וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיחות "מועילות מאוד" בין איראן למערב, יתחדשו עוד חודש

אופטימיות מצד נציג סבא"א בתום מפגש בווינה. נציג איראן: "המטרה - הסכם בהקדם". רוחאני התייחס שוב לשואה: "מגנה פשעי הנאצים - אך אין זה אומר שאחרים צריכים לשלם על כך"

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

ה"התחממות" בין איראן למערב נמשכת: נציגים של איראן ושל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) קיימו היום (שישי) שיחות "מאוד מועילות" בנושא תכנית הגרעין השנויה המחלוקת של הרפובליקה האיסלאמית - כך מסר אחר הצהריים סגן מזכ"ל סוכנות הגרעין של האו"ם, הרמן נקארטס, בתום הפגישה בשגרירות איראן בווינה בירת אוסטריה, מקום מושבו של מטה הסוכנות. בדבריו לא הוסיף נקארטס פרטים על תוכן השיחות, מלבד זאת שהצדדים ייפגשו שוב בעוד כחודש, ב-28 באוקטובר. נציג איראן לשיחות, רזא נג'אפי, הוסיף כי מטרת השיחות להביא להסכם "בהקדם האפשרי".

נג'אפי ונקארטס דיברו גם בפתח הפגישה, מוקדם יותר. "כעת, כשיש ממשלה חדשה ומדיניות חדשה שמתבססת על מגעים מועילים, אנחנו נקיים פגישה ראשונה", אמר הנציג האיראני. "אנחנו מקווים לעבור על הנושאים, וגם להחליף דעות לגבי המשך שיתוף הפעולה לפתרון הבעיות. נקארטס הוסיף: "אנחנו מקבלים בברכה את ההתפתחויות וההצהרות האחרונות מצד איראן, בעניין הנכונות שלה לקיים מגעים
לפתור את העניין הגרעיני בזריזות. כפי שאתם יודעים,
זו הפגישה הראשונה מאז הבחירות באיראן, ואנחנו מצפים לדיונים שבהם נבחן כיצד ניתן להגביר את הדיאלוג, כדי לפתור את כל הסוגיות שעל הפרק".

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי יושב לצד מקבילו האיראני מוחמד ג'וואד זריף בפגישה בעצרת האו"ם. רויטרס, רויטרס
שיחות ראשונות בדרג בכיר זה שנות דור. קרי/רויטרס, רויטרס

השיחות בווינה נערכו יום לאחר שבניו יורק, בשולי העצרת הכללית של האו"ם, התקיימו השיחות בדרג הגבוה ביותר בין איראן למערב ולארצות הברית זה שנות דור - במפגש בו השתתפו בין היתר שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ומקבילו האיראני מוחמד ג'וואד זריף. לפי סוכנות הידיעות AP, קרי וזריף אף קיימו פגישה קצרה בארבע עיניים לאחר המפגש המורחב שנערך עם נציגי חמש החברות במועצת הביטחון של האו"ם וגרמניה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

רוחאני: השואה לא מצדיקה גירוש פלסטינים

בתוך כך, נשיא איראן ממשיך במהלך ביקורו בניו יורק להתייחס לנושא השואה. בדברים שנשא הלילה חזר שוב וגינה חסן רוחאני את פשעי הנאצים – אך גם מיהר וסייג, והוסיף כי לדבריו, אין זה אומר כי אחרים צריכים לשלם עליהם. בכינוס של ועדות יחסי החוץ ושל החברה האסייתית באו"ם, אמר רוחאני: "אנו מגנים את פשעי הנאצים במלחמת העולם השנייה, אך הדיון כאן הוא שהנאצים עשו פשע וזה לא אומר שאחרים צריכים לשלם את המחיר עבור זה". עוד הוסיף רוחאני, ברמיזה לנושא הפלסטיני, כי "אסור לזה לשמש הצדקה לגירוש של קבוצת אנשים מבתיהם, בגלל מה שעשו הנאצים".

"אני חושב שהבהרתי", הדגיש רוחאני, "בראיון אחד או שניים, כי אנו מגנים את הפשעים שנעשו במלחמת העולם השנייה נגד מגוון קבוצות, בהן גם היהודים. אנחנו מגנים את הפשעים הללו בכללותם. אנחנו מגנים רצח כל אדם חף מפשע, בין אם הוא נוצרי, יהודי או מוסלמי. אנחנו מגנים פשעים".

פעילים מהארגון האזרחי הבינלאומי Avaaz עם מסכות של אובמה ורוחאני מחוץ לעצרת האו"ם בניו יורק, 24 בספטמבר 2013. רויטרס
"רוחאני" ו"אובמה" מחוץ לבניין האו"ם בניו יורק/רויטרס

רוחאני התייחס כבר לעניין השואה בראיון שהעניק לרשת CNN מוקדם יותר השבוע, במקביל לנאומו בעצרת הכללית של האו"ם, אז הביע הכרה מלאה בהתרחשותה - סטייה מהקו שהוביל קודמו, מחמוד אחמדינג'אד, שהתבלט בהכחשת השואה. עם זאת, כמה מכלי התקשורת הקשורים לשלטון באיראן מיהרו לאחר מכן לטעון - ככל הנראה למטרות תעמולה פנימית, כי דבריו סולפו בתרגום לאנגלית.

במהלך ביקורו של הנשיא האיראני בניו יורק נאם רוחאני פעמיים מעל בימת העצרת הכללית של האו"ם - פעם אחת כנשיא הרפובליקה האיסלאמית, ופעם שנייה - אתמול, מתוקף תפקידו כנשיא ארגון המדינות הבלתי מזדהות (NAM). במהלך הדברים שנשא אתמול בעצרת האו"ם קרא רוחאני לישראל להצטרף לאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני (NPT). "ישראל היא המדינה היחידה באזור שלא הצטרפה. היא צריכה להצטרף אליה, ללא דחיות נוספות. כל הפעילות הגרעינית צריכה להיות תחת פיקוח של סבא"א", טען. הנשיא האיראני הוסיף: "אף אומה לא צריכה להחזיק בנשק גרעיני".

עדכון ראשון: 15:17

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully