וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערפאת הורעל? בישראל דוחים: "אולי קרוביו עשו זאת"

כמה שעות לאחר פרסום הדוח המיוחד, לפיו בגופת הראיס נמצאה רמת חומר רדיואקטיבי גבוהה פי 18 מהרגיל, גורמים בכירים בישראל מסירים אחריות: "החלטת הממשלה הייתה לא לגעת בו"

שעות בודדות אחרי פרסום דוח המומחים המיוחד, שקבע כי יו"ר הרשות הפלסטינית לשעבר, יאסר ערפאת, ככל הנראה הורעל למוות באמצעות החומר הרדיואקטיבי פולוניום, מיהרו בישראל להתייחס לנושא במטרה להבהיר באופן חד וברור כי לא היה לה שום קשר למותו של הראיס. "זה יותר אופרת סבון מאשר מדע", אמר אמש (רביעי) דובר משרד החוץ, יגאל פלמור. "זהו הפרק האחרון באופרת הסבון במהלכה סוהא ערפאת מביעה התנגדות ליורשיו של בעלה", הוסיף.

גם רענן גיסין, ראש מערך ההסברה של ראש הממשלה בזמן מות ערפאת, אריאל שרון, התייחס לנושא והדגיש כי "החלטת הממשלה הייתה לא לגעת בערפאת בכלל". לדבריו, "אם מישהו הרעיל אותו, זה היה יכול להיות מישהו מהמעגל הקרוב שלו".

סוהא ערפאת באולפני אל ג'זירה. דוחא, קטר, נובמבר 2013. רויטרס
סוהא ערפאת באולפני אל-ג'זירה בדוחה, קטר, היום/רויטרס

על פי דוח צוות המומחים שפורסם אמש ברשת "אל-ג'זירה", בגופתו של ערפאת - שהוצאה מהקבר ברמאללה לפני שנה בעקבות תחקיר של "אל-ג'זירה" שבו נטען כי קיימות ראיות לכך שהוא הורעל - נמצאה רמת פולוניום גבוהה פי 18 מהרגיל. בדוח, שאורכו 108 עמודים, המומחים טענו כי הם בטוחים בכ-83% כי יו"ר הרשות הורעל. אלמנתו של ערפאת, סוהא, התייחסה למסקנות הדוח בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס מפריז, שם היא מתגוררת בשנים האחרונות. "אנחנו חושפים פשע אמיתי, התנקשות פוליטית", אמרה. עם זאת, היא לא הפנתה אצבע מאשימה כלפי אף גורם או מדינה והודתה כי לבעלה המנוח היו אויבים רבים.

שרון לא אישר את מבצע החיסול

כבר לאחר מותו של ערפאת, גורמים פלסטינים טענו כי ישראל היא שהרעילה אותו, ובין השאר, הם הסתמכו על לחישה של שר הביטחון דאז, שאול מופז, לראש הממשלה, אריאל שרון, בתחילת שנות ה-2000, אשר נקלטה במיקרופונים, לפיה הם יצטרכו "להיפטר" מערפאת. עם זאת, ראש לשכתו של שרון, דב וייסגלס, אמר בזמנו שערפאת לא הורעל. לדבריו, במערכת הביטחון היו הצעות להיפטר מערפאת. בין היתר, הוצע לשלוח יחידה מיוחדת לחטוף אותו ולהעביר אותו מחוץ לגבולות המדינה. עם זאת, שרון לא אישר פעולה זו, בשל האפשרות של תקלה במבצע, והחשש שישראל תואשם במותו.

בתוך כך, דובר הבית הלבן ג'יי קרני סירב להגיב הלילה על הדוח העוסק בנסיבות מותו של ערפאת. "אין לי דבר להגיד מטעם הנשיא בנוגע לדוח על יאסר ערפאת", אמר קרני לכתבים בוושינגטון.

עוד בנושא:
מומחים קבעו: "קרוב לוודאי שערפאת הורעל למוות"
לאחר 8 שנים: גופת ערפאת הוצאה הבוקר מהקבר
דיווח: גופתו של יאסר ערפאת תנותח ביום שלישי

(עדכון ראשון: 23:06)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully