וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב לאיראן: הקלה בסנקציות תמורת עצירת הגרעין

מעט לפני פתיחת הסבב השני של שיחות הגרעין בז'נבה, מציעים האמריקנים לאיראן הצעת פשרה: הקלה מוגבלת של הלחץ על המשטר, תמורת צעדים ראשונים לעצירת תכנית הגרעין

ארצות הברית דורשת מאיראן לנקוט בעתיד הנראה לעין "צעד ראשון" לעבר בלימת התקדמות תכנית הגרעין, כמו גם לתחילת ביטולם של חלקים ממנה. כשברקע פתיחת הסבב השני של שיחות מעצמות המערב עם איראן השבוע בז'נבה, אמר הערב (רביעי) בכיר בממשל האמריקני כי לאור עלייתו של שלטון מתון יותר בטהראן, תחת הנהגתו של הנשיא חסן רוחאני, מצפה ארה"ב ל"צעד ראשון, הבנה התחלתית שתגרום לתכנית הגרעין של איראן לחדול מלנוע קדימה, לראשונה זה כמה עשורים". בתמורה לצעדים בוני אמון מהצד האיראני, טען הבכיר, וושינגטון תהיה מוכנה להציע "הקלה זמנית ומוגבלת בסנקציות". ככל הנראה, טהראן תתבקש לעצור את תכניתה הגרעינית לשישה חודשים.

פתרון דיפלומטי מתמשך

תקוותו של הבכיר לפיוס עם איראן מצטרפת לשיחות שניהל לאחרונה סגן הנשיא ג'ו ביידן עם בכירים בסנאט, בהן לחץ עליהם לעכב סנקציות חדשות על איראן – כדי לא לפגום במאמצים הדיפלומטיים. ביידן ערך בסוף השבוע האחרון שיחות בדרג גבוה בגבעת הקפיטול, כדי לנסות ולשכנע את המחוקקים האמריקנים להשהות העברת סנקציות נוספות נגד איראן. המסר שהעביר הממשל היה שייתכן כי סנקציות נוספות יידרשו, אך כעת זהו לא הזמן הכי טוב לאשרן, כך מסר גורם רשמי במשרד סגן הנשיא.

הסנקציות הקיימות לדבריו, "הביאו אותנו לאיפה שאנו כיום – ההזדמנות לבחון את הכוונות האיראניות להשיג פתרון דיפלומטי מתמשך". עם זאת הדגיש, כי אף אחד בממשל "לא מציע השהיה ללא תאריך תוקף של סנקציות חדשות, וייתכן שנגיע לנקודה שסנקציות נוספות יידרשו. החלון למשא ומתן הוא מוגבל ואם לא תהיה התקדמות ייתכן שיהיה זמן בו סנקציות חדשות יהיו נחוצות. תמיד אמרנו שלא יהיה הסכם בין לילה והיינו ברורים שהתהליך הזה עשוי לקחת זמן".

נשיא איראן חסן רוחאני. ניו יורק, ספטמבר 2013. רויטרס
יענה בחיוב להצעה? רוחאני/רויטרס

אולם, חרף הרצון מצידו של הממשל האמריקני להתחיל ולהגיע להבנות עם האיראנים, דווקא מנהיגי הרפובליקה האיסלאמית הפגינו בשבוע החולף פסימיות בנוגע לסיכוי לשבור את הסטטוס קוו עם המערב בסוגית הגרעין. נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר ביום שני האחרון כי הוא "אינו אופטימי" בנוגע לשיחות הגרעין שארצו מנהלת עם המערב. בכך, חזר הנשיא על דבריו של המנהיג העליון, עלי חמינאי, שהתבטא בצורה דומה. על פי דיווח בסוכנות הידיעות האיראנית אירנ"א, אמר הנשיא רוחאני כי "הממשלה לא אופטימית לגבי המערב והשיחות שאנו מנהלים". אולם, יחד עם זאת, הוסיף כי "זה לא אומר שאין לנו תקווה כי הבעיות ייפתרו".

כמה ימים קודם לכן, התייחס לנושא גם סגן שר החוץ האיראני, עבאס ערקצ'י, שאמון על הנהגתו של צוות המשא ומתן של איראן לוועידת הגרעין בז'נבה. עראקצ'י אמר כי הוא "מצפה להגיע להתקדמות בשיחות", אך באותה נשימה הבהיר כי להערכתו הדרך להסכם "עדיין רחוקה".

עוד על משבר הגרעין:
ביידן למחוקקים: עכבו סנקציות חדשות על איראן
נציגת ארה"ב לשיחות הגרעין: לעכב סנקציות נוספות
איראן עשויה לקבל רווחי נפט אם תשעה את פעילות הגרעין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully