המלך עבדאללה, עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן ועם שר החוץ הירדני, נאסר ג'ודה. מחר בבוקר קרי עשוי לשוב לישראל לגיחה נוספת, שבמהלכה ייפגש עם ראש הממשלה נתניהו. לאחר מכן ימריא למרוקו, התחנה האחרונה במסעו.

לקריאה נוספת:
איראן עשויה לקבל רווחי נפט אם תשעה את פעילות הגרעין
רוב גדול בציבור: אובמה לא ימנע מאיראן נשק גרעיני
נתניהו: "אם הלחץ יימשך - איראן תתפרק"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully