וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערב שחרור האסירים, חמאס מודל 2013 - בצרות

29.10.2013 / 6:00

אבו מאזן, שהוביל לשחרור, יכול לרשום לעצמו ניצחון קטן בעימות האינסופי מול חמאס, שכעת אפילו לא מצליח לשלם משכורות. מי שמנסה להחזיר את הארגון לתמונה הוא מוחמד דף

שחרור 26 האסירים שייצא הלילה (שלישי) לפועל, מסמן במידה רבה עוד ניצחון קטן ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בעימות האינסופי בינו לבין חמאס. אבו מאזן מוכיח לציבור הפלסטיני שהוא יכול ליישם הבטחות, בעוד המצב של הארגון האיסלאמי רק הולך ומחמיר, לא רק בגדה אלא גם בעזה. אמנם גם הפתח והרשות אינם נהנים מתמיכה יוצאת דופן ברחוב הפלסטיני בימים אלה, ובכל זאת, המשבר הכלכלי-פוליטי שעובר חמאס בחודשים האחרונים, גורם לתחושת מצוקה בקרב מנהיגיו.

המצוקה הזו לא נולדה כמובן בשחרור המתוכנן היום של האסירים. המהפך השלטוני במצרים, בסוף יוני השנה, היה זה שהביא לפיחות הגדול במעמד חמאס והפך אותו כמעט בן לילה, מבן ברית של המדינה הערבית הגדולה ביותר, לאויבה של קהיר. בתוך כמה שבועות בלבד הצליח השלטון החדש במצרים לקטוע את קווי אספקת הדלק ומוצרי המזון הבסיסיים שהגיעו דרך המנהרות, באופן שהביא לקושי של ממש מבחינת חמאס לגבות מסים ובעקבות זאת לשלם את משכורות אנשיו בזמן.

הפגנה של משפחות שכולות נגד שחרור אסירים מול כלא עופר, אוקטובר 2013. טלי מאייר
בחמאס עסוקים יותר בעצמם מאשר בישראל. הפגנה נגד שחרור האסירים/טלי מאייר

שלשום סיפר סגן שר הכלכלה בממשלת חמאס, חאתם עוביידה, כי סגירת המנהרות על ידי המצרים גרמה לנזק שהיקפו נאמד בכ-230 מיליון דולרים בחודש. הוא העריך ששיעור האבטלה בעזה יחצה את ה-43% אם הפעילות המצרית נגד המנהרות תימשך.

מוחמד דף לוקח פיקוד

ובכל זאת יהיה זה מוקדם מדי להספיד את הארגון. על אף הקשיים של ממשלת חמאס לוודא את המשך העברת הדלק והסחורות דרך המנהרות, הצליח הארגון לאחרונה לשקם חלקית את הפעילות במנהרות, בעיקר באזור שמדרום לרפיח.

היקף ההברחות אמנם פחת באופן ניכר, אך כמה עשרות מנהרות ממשיכות לפעול ודרכן עוברים חומרי גלם המשמשים בעיקר את התעשייה הצבאית של החמאס. התעשייה הזו עברה שדרוג משמעותי בשנה האחרונה. במקום להתבסס על ייבוא של טילים ארוכי טווח מאיראן או מלוב, החליט חמאס לעבור לייצור מקומי של טילי M75 שמגיעים לתל אביב. לעת עתה ברשות הארגון, לפי הערכות שונות, כמה עשרות מהם - שישמשו את הארגון במקרה של הסלמה נוספת מול ישראל.

אלא שבחלוף כמעט שנה מאז מבצע "עמוד ענן", נראה שלמרות שיגור הרקטות אתמול, ניתן לומר שחמאס מעדיף לאחסן את הטילים הללו ולשמור על הרגיעה. השקט בין ישראל לעזה יוצא דופן, בטח בקנה מידה של עזה - והארגון טרוד הרבה יותר ביכולת המשילות שלו מאשר בישראל. זה כבר אינו אותו חמאס של פעם, אלא יישות שעסוקה יותר מכל בשרידות השלטונית שלה.

בתחילת מבצע "עמוד ענן" חוסל הרמטכ"ל של חמאס אחמד אל-ג'עברי. לא מעט דיווחים סיפרו כי את מקומו של אל-ג'עברי תפס אחד ממקורביו, מרוואן עיסא. אך לאחרונה נשמע יותר ויותר שמו של מוחמד דף, כמי שחזר להיות המפקד האמתי של הזרוע הצבאית. דף, שהיה ממקימי גדודי עז א-דין אל-קסאם ונחשב מבוקש מאז תחילת שנות ה-90', שרד ניסיון חיסול בספטמבר 2002 בו נפצע קשה. מאז חלפו יותר מ-11 שנים. דף אמנם איבד את עינו אז אך הצליח להשתקם, והוא מוביל כיום את מאמצי ההתחמשות של חמאס בעזה, את פרויקט חפירת המנהרות מתחת לרצועה ולא פחות חשוב, גם את מאמצי הארגון לבסס את אחיזתו שם תוך שמירה על שקט מול ישראל.

עוד באותו נושא:
אלפים הפגינו: "הם ימשיכו לרצוח, ואנחנו נמשיך לשחרר"
נתניהו: "ההחלטה לשחרר אסירים היא כורח המציאות"
להחליש את אבו מאזן: האינטרס המשותף לבנט וחמאס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully