וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועצת הביטחון אישרה את פירוק סוריה מנשק כימי

15 החברות אישרו פה אחד את ההסכם. מזכ"ל האו"ם: "חדשות טובות ראשונות לסוריה". קרי: "הדיפלומטיה חזקה מספיק לנטרל הנשק". לברוב: "נוכל להעניש את סוריה אם תפר ההסכם"

רויטרס

(שר החוץ הרוסי לברוב נואם בעצרת האו"ם, אמש)

בתום שבועות ארוכים של דיונים ואיומים לנקוט פעולה צבאית, אישרו הלילה (שבת) נציגי 15 המדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם פה אחד את הצעת החלטה הקובעת כי על סוריה להתפרק מהנשק הכימי שברשותה עד לאמצע שנת 2014, ולאפשר עוד בשבועות הקרובים גישה לפקחים שיבחנו את מאגרי הנשק הכימי. ההחלטה מבוססת על ההסכם שהשיגו ארצות הברית ורוסיה לפני שבועיים, והוא אינו כולל איום לתקיפה צבאית אם סוריה לא תעמוד בו.

מועצת הביטחון של האו"ם מאשרת את הסרת הנשק הכימי של סוריה. ספטמבר 2013. AP
מועצת הביטחון בהצבעה על ההצעה/AP

מיד לאחר ההצבעה עלה לדוכן הנואמים מזכ"ל האו"ם באן קי-מון, שכינה את ההחלטה "היסטורית" ואמר כי מדובר ב"חדשות הטובות הראשונות עבור סוריה זה זמן רב". הוא הוסיף כי על האחראים לטבח הכימי בפרברי דמשק בחודש שעבר לעמוד לדין על המעשה.

אחריו נשא דברים שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, שאמר כי ההסכם שהושג הוכיח כי הדיפלומטיה "חזקה מספיק כדי לנטרל את הנשק הגרוע ביותר". עמיתו הרוסי סרגיי לברוב שנאם לאחר מכן הבהיר כי מועצת הביטחון של האו"ם תוכל לנקוט צעדי ענישה נגד סוריה, אם זו תפר את ההסכם. "מועצת הביטחון של האו"ם תהיה מוכנה לנקוט פעולה בהתאם לסעיף 7 (המאפשר שימוש בכוח)", אמר השר הרוסי. עם זה, נקיטת כוח תדרוש אישור נוסף של מועצת הביטחון.

שגריר סוריה באו"ם, בשאר ג'עפרי, התייחס גם הוא לאישור ההסכם, ואמר כי הוא נותן מענה למרבית הסוגיות המעסיקות את ארצו. ג'עפרי הדגיש כי גם המדינות התומכות במורדים במשטרו של נשיא סוריה בשאר אסד – טורקיה, סעודיה, קטאר, צרפת וארצות הברית – צריכות לציית להחלטה. עוד אמר שגריר סוריה כי ממשלתו "מחויבת לגמרי" להשתתף בוועידת השלום שתתקיים בחודש נובמבר בז'נבה במטרה לסיים את מלחמת האזרחים בארצו.

זמן קצר לפני כינוסה של מועצת הביטחון, אימצה מועצת הארגון לאיסור על נשק כימי (OPCW) את הצעת ההחלטה לפירוקה של סוריה מנשק כימי, ובכך אפשרה למעשה למועצת הביטחון להצביע גם כן ולאשר את ההסכם. "עשן לבן בהאג (מקום מושבו של הארגון)", צייץ השגריר הבריטי באו"ם, מארק לייאל גרנט, בחשבון הטוויטר שלו, "ההחלטה התקבלה פה אחד, ומועצת הביטחון יכולה להצביע". ביום שלישי הקרוב צפויים פקחי הארגון להתחיל לבחון את מאגרי הנשק הכימי של סוריה.

שרי החוץ סרגיי לברוב וג'ון קרי. ז'נבה, ספטמבר 2013. AP
גיבשו את ההסכם שאושר הלילה. שר החוץ הרוסי לברוב ועמיתו האמריקני קרי בשבוע שעבר/AP

אמש התייחס נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, להצעת ההחלטה שהתקבלה במועצת הביטחון, ואמר כי כל החלטה בנושא פירוק סוריה מנשק כימי תהיה מחייבת וניתנת לאכיפה. לדברי אובמה, הסכם שיתקבל במועצת הביטחון הכולל סילוק מאגרי הנשק מסוריה יהווה ניצחון לקהילה הבינלאומית. הוא הוסיף כי קיים ספק שמשטר אסד יעמוד בהתחייבויותיו בנושא.

שר החוץ הרוסי לברוב נאם אמש בפני הנוכחים בכינוס העצרת הכללית של האו"ם, וטען כי המערב לא יכול "להאשים ולגנות" את המשטר הסורי ללא הוכחה רשמית בדבר שימוש בנשק כימי. הוא הוסיף כי החקירות בנוגע לשימוש בנשק כימי בסוריה צריכות להתנהל "בצורה אובייקטיבית" ולבחון את תוצאותיהן על ידי מועצת הביטחון "תוך הסתמכות בלעדית על העובדות".

פקחי האו"ם ומומחי נשק כימי עוזבים את דמשק דרך ביירות. 31 באוגוסט 2013. AP
פקחי האו"ם בדרכם לדמשק/AP

לדבריו, "שימוש בנשק כימי אינו מקובל, אך אין זה אומר כי צד אחד רשאי להאשים או לחרוץ את דינו של הצד השני". הבכיר הרוסי הוסיף כי ארצו "מקדמת בברכה את החלטת דמשק לחתום על האמנה למניעת הפצת נשק כימי ולעמוד בהתחייבויות הנובעות מכך. אנו מצפים כי ההחלטות שיתקבלו במועצת הביטחון וכן בארגון למניעת הפצת נשק כימי יתרמו להגדרת מסגרת עבודה לסילוק מאגרי הנשק הכימי בסוריה". לברוב ציין כי הפתרון הדיפלומטי המסתמן בסוגיה הסורית צריך לשמש כקו מנחה בהתמודדות המערב עם תכנית הגרעין האיראנית וכן עם הנשק הגרעיני שברשות קוריאה הצפונית.

על אף האופטימיות הזהירה שמשדרות ארצות הברית ורוסיה בנושא הסורי, פקחי האו"ם השוהים בסוריה הודיעו אתמול כי הם בוחנים שבעה מקרים של שימוש בנשק כימי או ביולוגי, בהם שלוש תקריות ברחבי דמשק שאירעו לאחר התקרית ב-21 באוגוסט, שכמעט הובילה לתקיפת המערב. על פי הצהרת האו"ם, צוות הפקחים צפוי לסיים את עבודתו בסוריה עד יום שני וימשיך לעבוד על דוח מקיף, שככל הנראה יהיה מוכן עד סוף חודש אוקטובר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully