וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע היסטורי: נציגי ארה"ב ואיראן זה לצד זה

לאחר 34 שנים של נתק: בפגישת שש המעצמות בנושא תוכנית הגרעין האיראנית נכח גם שר החוץ האיראני, אשר ישב בסמוך למקבילו האמריקני. השיחות יימשכו בחודש הבא בז'נבה

לראשונה זה 34 שנים, ישבו הלילה (שישי) לזה לצד זה נציגים בכירים מארצות הברית ואיראן במסגרת פגישה בין נציגי שש המעצמות ואיראן, שנערכה בשולי עצרת האו"ם הכללית, ועסקה בנושא תכנית הגרעין של טהראן. שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ומקבילו האיראני מוחמד ג'וואד זריף, ישבו כאמור סביב אותו השולחן, ואף יותר מכך – בסמוך אחד לשני, במעמד היסטורי אשר לא התרחש מאז המהפכה האיסלאמית באיראן ב-1979. לפי סוכנות הידיעות AP, קרי וזריף אף קיימו פגישה קצרה בארבע עיניים לאחר המפגש המורחב שנערך עם נציגי חמש החברות במועצת הביטחון של האו"ם וגרמניה.

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי יושב לצד מקבילו האיראני מוחמד ג'וואד זריף בפגישה בעצרת האו"ם. רויטרס, רויטרס
המעמד ההיסטורי, קרי לצד זריף/רויטרס, רויטרס

לצד המשמעות והחשיבות הסימבולית של מפגש שכזה, הגיעו משתתפי הפגישה להסכמה כי סבב שיחות בנושא תכנית הגרעין האיראנית יתקיים באמצע חודש אוקטובר בז'נבה שבשוויץ. "קיימנו דיון לגבי כיצד ניתן להתקדם בנושא תחת מסגרת זמן שאפתנית", אמרה לאחר הפגישה שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, והוסיפה כי הפגישה בז'נבה "תמשיך מהנקודה אליה הגענו היום ובתקווה תקדם את התהליך הלאה". "אנחנו רוצים להשקיע את הזמן בז'נבה בתרגום ההבנות לפרטים מעשיים", סיפרה אשטון, "אני מאוד נחושה לגבי מה שאנחנו יכולים לעשות, אבל כולנו יודעים שאנחנו צריכים להיות מאוד מעשיים".

עם צאתו מהפגישה, אמר שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, כי המטרה הינה להגיע להסכם בטווח זמן של שנה. זריף הגדיר את הפגישה כ"מועילה" ואמר שהדיון בין המשתתפים בה קידם את פתרון הבעיות באופן שכיבד את זכויותיו של העם האיראני. "אני מרוצה מהצעד הראשון הזה", אמר זריף, "עכשיו אנחנו צריכים לראות האם אנחנו יכולים להתאים את המילים החיוביות הללו למעשים רציניים, כך שננוע קדימה". זריף תיאר את הסנקציות המוטלות נגד איראן כ"מזיקות" והביע תקווה כי הן יוסרו בעתיד הקרוב.

נשיא איראן חסן רוחאני נואם באו"ם. רויטרס
רוחאני נואם מעל בימת האו"ם/רויטרס

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי הביע אף הוא גישה חיובית באשר למפגש ההיסטורי שזה עתה נטל בו חלק, אך דאג במקביל גם "לצנן" את ההתלהבות סביב ההשלכות העתידיות. "זה מובן מאליו שפגישה אחת ושינוי באווירה, אשר היה מבורך, אינם מספקים מענה לשאלות ועדיין יש עבודה רבה שצריכה להיעשות" אמר קרי. שר החוץ הבריטי וויליאם הייג אמר בצאתו מהפגישה כי הייתה "טובה מאוד".

"הסכם עם המעצמות - תוך 3 עד 6 חודשים"

אמש, עלה שוב נשיא איראן, חסן רואחני, לבמת עצרת האו"ם וקרא לעולם ללא נשק גרעיני. "אף אומה לא צריכה להחזיק בנשק גרעיני", אמר רוחאני שנאם מתוקף תפקידו כנשיא ארגון המדינות הבלתי מזדהות (NAM). "אין ידיים נכונות שמסוגלות להחזיק בנשק הפסול. איראן נחושה לעשות את כל המאמצים להביא לעולם נטול נשק גרעיני". רוחאני טען כי על ישראל להצטרף לאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני (NPT). "ישראל היא המדינה היחידה באזור שלא הצטרפה. היא צריכה להצטרף אליה, ללא דחיות נוספות. כל הפעילות הגרעינית צריכה להיות תחת פיקוח של סבא"א". רוחאני הוסיף כי על הקהילה הבינלאומית להגביר את מאמציה בנושא. "כל עוד נשק גרעיני קיים, הסיכון קיים", הסביר רוחאני, "הוודאות היחידה היא הרס מוחלט (של הנשק)".

בנאומו הראשון שלשום, הציג רוחאני קו פייסני ונכונות לפתור את המשבר סביב תכנית הגרעין של טהראן בשיחות ישירות עם המערב. בראיון ל"וושינגטון פוסט" שהתפרסם אמש, אמר רוחאני כי הוא מעוניין להשיג הסכם עם המעצמות בנוגע לתכנית הגרעין של ארצו תוך שלושה עד שישה חודשים. "הדרך היחידה להתקדמות היא באמצעות לוח זמנים קצר", אמר רוחאני. לדבריו, "ככל שלוח הזמנים יהיה קצר יותר, כך ירוויחו כולם. אם מדובר בשלושה חודשים, זוהי הבחירה של איראן. אם מדובר בשישה חודשים, גם זה טוב. זו שאלה של חודשים, לא שנים".

עוד בנושא:
רוחאני: אף אומה לא צריכה להחזיק בנשק גרעיני - גם ישראל
איראן: רוצים הסכם בנושא הגרעין בהקדם האפשרי
רוחאני: מעוניין בהסכם לגבי הגרעין תוך 3 חודשים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully