וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם: אחרי הטבח בדמשק, אסד השתמש בכימי עוד 3 פעמים

פקחי הנשק הכימי של האו"ם הודיעו שהם בוחנים 7 מקרים של שימוש בנשק כימי בסוריה, בהם 3 שאירעו לאחר התקרית שכמעט הובילה לתקיפת המערב. בשלישי תחל בחינת הארסנל הסורי

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(ראיון עם נשיא סוריה בשאר אסד בראשית השבוע)

פקחי הנשק הכימי של האו"ם הודיעו היום (שישי) כי הם בוחנים שבעה מקרים של שימוש בנשק כימי או ביולוגי, בהן שלוש תקריות ברחבי דמשק שאירעו לאחר התקרית ב-21 באוגוסט, שכמעט הובילה לתקיפת המערב. על פי הצהרת האו"ם, צוות הפקחים צפוי לסיים את עבודתו בסוריה עד יום שני וימשיך לעבוד על דוח מקיף, שכלל הנראה יהיה מוכן עד סוף חודש אוקטובר.

פקחי האו"ם ומומחי נשק כימי עוזבים את דמשק דרך ביירות. 31 באוגוסט 2013. AP
יסיימו עבודתם בסוריה עד יום שני. פקחי האו"ם בסוריה/AP

במקביל נודע כי מומחים מתחום פיקוח על נשק כימי יחלו לבחון את הארסנל הסורי ביום שלישי הקרוב –כך עולה מטיוטת הסכם עליו יצביעו הערב חברי הארגון לאיסור על נשק כימי (OPCW), שגם צפויים להעניק תרומה כספית לזירוז הריסת הנשק כימי. 41 חברי הוועד המנהל של OPCW צפויים כאמור לדון ולהצביע על ההצעה הערב. הם זקוקים לרוב רגיל בלבד בכדי להעביר את ההצעה, אבל החלטות בגוף זה בדרך כלל מתקבלות בקונצנזוס.

הארגון ביקש עוד מימון דחוף בכדי לשכור פקחים ומומחים טכניים להרוס את ארסנל הנשק, שעל פי הערכות המערב מדובר בכ-1,000 טונות של סארין, חרדל וגז עצבים שהצטברו על פני עשרות שנים ופרושות על פני עשרות מיקומים. לדברי בכיר בארגון, צוות חלוץ יגיע לסוריה כבר ביום שני. מומחים העריכו כי יהיה מסוכן ויקר להרוס את הנשק הכימי בסוריה. מה שדרש לרוסיה ולארה"ב יותר מעשור ליישם, תצטרך סוריה לעשות תוך תשעה חודשים בלבד.

מטיוטת ההסכם עולה כי על סוריה לספק לפקחים אבטחה וגישה "באופן מיידי ובלתי מוגבל" לכל האתרים שעל פי הדיווחים נעשה בהם שימוש בנשק כימי. אם לא תעשה זאת, יתכנסו חברי OPCW תוך 24 שעות. החלטת מועצת הביטחון של האו"ם, שגם עליה יצביעו היום, אינה מתייחסת לשימוש בכוח כאמצעי לאכיפת התכנית. לפקחי OPCW יהיו 30 ימים כדי לבקר בכל מתקני הנשק הכימי בסוריה.

עוד בנושא
אסד: ”אובמה הססן וחלש מדי בשביל לתקוף בסוריה”
נשיא סוריה לא שולל האפשרות שארה”ב תתקוף בסוריה
רוסיה: ארה”ב לא הורידה את אפשרות התקיפה מהשולחן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully