וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחים קבעו: "קרוב לוודאי שערפאת הורעל למוות"

6.11.2013 / 18:46

צוות המומחים שאסף דגימות מגופתו של יו"ר הרשות הפלסטינית פרסם את מסקנותיו לפיהן בגופה נמצאה רמת חומר רדיואקטיבי הגבוהה פי 18 מהרגיל. אלמנתו: "התנקשות פוליטית"

יו"ר הרשות הפלסטינית לשעבר, יאסר ערפאת, ככל הנראה הורעל למוות באמצעות החומר הרדיואקטיבי פולוניום – כך לפי תוצאות בדיקת גופתו בשוויץ שפורסמו היום (רביעי). על פי דוח צוות המומחים, בגופתו של ערפאת נמצאה רמת פולוניום גבוהה פי 18 מהרגיל. בדוח, שאורכו 108 עמודים ופורסם ברשת "אל-ג'זירה", המומחים טענו כי הם בטוחים בכ-83% כי יו"ר הרשות הורעל.

אלמנתו של ערפאת, סוהא, התייחסה למסקנות הדוח בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס מפריז, שם היא מתגוררת בשנים האחרונות. "אנחנו חושפים פשע אמיתי, התנקשות פוליטית", אמרה. עם זאת, היא לא הפנתה אצבע מאשימה כלפי אף גורם או מדינה והודתה כי לבעלה המנוח היו אויבים רבים.

סוהא ערפאת, אלמנתו של יו"ר הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת., אוגוסט 2012. AP
היו לו אויבים רבים. ערפאת ואלמנתו סוהא/AP

גופתו של ערפאת הוצאה מהקבר ברמאללה לפני שנה, בעקבות תחקיר של רשת "אל-ג'זירה" בו נטען כי קיימות ראיות לכך שהוא הורעל. התחקיר, שנערך במשך תשעה חודשים, העלה כי בריאותו של ערפאת הייתה תקינה עד שהידרדרה באופן פתאומי ב-12 באוקטובר 2004. בבדיקות שעבר בפריז לפני מותו, לא אותרו עקבות של רעל בדמו. אולם בדיקות שנערכו בשווייץ לחפציו – בגדיו, מברשת השיניים שלו ואפילו הכאפייה המפורסמת שלו, גילו רמות חריגות של פולוניום.

בעקבות התחקיר פתחה גם התביעה בצרפת בחקירת רצח לבירור נסיבות מותו של ערפאת. גורמים המעורים בפרשה אישרו אז לסוכנות הידיעות הצרפתית כי הדבר נעשה בעקבות פניית משפחתו של ערפאת לצרפת, לאחר שמת בבית חולים הסמוך לבירתה פריז.

מתחם קבר יאסר ערפאת מכוסה ביריעת בד כחולה ביום הוצאת גופתו מהקבר, 27 בנובמבר 2012. AP
מתחם הקבר של ערפאת ברמאללה/AP

בנובמבר האחרון לקח צוות של מומחים דגימות מגופתו על מנת לבדוק את הטענה. כעת, שנה לאחר מכן ותשע שנים לאחר המוות, פרסם הצוות את מסקנותיו. "זה אישש את כל החשדות שלנו", אמרה היום סוהא לאחר פגישתה עם צוות המומחים בז'נבה. "הוכח שהוא לא מת מוות טבעי ויש לנו הוכחה מדעית שהאיש הזה נרצח".

כבר לאחר מותו של ערפאת, גורמים פלסטינים טענו כי ישראל היא שהרעילה אותו, ובין השאר, הם הסתמכו על לחישה של שר הביטחון דאז, שאול מופז, לראש הממשלה, אריאל שרון, בתחילת שנות ה-2000, אשר נקלטה במיקרופונים, לפיה הם יצטרכו "להיפטר" מערפאת. עם זאת, ראש לשכתו של שרון, דב וייסגלס, אמר בזמנו שערפאת לא הורעל. לדבריו, במערכת הביטחון היו הצעות להיפטר מערפאת. בין היתר, הוצע לשלוח יחידה מיוחדת לחטוף אותו ולהעביר אותו מחוץ לגבולות המדינה. עם זאת, שרון לא אישר פעולה זו, בשל האפשרות של תקלה במבצע, והחשש שישראל תואשם במותו.

לקריאה נוספת:
תחקיר אל-ג'זירה: האם יאסר ערפאת הורעל?
לאחר 8 שנים: גופת ערפאת הוצאה הבוקר מהקבר
סוהא ערפאת: ניסיתי להתגרש מיאסר מאות פעמים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully