וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי: "ניתן להגיע להסכם עם איראן תוך חודשים"

בראיון ל-CBS התייחס השר האמריקני לדבריו האופטימיים של רוחאני: ”מובן שזה אפשרי, אך איראן תידרש לצעדים מהירים ומשכנעים”. על הסנקציות: ”יוסרו כשיתבהרו כוונות הגרעין"

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

(התייחסותה של ארה"ב לדברי רוחאני, בשבוע שעבר)

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי מביע אופטימיות זהירה בנוגע לאיראן: בראיון שהעניק לתכנית "60 דקות" ברשת CBS ואשר שודר הלילה (שני) בחלקו, אמר קרי כי ניתן להגיע להסכם עם ההנהגה באיראן תוך חודשים ספורים, אולם ציין כי לצורך כך על איראן להראות נכונות בנושא, למשל על ידי פתיחת המתקן להעשרת אורניום בפורדו לפיקוח בינלאומי והגבלה של העשרת האורניום, אם החומר אכן משמש רק לצרכי שלום כפי שטוענת הנהגת הרפובליקה האיסלאמית. קרי אמר כי איראן "צריכה לנקוט צעדים מהירים, ברורים ומשכנעים באשר לתכנית הגרעין שלה".

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי יושב לצד מקבילו האיראני מוחמד ג'וואד זריף בפגישה בעצרת האו"ם. רויטרס, רויטרס
ג'ון קרי בפגישה עם עמיתו האיראני מוחמד ג'וואד זריף, בסוף השבוע בשולי עצרת האו"ם בניו יורק/רויטרס, רויטרס

"מובן שזה אפשרי", הוסיף השר האמריקני בהתייחסו לאמירה של נשיא איראן חסן רוחאני ולפיה ניתן להגיע להסכם עם ארצו תוך שלושה עד שישה חודשים. "ניתן להגיע להסכם תוך זמן קצר יותר, אך זה תלוי במידה שבה איראן תהיה מוכנה לכך. צריך שתהיה פה עסקה טובה, ועסקה טובה משמעותה כזו שתוכיח כי תכנית הגרעין נועדה לצרכי שלום. אם זו תכנית לצרכי שלום, וכולנו יכולים לראות את מה שהעולם רואה, מערכת היחסים עם איראן יכולה להשתנות לטובה באופן דרמטי, וזה יכול לקרות מהר".

"הנשיא אמר בבירור: לאיראן לא יהיה נשק גרעיני", המשיך קרי. "כעת, אנו מעוניינים לפתור את הבעיה הזאת בדרכי שלום. אנו מודים לנשיא רוחני ולמנהיג העליון (האייתוללה עלי חמינאי) על אמירותיהם שלפיהן גם הם מעוניינים לפתור זאת. נכון לעכשיו, זאת הדרך המועדפת.

עם זאת, קרי סייג והדגיש: "מילים לא יחליפו מעשים. אנו זקוקים למעשים שיוכיחו כי אנו ובעלות בריתנו, ידידינו באזור, לעולם לא נהיה מאוימים על ידי התכנית הזאת". באשר לסנקציות שהוטלו על איראן ופגעו קשות בכלכלת המדינה, הבהיר קרי: "ארצות הברית לא מתכוונת להסיר את הסנקציות עד שיהיה ברור כי מתרחש תהליך אמין ושקוף שיאפשר לנו לדעת בדיוק מה איראן מתכוונת לעשות עם תכניתה הגרעינית. אם זה יקרה, בהחלט (נסיר את הסנקציות)".

את הדברים אמר קרי כשברקע שיחת הטלפון ההיסטורית בין הנשיאים ברק אובמה וחסן רוחאני ביום שישי, שהייתה הראשונה בין המנהיגים של שתי המדינות מאז 1979, אז נותקו היחסים הדיפלומטיים. אובמה בירך את רוחאני ואף איחל לו בפרסית "שהאל יברך אותך", וכן כתב לו בחשבון הטוויטר "אני משוכנע כי היחסים בין איראן לבין ארצות הברית ישפיעו רבות על האזור". רוחאני, שמקורביו הגדירו את שיחת הטלפון "בלתי צפויה" וטענו כי הצד האמריקני הוא שיזם אותה, השיב לעמיתו, גם כן בטוויטר: "אנו מצפים לראות לאן יובילו השיחות עם שש המעצמות ובייחוד עם הממשל שלך בשבועות ובחודשים הקרובים".

קטע מן הראיון שנערך עם קרי:

בראיון התייחס שר החוץ של ארצות הברית גם לביקורת שנמתחה על הממשל בוושינגטון הבירה בשל ההחלטה שלא לתקוף בסוריה. על רקע החלטת מועצת הביטחון של האו"ם בסוף השבוע לאשר את ההסכם לפירוק סוריה מנשק כימי, אמר: "אסד צריך לדעת שאם הוא משחק משחקים או לא מציית, ואם החלטת מועצת הביטחון נתקעת ולא מיושמת – ארצות הברית שומרת לעצמה את הזכות לפעול בהתאם לאינטרסים שלה ולביטחון הלאומי שלה".

כשנשאל אם האיום בתקיפה צבאית נגד סוריה עדיין אמין, לאחר שהפעולה שתוכננה זכתה להתנגדות בקונגרס ובציבור האמריקני, הזהיר קרי: "אני יכול להתחייב כי נשיא ארצות הברית איננו מתכוון להוריד מהשולחן שום אפשרות שיש בידיו כמפקד הכוחות המזוינים, ואיש לא חולק על כך". זאת על אף שההסכם שהושג ואושר באו"ם איננו כולל סעיף המאיים בפעולה צבאית.

עוד אמר קרי כי הנשיא הסורי "איבד כל סמכות מוסרית לשלוט במדינה. איך אתה יכול לתקוף בגז את העם שלך?", תהה, "איך אתה יכול לשגר טילים במשך שנתיים לעבר אוניברסיטאות ובתי חולים ולהרוג נשים וילדים חפים מפשע, ואז להסתובב ולומר: 'אני האיש שאמור להנהיג אתכם'?".

קרי, שדיבר תחת כל עץ רענן בעד התקיפה בסוריה בשליחותו של הנשיא אובמה, נשאל אם החלטתו של האחרון שלא לתקוף לבסוף גרמה למתיחות בין השניים. "לא הייתה טיפת מתיחות", טען קרי. "חשבתי שהנשיא קיבל החלטה אמיצה. זו אינה בהכרח הדרך הקלה ביותר להשיג את המטרה, אבל מדובר בהחלטה אמיצה שתואמת את חוקת ארצות הברית".

לקריאה נוספת:
לראשונה זה 34 שנים: נשיאי ארה"ב ואיראן שוחחו
פרשנות / כשאיראן מוכנה לשוחח עם "השטן הגדול"
פרס נגד נתניהו: "לא אוהב את הזלזול באמריקנים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully