וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האמריקנים רוצים נפט איראני: "פוטנציאל עצום"

5.10.2013 / 5:00

בכירים בתעשיית הנפט האמריקנית מעוניינים להשקיע שוב בנפט של איראן: "מוכנים לנהל מו"מ". שר הנפט האיראני שהיה אמור להיפגש עם חלקם בעת ביקור רוחאני בניו יורק, לא הגיע

הרוחות החדשות המנשבות בין הממשל האמריקני לבין המשטר בטהראן מעוררות בקרב חברות נפט אמריקניות אופטימיות זהירה בנוגע לפתיחת שוק הנפט האיראני בפניהן. גורמים בתעשיית הנפט בארצות הברית מסרו אמש (שישי) לסוכנות הידיעות רויטרס כי בכירים בחברות נפט אמריקניות תכננו להיפגש בשבוע שעבר עם שר הנפט האיראני, ביז'ן זנאגנה, במהלך ביקורו של הנשיא האיראני חסן רוחאני בניו יורק לרגל כינוס העצרת הכללית של האו"ם. זנאגנה, שכיהן בתפקיד גם בתקופת הנשיא מוחמד חתאמי, בין השנים 1997-2005, ביטל ללא הודעה מוקדמת את הגעתו לארצות הברית במסגרת המשלחת האיראנית לעצרת האו"ם.

הנפט האיראני, ביז'ן זנאגנה. AP, AP
לא הגיע. שר הנפט האיראני, ביז'ן זנאגנה/AP, AP

"אנו מוכנים לנהל עמם משא ומתן, לאיראן יש פוטנציאל עצום", אמר בכיר באחת מחברות הנפט האמריקניות שתכנן להשתתף במפגש עם שר הנפט האיראני. לדבריו, "ברגע שהסנקציות יוסרו, אנחנו בפירוש נרצה להשקיע באיראן, אך תנאי החוזה צריכים להיות אטרקטיביים". מאז הלאמת תעשיית הנפט האיראנית, זמן קצר לאחר המהפכה במדינה ב-1979, חברות נפט אמריקניות כקונוקו-פיליפס, שברון, אקסון-מוביל ואנדרקו לוטשות עיניים לעבר עתודות הנפט והגז של איראן. מרבצי הגז שבשליטת טהראן נחשבים לגדולים ביותר בעולם, בעוד עתודות הנפט שלה נמצאות במקום הרביעי בדירוג העולמי.

הגורמים מסרו כי בנוסף לבכירים בענקיות הנפט האמריקניות, גם בחברות נפט מאירופה נערכים לקראת ההזדמנויות העסקיות החדשות העשויות לנבוע מהסרת הסנקציות הכלכליות שהוטלו על טהראן בשל מאמציה לפתח נשק גרעיני. "אין אף אמברגו על קיום שיחות", הסביר בכיר בחברת נפט מאירופה.

שדה הנפט אזדגאן, אירן, אפריל 2008. Vahid Salemi, AP
מתקן להפקת נפט באיראן/AP, Vahid Salemi

מהדי ורזי, לשעבר יועץ בכיר בחברת הנפט הלאומית של איראן, הסביר כי באיראן "קיים צורך עז בהשקעות זרות", בעוד הבכירים בתעשיית הנפט האמריקנית מעריכים כי כל התקדמות בנושא ייארך זמן רב. הממשל האמריקני אסר גם על חברות האנרגיה האירופאיות להשקיע בתעשיית הנפט האיראנית, באמצעות הטלת עיצומים כלכליים כבדים על חברות שהשקיעו יותר מ-20 מיליון דולרים בשנה במגזר האנרגיה של איראן. אך הסנקציות האמריקניות התבררו במשך השנים כחסרות שיניים כיוון שאחד מהישגיו הגדולים של שר הנפט האיראני בקדנציה הקודמת שלו היה חתימה על עסקאות בשווי 10 מיליארד דולרים עם חברת האנרגיה של וכן עם חברת נפט מאיטליה. מאז, משטר הסנקציות האמריקניות התחזק ומשנת 2000 ואילך נזהרו החברות האירופאיות מלסחור שוב בנפט איראני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully