וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הבית הלבן הרגיע את ישראל בנוגע לחידוש השיחות עם איראן"

ה"ניו יורק טיימס" מדווח שגורמים בוושינגטון הבהירו לבכירים בירושלים כי טהראן תישפט לפי מעשים ולא לפי דיבורים. הבית הלבן: "לפי שעה, לא נקבעה פגישה בין אובמה לרוחאני"

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

על רקע האפשרות לחידוש השיחות בין ארצות הברית לאיראן בעניין הגרעין, גורמים בבית הלבן פועלים מאחורי הקלעים כדי להרגיע את ישראל – כך דווח הלילה (שבת) ב"ניו יורק טיימס". על פי הדיווח, בשיחות פרטיות שקיימו עם בכירים בירושלים, גורמים בממשל אובמה הדגישו כי יישארו ספקניים באשר לכוונותיו של נשיא איראן, חסן רוחאני, לגבי תכנית הגרעין וישפטו את הרפובליקה האיסלאמית בהתאם לפעולותיה ולא בהתאם למילים הפייסניות של רוחאני.

במקביל, מקורות אמריקנים ודיפלומטיים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי הממשל האמריקני הבהיר לישראל שלא תהיה הקלה בסנקציות על איראן, לא לפני שהיא תעשה צעדים ראשונים להגבלת תכניתה הגרעינית. סגן היועץ לביטחון לאומי, בן רודס, אמר הלילה בתדרוך לכתבים בבית הלבן כי "נקבל החלטות על סמך הפעולות של ממשלת איראן ולא על פי המילים שלהם". לדבריו, לפי שעה לא נקבע מועד לפגישה בין אובמה לרוחאני בזמן העצרת הכללית של האו"ם שתיפתח בניו יורק בסוף החודש.

נשיא ארה"ב ברק אובמה וראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור במוזיאון ישראל, מרץ 2013. רויטרס
ייפגשו בקרוב כדי לדון בנושא הגרעין האיראני. נתניהו ואובמה/רויטרס

בראיון לרשת אן.בי.סי. האמריקנית, שפורסם ביום חמישי, התייחס רוחאני לתכנית הגרעין של ארצו והצהיר כי משטרו לעולם לא יפתח נשק גרעיני. עוד אמר רוחאני כי יש בידו הסמכות המלאה להגיע להסכם עם המערב בנוגע לתכנית הגרעינית בארצו. "שבנו והצהרנו פעמים רבות", אמר רוחאני, "כי בשום נסיבות, לא נחתור ליייצור נשק להשמדה המונית, כולל נשק גרעיני". הוא גם האשים את ישראל בגרימת "עוול לעמים" של המזרח התיכון ואמר כי איראן אינה "מחפשת מלחמה".

בתגובה לדברים, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "לא צריך ללכת שולל אחרי דברי ההונאה של נשיא איראן". לדברי נתניהו, "אותו רוחאני התגאה בעבר כיצד רימה את הקהילה הבינלאומית בשיחות על הגרעין, בשעה שאיראן המשיכה בתכניתה הגרעינית. האיראנים עושים ספינים בתקשורת כדי להמשיך את סיבובי הצנטריפוגות. המבחן אינו בדבריו של רוחאני, אלא במעשיו של המשטר האיראני, שבזמן שרוחאני מתראיין ממשיך לקדם במרץ את תכנית הגרעין שלו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נתניהו לא מתרשם מדבריו. רוחאני/מערכת וואלה!, צילום מסך

אמש אמר סגן דובר הבית הלבם, ג'וש ארנסט, כי "ארצות הברית מקדמת בברכה את רצונה של איראן לפעול בהידברות עם הקהילה הבינלאומית". עם זאת, הוא הוסיף כי "המעשים הם שיכריעו כאן". ארנסט שיבח את מדיניות הסנקציות של הנשיא ברק אובמה, שלטענתו הביאה את האיראנים לטון מרוכך מול המערב בסוגיית הגרעין. "הסנקציות בודדו את המשטר האיראני מהקהילה הבינלאומית וגבו מחיר כבד מהכלכלה שלהם, מה שהוביל ללחץ שהופעל עליהם לשוב לשולחן המשא ומתן", הסביר.

מוקדם יותר השבוע הודיע נתניהו כי בכוונתו להיפגש עם אובמה בוושינגטון בעוד כשבוע וחצי, ולדון עמו בנושא הגרעין האיראני. "אסע לעצרת האו"ם. קודם לכן אפגש עם הנשיא אובמה. אני מתכוון להתמקד בעצירת הגרעין של איראן", ציין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה. נתניהו צפוי להגיע לוושינגטון ולהיפגש עם אובמה ב-30 בספטמבר, ועוד באותו היום ימריא לניו יורק, שם יישא למחרת נאום בעצרת הכללית של האו"ם.

עוד בנושא
ארה"ב: ”מברכים על רצון איראן לדון בגרעין, אך מעשים יכריעו”
נתניהו: ”איראן מסובבת התקשורת כדי להמשיך בסיבוב הסרכזות”
נתניהו ייפגש עם אובמה: ”להעצים את הלחץ על איראן”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully