וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "איראן מסובבת התקשורת כדי להמשיך בסיבוב הסרכזות"

20.9.2013 / 0:01

ראש הממשלה הגיב לראיון של נשיא איראן ובו טען כי ארצו לעולם לא תפתח נשק גרעיני. "לא צריך ללכת שולל אחר דברי ההונאה, המבחן – במעשים". ארה"ב: "פגישה עם רוחאני אפשרית"

צילום: עומר מירון, עריכה: מיכאל ברגמן

(נתניהו בישיבת הממשלה השבוע: לא להרפות את הלחץ על איראן)

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב אמש (חמישי) על דבריו של נשיא איראן חסן רוחאני אתמול לפנות בוקר, ולפיהם ארצו לעולם לא תפתח נשק גרעיני. "לא צריך ללכת שולל אחרי דברי ההונאה של נשיא איראן", אמר נתניהו. "אותו רוחאני התגאה בעבר כיצד רימה את הקהילה הבינלאומית בשיחות על הגרעין, בשעה שאיראן המשיכה בתכניתה הגרעינית". לדברי ראש הממשלה, שהתייחס לדברים שאמר רוחאני בראיון לרשת NBC, "האיראנים עושים ספינים בתקשורת כדי להמשיך את סיבובי הצנטריפוגות. המבחן אינו בדבריו של רוחאני, אלא במעשיו של המשטר האיראני, שבזמן שרוחאני מתראיין ממשיך לקדם במרץ את תכנית הגרעין שלו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נתניהו בישיבת הממשלה השבוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד אמר נתניהו כי מטרתה של הרפובליקה האיסלאמית היא "להשיג עסקה שבה יוותר המשטר על חלק טפל בתכנית הגרעין שלו, ובאותו זמן ישמר ויבצר את עיקר היכולות שלו שיאפשרו לו לשעוט בזמן קצר להשגת נשק גרעיני, ברגע שיבחר לעשות זאת. רוחאני אומר בראיון שאיראן אינה מעוניינת בגרעין למטרות צבאיות, אך דוח סבא"א קובע את ההיפך. רוחאני טוען בריאיון שישראל אחראית לאי יציבות באזור בזמן שאיראן שולחת את אנשיה לטבוח בסוריה באזרחים סורים חפים מפשע ומעודדת טרור ברחבי העולם. רוחאני טוען בראיון שיש לאפשר גישה חופשית למידע לאזרחי איראן בזמן שמשטרו חוסם להם גישה לפייסבוק ולטוויטר".

נשיא איראן חסן רוחאני מתראיין לרשת NBC, 19 בספטמבר 2013. רויטרס
"לא צריך להיות היסטוריון כדי להכיר בשואה". רוחאני מתראיין ל-NBC בארמון הנשיאות בטהראן/רויטרס

נתניהו התייחס גם לתשובתו של רוחאני כי "איננו היסטוריון", במענה לשאלה על הכחשת השואה של קודמו, מחמוד אחמדינג'אד. "לא צריך להיות היסטוריון כדי להכיר בקיומה של השואה – צריך להיות בן אנוש", אמר נתניהו. הוא חזר על דברים שאמר בתחילת השבוע, ולפיהם "רק שילוב של הפסקת של כל העשרת האורניום, הוצאת כל האורניום המועשר, פירוק המתקן בקום ועצירת המסלול הפלוטוגני תהווה עצירה ממשית של תכנית הגרעין. עד שיתבצעו כל ארבעת הצעדים האלה הקהילה הבינלאומית צריכה להעצים את הלחץ על איראן".

גם בבית הלבן לא נשארו אדישים לאיתותים מאיראן – אולם בחנו באופטימיות זהירה את דבריו של רוחאני בראיון, שהיה הראשון לכלי תקשורת אמריקני. אמש הודיע הבית הלבן כי קיימת אפשרות שנשיא ארה"ב ברק אובמה ייפגש עם רוחאני בכינוס העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק בשבוע הבא, אם טהראן תשדר רצינות באשר לנכונותה לוותר על תכנית הגרעין שלה. דובר הבית הלבן ג'יי קרני התייחס לשינוי בטון האיראני מאז עליית רוחאני לשלטון, ואמר כי מפגש בינו לבין אובמה "אפשרי. היד המושטת הייתה שם מאז שהוא הושבע לשלטון". הוא הוסיף כי לאובמה כמה תנאים לקיום המפגש וכי אף שמסריו של רוחאני בראיון נשמעו חיוביים, "פעולות חשובות ממילים".

אובמה, שייוועד בסוף החודש עם נתניהו בשולי עצרת האו"ם בניו יורק, אמר שלשום בראיון לערוץ האמריקני בשפה הספרדית "טלמונדו": "יש כאן הזדמנות לדיפלומטיה". הנשיא האמריקני הביע תקווה "שהאיראנים ינצלו את זה", והוסיף כי יש "אינדיקציה לכך שרוחאני, הנשיא החדש, מעוניין לפתוח בדיאלוג עם המערב ועם ארה"ב בצורה שלא ראינו בעבר. יהיה עלינו לבחון את זה".

לא רק אובמה עשוי להיפגש עם עמיתו האיראני. אמש נודע כי נשיא צרפת פרנסואה הולנד ייוועד עם רוחאני בשולי עצרת האו"ם. "יש תכנית להיפגש עם הנשיא האיראני, לבקשתו", אמר הולנד לכתבים לפני עזיבתו את מאלי שבאפריקה, שם השתתף בטקס ההשבעה של הנשיא החדש איברהים בובקאר קיטה.

לקריאה נוספת:
נשיא איראן ל-NBC: "ישראל כובשת ומחרחרת מלחמה"
נתניהו ייפגש עם אובמה: "להעצים את הלחץ על איראן"
אובמה: "אבחן את רוחאני בנושא הגרעין האיראני"

לפניות לכתב עמרי נחמיאס - omri_n@walla.net.il

(עדכון ראשון: 22:34)

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully