וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד ראשון: פקחים מסיירים במתקן נשק כימי בסוריה

סוריה פרסמה סרטון המתעד פקחים במתקן כימי גדול, המכיל עשרות מכלים כימיים. לא נמסר היכן נמצא המתקן ולמה הוא משמש. במקביל נודע שסוריה החלה להשמיד בעצמה את מאגרי הנשק

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: לירון בארי

הארגון למניעת נשק כימי (OPCW) הודיע היום כי בכוונתו לשגר משלחת נוספת של פקחים לסוריה, כדי לסייע להשמדת הארסנל הכימי של צבא אסד. מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, אמר כי לפי שעה נמצאים בסוריה 35 פקחים, וכי מספרם צפוי להגיע לכ-100.

לדברי הארגון, הפועל תחת האו"ם, גם צבא סוריה החל להשמיד את הנשק הכימי לעיני הפקחים. "הם משתמשים בלהביורים ובמסורים חשמליים כדי להשמיד או לנטרל מגוון רחב של פריטים, בהם ראשי קרב, פצצות וחומרים להכנת הכימיקלים", נמסר.

הטלוויזיה הסורית פרסמה הבוקר (שלישי) תמונות ראשונות של הפקחים באתר כימי, שמיקומו לא נמסר. שלשום אישרו הפקחים כי הם החלו בפעילותם, ושר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, בירך את שיתוף הפעולה של הנשיא בשאר אסד בנושא.

פקחי האו"ם בתוך מתקן נשק כימי. סוריה, אוקטובר 2013. רויטרס
פקח של הארגון למניעת נשק כימי בתוך המתקן הסורי/רויטרס

בסרטון נראים כמה פקחים מסייר במבנה סגור, ולא ברור אם מדובר במתקן לייצור, לאחסנה או למחקר בנשק כימי. הפקחים לקחו דגימות וצילמו את עשרות המכלים הגדולים במקום, הצמודים זה לזה בשורות של עשרה. לכל אחד יש ברז, ותעלת ניקוז מחברת את המכלים. מעל המכלים חולפת מערת מיזוג אוויר מסיבית, ועל הקיר מותקנים לוחות בקרה עם כיתובים באנגלית. באופן כללי, המצב הטכני של המתקן נראה טוב. למתקן יש יציאות חירום, והוא מואר בגוון ירוק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
פקחי האו"ם בתוך מתקן נשק כימי. סוריה, אוקטובר 2013. רויטרס
אחד הפקחים עם מכשיר מדידה לצד אחת המכליות/רויטרס

לדברי מזכיר האו"ם באן, השאיפה להשמיד את מאגר הנשק הכימי של אסד, עד אמצע 2014, תדרוש מאמץ "שכמוהו, במלים פשוטות, לא חווינו מעולם". לדבריו, הפקחים הפועלים בסוריה עובדים בסביבה עוינת ונתונים לסיכון, בייחוד באזורים מיושבים כגון דמשק, חומס וחלב". באזורים האלה, לדבריו, הם עלולים להיקלע לאש ארטילריה, הפצצות אוויריות ופגזי מרגמה.

בשל התנאים הללו יגיע לסוריה רק המספר המינימלי של הפקחים הדרושים למשימה. חלק מהזמן ישהו הפקחים בקפריסין, ומשימתם בסוריה תכלול שלושה שלבים: ביסוס נוכחות ראשונה כדי לוודא את מחויבותה של סוריה להשמדת הנשק; פיקוח על השמדת הנשק מצד אנשי ה-OPCW; והבטחת השמדת של כל החומרים הקשורים לתכנית הכימית של סוריה.

פירוק הנשק הכימי בסוריה - כותרות נוספות:
קרי: השמדת הנשק הכימי החלה במהירות, מודים לאסד
פקחים בינלאומיים החלו להשמיד את הנשק הכימי בסוריה
איך בכלל מפרקים נשק כימי, וכמה זמן זה לוקח?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully