וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבא טורקיה התגרה בכוחות צה"ל בים ובאוויר

27.10.2013 / 11:05

גורמים מדיניים וביטחוניים בישראל העבירו לטורקים מסרים תקיפים בעקבות התקריות, שאירעו בשנה האחרונה. גורם ביטחוני: "הם התגרו בנו באופן שיכול היה להסתיים באסון"

עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

בעוד שהמתיחות ביחסים המדיניים בין ישראל לטורקיה בשל אירועי המרמרה טרם שככה, גורמים מדיניים וביטחוניים בישראל העבירו מסרים תקיפים לצבא הטורקי ולממשלת טורקיה, לאחר כמה אירועים של התגרות מצד צבא טורקיה כלפי כוחות צה"ל בים ובאוויר בשנה החולפת. הגורמים ביקשו להבהיר לטורקים כי אין בסיס לניסיונות ההתגרות בחיילי צה"ל והן אינן מקובלות. לא נמסר מה ההתגרויות הללו כללו, אולם גורם ביטחוני בכיר ציין: "הם התגרו בנו באופן שיכול היה להסתיים באסון בים ובאוויר".

מטס חיל האוויר מעל שמי ישראל במהלך יום העצמאות. דובר צה"ל
יכול היה להסתיים באסון. מטוסי חיל האוויר/דובר צה"ל

"היו כל מיני תלונות והתגרויות כדי להכשיר את הקרקע לעימות. העברנו להם מסרים תקיפים בכמה צינורות, וזה עבד. הם נרגעו", סיפר הגורם הביטחוני. הטורקים, בתגובה, שיתקו את הפעילות של ישראל בנאט"ו, המתבטאת לא רק במהלכים אסטרטגיים אלא בשותפויות טקטיות. גורם ביטחוני בכיר אישר כי לישראל כבר אין גישה לנאט"ו כמו בעבר, בשל וטו שהטילו הטורקים על רוב הפעילויות והקשרים שאותם פיתחה ישראל בעשור האחרון. יש לציין כי בנאט"ו יש חובת קונצנזוס מצד החברות, וברגע שאחת מתנגדת כל החלטה מתבטלת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

"היחסים הכלכליים עם טורקיה טובים"

לפני כשבוע, ביטל הקונגרס בארצות הברית משלוח של עשרה מטוסים ללא טייס (מל"טים) לטורקיה, בעקבות חשיפת זהותם של עשרה איראנים שריגלו עבור המוסד. גורמים במערכת הביטחון בישראל טוענים כי ביטול העסקה היה רק קצה הקרחון בהידרדרות של מעמד טורקיה באזור: הטורקים התקרבו למשטרו של נשיא מצרים לשעבר, מוחמד מורסי, שהנחה את שר ההגנה שלו לחתום על הסכם צבאי עם טורקיה. כמו כן, הטורקים העבירו סיוע מסיבי לחמאס ודחפו את קטאר לסייע אף היא, תוך השפלת יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. עם נפילת משטרו של מורסי, קרסה האסטרטגיה הטורקית. בוטל ביקורו של ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, בעזה, המדיניות מול סוריה נכשלה, יחסיו עם מצרים הפכו לגרועים והשגריר הוחזר, הקטארים ציננו את מערכת היחסים עם טורקיה, והשפעתה הכוללת בעולם הערבי החלה במגמת ירידה.

למרות הקרירות במערכת היחסים המדיניים והביטחוניים, במערכת הביטחון מעודדים מהתחזקות הקשרים הכלכליים עם טורקיה, ולראיה מדגישים את העלייה בהיקף הטיסות של חברת "טורקיש איירליינז" מישראל לטורקיה ולהפך, שהגיעו בחודש האחרון להיקף של כ-50 טיסות בשבוע. "החדשות הטובות הן שיש לנו יחסים כלכליים טובים עם טורקיה, שמזהה את הפוטנציאל עם ישראל ולא ממהרת לוותר עליו", אמר גורם בכיר. "טורקיה זו מדינה רבת חשיבות עבורנו. לא רק בהקשר הביטחוני, אלא גם הכלכלי. מיזם האנרגיה שקם מול העיניים שלנו יקבל תנופה אחרי שבג"ץ שחרר את זה. טורקיה היא אופציה לייצוא גז. ניתן להעביר דרכה צינור לאזרבייג'ן".

עוד בנושא:
"המודיעין הטורקי יבטל הסכם מעבר לסוכני המוסד"
ליברמן: "טורקיה לא מעוניינת בשיפור היחסים"
טורקיה: ישראל לא מילאה את התנאים לנורמליזציה
לא להישאב שוב לעימות עם טורקיה. דעה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully