וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן: "טורקיה לא מעוניינת בשיפור היחסים"

19.10.2013 / 21:21

שר החוץ לשעבר הגיב לדיווח לפיו טורקיה העבירה לאיראן מידע על מרגלים שעבדו בשירות ישראל ואמר: "אינני יודע אם הייתה רשת ריגול כזאת". בירושלים מודים: תהליך הפיוס תקוע

יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ אביגדור ליברמן, התייחס הערב (שבת) לראשונה לדיווח לפיו טורקיה העבירה לאיראן מידע על איראנים שריגלו לטובת ישראל. "אינני מופתע מהאשמותיה של טורקיה שישראל היא זו שעומדת מאחורי הפרסום ב'וושינגטון פוסט' בעניין 'הסגרת מרגלים לידי איראן', ואינני יודע אם בכלל הייתה רשת ריגול כזאת", כתב ליברמן בעמוד הפייסבוק שלו.

שר החוץ לשעבר שב והביע את התנגדותו להתנצלות של ראש הממשלה בנימין נתניהו בפני ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן על הרג האזרחים הטורקים במהלך פשיטת חיל הים על ה"מאווי מרמרה" במהלך המשט לעזה ב-2010. "סברתי והסברתי שהיא לא תביא לשיפור היחסים בין המדינות אלא רק תפגע במעמדה של ישראל באזור ותשחק לידי הגורמים הקיצוניים במזרח התיכון, וביניהם גם טורקיה של ארדואן האיסלאמיסט הקיצוני", הסביר".

לדבריו, "גם ההאשמה הטורקית הזו, שישראל עומדת מאחורי הפרסום בכדי להימנע מתשלום פיצויים למשתתפי משט המרמרה, כמו ההאשמות הקודמות כאילו ישראל עמדה מאחורי המהומות של מפגינים טורקים בכיכר טקסים ודבריו של ארדואן על כך שיש לו 'מסמכים והוכחות' שישראל עמדה גם מאחורי ההפיכה במצרים שהביאה להדחתו של מורסי מהשלטון, היא חסרת כל בסיס ומוכיחה שוב כי טורקיה בראשותו של ארדואן איננה מעוניינת בשיפור היחסים עם ישראל". לסיכום, הוסיף: "אני מקווה שכולנו נפסיק להשלות את עצמנו ונבין את המציאות בה אנו חיים ואת ההבדל בין רצוי למצוי".

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. AP
"טורקיה בראשותו אינה מעוניינת בשיפור היחסים". ארדואן/AP

גם השר לעניינים אסטרטגיים, לענייני מודיעין וליחסים בינלאומיים, יובל שטייניץ, התייחס הערב למשבר בין המדינות. שטייניץ אמר כי "מערכת היחסים הביטחונית והמודיעינית בין ישראל לטורקיה מושפעת מהמשבר המדיני בין המדינות", וכי ישראל עשתה מאמץ לתקן את היחסים אך עד כה המאמץ לא נשא פרי. שטייניץ הוסיף כי "אין שחר" לטענות שנשמעו בטורקיה לפיהן ישראל היא שיזמה את הפרסומים בעיתונות האמריקנית על היחסים בין המודיעין הטורקי לבין איראן.

ליברמן ושטייניץ היו הבכירים הישראלים הראשונים להגיב להאשמות מכיוון אנקרה על "קמפיין מאורגן" כנגד ראש המודיעין הטורקי, הקאן פידאן, בעיתונות הזרה. גורמים בירושלים סירבו להתייחס לדברים, אך הודו כי תהליך הפיוס עם טורקיה לא מתקדם לשום מקום. "אנחנו עשינו צעד משמעותי לקראתם, בעיקר בגלל לחץ אמריקני, אבל ההיענות בצד השני הייתה מאכזבת", אמר לוואלה! חדשות גורם בכיר שמעורה במגעים עם טורקיה.

לדברי הגורם, באופן רשמי הפיוס תקוע בגלל מחלוקת על גובה הפיצויים שישראל תעניק למשפחות הרוגי המרמרה, אך בפועל הסיבה לקיפאון במגעים היא חוסר נכונות מצד טורקיה להתחייב לא לתבוע בעתיד לוחמים וקצינים שלקחו חלק בפעולה. "לפני כמה חודשים ראינו איך ארדואן ארגן משפטים מבוימים לגנרלים שאיימו על שלטונו, אבל כשמדובר על מניעת תביעות נגד חיילי צה"ל, הטורקים טוענים שאין להם שליטה על מערכת המשפט שלהם, כביכול בגלל הפרדת רשויות", הסביר הגורם.

לקריאה נוספת
”טורקיה העבירה לטהראן זהות איראניים שריגלו לישראל”
טורקיה: ההאשמות נגד הביון שלנו - ”תעמולה שחורה”

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully