וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "אם הלחץ יימשך - איראן תתפרק"

31.10.2013 / 19:14

ראש הממשלה נשא דברים בטקס הממלכתי לציון 40 שנה לתום מלחמת יום הכיפורים. "האיומים השתנו, הם לא חלפו", אמר. פרס הוסיף: "אם יפעילו כוח נגדנו, הם ייענו בכוח עוצמתי"

צילום: עומר מירון, עריכה: מיכאל ברגמן

בבנייני האומה שבירושלים נערך הערב (חמישי) הטקס הממלכתי לציון 40 שנה לתום מלחמת יום הכיפורים, שארגן משרד הביטחון. באירוע נושאים דברים נשיא המדינה שמעון פרס, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון משה יעלון והרמטכ"ל בני גנץ, ומשתתפים בו מאות לוחמי מלחמת יום הכיפורים זוכי עיטורים וצלש"ים, קצינים בכירים בצה"ל, משפחות שכולות ובני נוער.

עוד באותו נושא:
40 שנה אחרי - העדויות נחשפות
הכנסת ציינה 40 שנה למלחמה: שלח נזכר באביו ובכה
דעה: טרגדיה מזרח תיכונית

נתניהו בטקס הזיכרון ל- 40 שנה למלחמת יום הכיפורים, אוקטובר 2013. נועם מושקוביץ
"אסור לעולם לזלזל באויב. מוטב תמיד שאנחנו נפתיע". נתניהו/נועם מושקוביץ

"40 שנה אחרי כיפור, צה"ל חזק מאי פעם, ואנחנו צריכים לדאוג שהוא ימשיך להיות חזק", אמר ראש הממשלה נתניהו. הוא הזכיר בדבריו את ההחלטה של הקבינט המדיני-ביטחוני שאישרה להגדיל את תקציב הביטחון ב-2.75 מיליארד שקלים. "ההחלטה מאזנת בין הצרכים של צה"ל לאתגרים בסביבה, כמו גם מאפשרת להוביל את הכלכלה באחריות - כי אין ביטחון בלי כלכלה צומחת", אמר.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

נתניהו טען שמהמלחמה נבעו שלושה לקחים, שרלוונטיים עד היום. "הראשון", אמר נתניהו, "הוא שאסור לעולם לזלזל באויב. הוא לא בהכרח יעשה את מה שאנחנו חושבים, הוא מסוגל להפתיע. חשוב שהוא לא יפתיע אותנו, ובכלל חשוב שאנחנו נפתיע. אסור לנו להירדם בשמירה". לדבריו, הלקח הנוסף הוא החשיבות של עומק אסטרטגי. "אנחנו מדינה קטנה, אחת הקטנות בעולם, וללא ספק המאוימת ביותר. מרחבי הספיגה הם קטנים, ולכן – גבול הביטחון של מדינת ישראל יישאר תמיד בירדן". הדבר האחרון שציין ראש הממשלה הוא שעל ישראל לדאוג שצה"ל יישאר ערוך תמיד. "עלינו להיות מוכנים לכל משימה. האיומים השתנו, הם לא חלפו. השלום הושג בגלל הבנת שכנותינו שהן לא יכולות להכחיד אותנו. השלום יורחב על בסיס אותה הבנה".

בהמשך דבריו עסק ראש הממשלה באיום האיראני, שהוא לדבריו האיום הגדול ביותר על ישראל כיום. "אנחנו מחויבים לעצור את האיום הזה, אם אפשרי בדרכי שלום ודיפלומטיה - מה טוב", הצהיר. "אני שומע אחרי כל סבב שיחות את הנציגים האיראנים ש'השיחות היו מועילות'... בוודאי – מועילות לאיראן. הם ממשיכים להעשיר ולהתקדם למטרה שלהם. כדי שהשיחות יהיו מועילות לעולם, צריך שאיראן תתפרק כליל מהיכולת לפתח נשק גרעיני".

לדבריו, מה שצריך זה סיוע בגיוס העולם למטרה, וסנקציות כלכליות. "הלחץ הזה מקשה על איראן. הם מנסים לחמוק מכך. אם סוריה הייתה מציעה להתפרק מ-20% מהנשק הכימי מי היה מתייחס לכך ברצינות? התפרקות כללית מהיכולות האטומית של איראן לפי מעקב האו"ם זה מה שדרוש", אמר. הוא הסיף כי אם הלחץ יימשך, איראן תתפרק. "אם הלחץ יתרופף איראן תמשיך במאמץ להשגת נשק גרעיני. בכל מקרה צריך צריך להיות ערוך לכל תרחיש במקום מקום וזמן".

"הגדלנו עוצמת כוחנו הגלוי והסמוי"

"יש לנו היום על מי לסמוך", פתח הרמטכ"ל גנץ את דבריו. "המפקדים לא יהססו לצעוד בראש הטור, בדיוק כפי שהיה לפני 40 שנה". לדבריו, במיוחד נוכח העובדה שהמזרח התיכון שרוי באי-ודאות, חובתם של המדינה ושל הצבא להישאר דרוכים ועירניים. "עלינו לטפח את עוצמת צה"ל במסירות, כאילו המלחמה הבאה מעבר לפינה, לשמור על ישראל מוכנה וכשירה. מאחורי המילים, מדינת ישראל חזקה, צבא חזק – לא עומדת כותרת עיתון, אלא עשיה רבת שנים", אמר.

"צל של 40 שנים נמשך ומתארך, סתיו אחר סתיו", אמר הנשיא בטקס. "ישראל של אחריי המלחמה היא ישראל שונה, כואבת יותר, מפוכחת יותר, חזקה יותר. למדנו להיזהר מיוהרה. הגדלנו עוצמת כוחנו הגלוי והסמוי. ומצאנו שהשלום הוא מרכיב בביטחון, והביטחון הוא מרכיב בשלום". לדברי הנשיא, האיום הגדול ביותר הניצב היום בפני ישראל הוא זה האיראני. "זה איום עלינו ועל שלום העולם כולו, וטוב שאנו משולבים בקואליציה העולמית שקמה והתחייבה לשים לו קץ באמצעים שיתגלו כאפקטיביים. לא היינו אויבים בתולדות העם האיראני, אך לעולם גם לא נהיה קורבנותיו. אם יפעילו כוח נגדנו הם יענו בכוח שאינם מודעים לעוצמתו".

הנשיא שמעון פרס בטקס הזיכרון ל- 40 שנה למלחמת יום הכיפורים, אוקטובר 2013. נועם מושקוביץ
"למדנו להיזהר מיוהרה". הנשיא פרס/נועם מושקוביץ

"האחריות כבדה עלינו כמי שמובילים את המדינה", אמר שר הביטחון יעלון. "כמי שלחם בקרב ושאיבד את חייליו, מבין את עוצמת הכוח ומגבלותיו. 40 שנה עברו מאז שוגרו צבאות סדירים להילחם בצה"ל. האויבים הבינו שלא יוכלו לנו בשדה הקרב ולכן עברו לשדה הטילים והטרור. זו מערכת חמקמקה ומאתגרת במזרח התיכון ששורה בטלטלה חסרת תקדים מול מדינות וארגונים שחותרים לפגוע בנו ובתושבים – אך מורתעים בזכות עוצמת צה"ל ועמידתו מול האיומים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully