וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תם החרם: ישראל תשתף פעולה עם מועצת זכויות האדם

28.10.2013 / 0:20

אחרי שנה וחצי של היעדרות ובעקבות לחץ דיפלומטי, החליט ראש הממשלה נתניהו שישראל תשתתף בשימוע הקרוב של המועצה. התמורה: "שדרוג" מעמדה של ישראל בגוף הבינלאומי

חוזרים לדבר: ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט אמש(ראשון) כי ישראל תשתתף השבוע בשימוע התקופתי של מועצת זכויות האדם של האו"ם, הגוף אותו מחרימה ישראל זה שנה וחצי במחאה על אופיו האנטי-ישראלי הבוטה. ההחלטה התקבלה בעקבות לחץ דיפלומטי שהפעילו מדינות שונות על ישראל - במטרה שהאחרונה לא תהפוך למדינה הראשונה בעולם שמחרימה את המועצה, דבר שהיה עשוי לפתוח פתח להתנהלות דומה מצד מדינות כמו איראן וסוריה.

ההחלטה להחרים את מועצת זכויות האדם, שבה ישראל כלל אינה חברה, התקבלה במרץ 2012 על ידי שר החוץ הקודם, אביגדור ליברמן, במחאה על "סעיף 7" בתקנון המועצה, שקבע כי בכל דיון שהיא עורכת יוקדש חלק מיוחד ונפרד להפרות זכויות האדם שישראל מבצעת לכאורה בשטחים הכבושים. יצוין שאין מדינה בעולם שמוקדש לה סעיף דומה בתקנון, פרט לישראל. רבות ממדינות המערב שותפות לביקורת של ישראל על הסעיף המפלה, אך הסיכוי להסיר אותו לגמרי מסדר היום של המועצה קלוש.

גם האמריקנים לחצו

אתמול בבוקר פורסם בעיתון "הארץ" כי שר החוץ הגרמני גידו וסטוורלה העביר איגרת לראש הממשלה נתניהו ובה הפציר בו לא להחרים את השימוע הקרוב. כמו כן, פורסם בעיתון כי לחץ דומה הופעל על ישראל מכיוון שורה של מדינות באירופה, וגם מצד ארה"ב ואוסטרליה.

מועצת זכויות האדם של האו"ם מקיימת דיון חירום בעניין סוריה, ז'נבה, 28 בפברואר 2012. רויטרס
כינוס של מועצת זכויות האדם/רויטרס

ראש הממשלה דן בסוגיה עם גורמים בכירים במטה לביטחון לאומי ובמשרד החוץ, ובסופו של דבר התקבלה ההחלטה שלא להחרים את השימוע – זאת, בתמורה להתחייבות להגביל את השימוש ב"סעיף 7", ולצרף את ישראל לגוש המדינות המערביות במועצה, צעד שיסייע לה לבלום מהלכים נגדה במועצה.

גורם מדיני ישראלי אמר לוואלה! חדשות כי למרות ש"סעיף 7" לא בוטל כליל, ההתחייבויות שהשיגה ישראל ממדינות המערב מהוות הישג מדיני משמעותי. הגורם הוסיף כי להחלטה לא להחרים את השימוע תרמה גם ההתקדמות במגעים בין ישראל לאיחוד האירופי בנוגע להצטרפות ישראל להסכם המחקר והפיתוח האירופי "אופק 2020".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

המועצה שהקימה את ועדת גולדסטון

החרם הישראלי החל אחרי החלטת מועצת זכויות האדם של האו"ם על הקמת ועדת בדיקה לנושא השפעת הבנייה בהתנחלויות על זכויות האדם של הפלסטינים, שהתקבלה ברוב של 36 מדינות תומכות אל מול 10 נמנעות ומתנגדת אחת בלבד - ארה"ב. בישראל התקבלה ההחלטה בזעם ובירושלים מיהרו להודיע שהוועדה לא תזכה לשיתוף פעולה ישראלי. "מדובר בגוף מגוחך, ולא לגיטימי", תקפו גורמים מדיניים את המועצה, שכבר קיבלה בעבר שורה של החלטות אנטי-ישראליות, כשאחת מהן היא הקמת ועדת גולדסטון לבדיקת אירועי "עופרת יצוקה", שגם עמה בחרה ישראל לא לשתף פעולה.

המועצה, בה חברות 47 מדינות, הוקמה בשנת 2006. היא הספיקה במהלך שבע שנות קיומה לגנות את ישראל תשע פעמים על הפרות של זכויות אדם, שמונה מהן בשנה בודדת, בעוד שאף מדינה אחרת בעולם לא גונתה בה יותר מפעם בשנה‏.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

לקריאה נוספת:
עגום: סוריה מתמודדת על מושב במועצת זכויות האדם
זעם במועצה לזכויות אדם: ”היעדרות ישראל מסוכנת”
מועצת זכויות האדם: ”לישראל אינטרס לשתף פעולה”

עדכון ראשון: 22:45

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully