וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "איראן רחוקה שנה לפחות מייצור פצצת אטום"

נשיא ארה"ב אמר שהוא אופטימי בנוגע למו"מ מול איראן על תוכנית הגרעין שלה, אך לא יהיה מוכן ל"עסקה גרועה". שר החוץ האיראני על האופציה הצבאית: "לא מגיבים טוב לאיומים"

צילום: לע"מ, רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

(דברי אובמה ונתניהו בתום פגישתם בארה"ב השבוע)

נשיא ארצות הברית ברק אובמה אמר היום (שבת) כי בהסתמך על הערכות המודיעין האמריקני, איראן נמצאת במרחק של לפחות שנה מייצור פצצת אטום. ההערכה הזאת אינה מתיישבת עם זו של ההנהגה הישראלית, שטוענת כי טהראן "דוהרת" לעבר הפצצה בתוך חודשים, והדבר עלול לחדד שוב את הפערים שבין וושינגטון וירושלים. "ההערכה שלנו ממשיכה להיות שנה או יותר, ולמעשה היא שמרנית יותר מזו של המודיעין הישראלי", אמר הנשיא.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בראיון לסוכנות הידיעות אי-פי. AP
מאמין שאיראן עדיין רחוקה. אובמה בראיון/AP

בראיון מיוחד לסוכנות הידיעות אי-פי, הביע היום (שבת) אובמה אופטימיות בנוגע לחידוש המגעים הדיפלומטיים של הממשל עם הנשיא האיראני חסן רואחני, איתו שוחח השבוע בטלפון. עם זאת, הוא הצהיר שארצות הברית לא תהיה מוכנה לקבל "עסקה רעה" עם הרפובליקה האיסלאמית בתום המשא ומתן.

"רוחאני סיכן את מעמדו ברעיון שהוא יכול לשפר את היחסים של ארצו עם שאר העולם", אמר אובמה, "עד כה הוא אומר הרבה דברים נכונים. השאלה היא – האם הוא יכול ללכת עם זה עד הסוף", הוסיף הנשיא, שהבהיר כי מבחינת הממשל רוחאני אינו הדמות הקובעת באיראן, אלא המנהיג העליון אייתוללה עלי חמינאי – אשר התבטא בצורה חשדנית יותר כלפי המערב.

יצוין כי רק אתמול פורסמה הערכה שונה בנוגע לאיראן, שגם היא יצאה מארצות הברית. "עד אמצע 2014 תוכל איראן לייצר נשק גרעיני על בסיס מאגר של אורניום מועשר ברמה נמוכה", כך אמר נשיא ומייסד המכון למדע ולביטחון בינלאומי (ISIS), דיוויד אולברייט, בפני ועדת החוץ של הסנאט האמריקני. על פי עדותו של אולברייט, שפורסה אתמול, "איראן השקיעה באופן אינטנסיבי בתעשיות הגרעיניות שלה ב-30 השנים האחרונות. ואולם, פעולותיה נעשו לרוב בחשאי באמצעות רכישות בשוק השחור". ממצאים אלה, קובע אולברייט, אינם מתיישבים עם תכנית גרעין למטרות שלום.

"דברים מעליבים"

בתוך כך, רגע לפני השיחות עם ארצות הברית והמערב על תוכנית הגרעין שלהם, ממשיכים האיראנים להציג חזית לא מתפשרת. שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף התייחס בראיון לרשת CNN לדברים שאמר הנשיא אובמה בהצהרה משותפת עם ראש הממשלה נתניהו השבוע וכינה אותם "מעליבים": "מנהיגים פוליטיים צריכים להנהיג. הייתי מאוכזב כשהנשיא אובמה השתמש בשפה מעליבה כלפי האיראנים".

"אני מאמין שעליו לדבוק בכוונתו המוצהרת לנהוג באיראן על בסיס כבוד משותף. כך הוא ציין במכתב לנשיא רוחאני וכך גם אמר בנאומו לעצרת הכללית של האו"ם. לא נוהגים במדינה אחרת בכבוד על ידי איומים וניסיון להפחיד. זה לא מועיל והעם האיראני מגיב לכך בצורה שלילית מאוד", דברי זריף בראיון שישודר במלואו ביום ראשון.

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף במהלך פגישה עם עמיתו העיראקי בבגדד, 8 בספטמבר 2013. רויטרס
זריף/רויטרס

"הסכמנו כי אסור לאפשר לאיראן להחזיק בנשק גרעיני באופן מוחלט", אמר אובמה בתום הפגישה עם נתניהו ביום שני. לדבריו, "המלים הרכות של איראן אינן מספיקות, ועליה לגרום לקהילה הבינלאומית להיות בטוחה בכך שהיא תבצע את המהלכים שעליהם יוסכם". עוד ציין אובמה, כי וושינגטון "נכנסת למשא ומתן עם איראן בעיניים פקוחות, ובמהלכו נתייעץ עם ישראל". לדברי הנשיא האמריקני, "אף אופציה לא יורדת מהשולחן בנושא הגרעין האיראני, כולל אפשרות צבאית".

מוקדם יותר השבוע תקף זריף פעם נוספת את הנשיא אובמה, וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "ההנחה של הנשיא אובמה כי איראן מנהלת משא ומתן בגלל איומים ובגלל הסנקציות היא מבישה, מאצ'ואיסטית ושגויה. הנשיא אובמה צריך לקדם אמון הדדי באופן עקבי. זגזוג הורס את הביטחון ומערער את האמינות האמריקנית", דברי זריף, שהועלו כאמור ב"ציוץ" ביום שלישי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully