וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "אבחן את רוחאני בנושא הגרעין האיראני"

18.9.2013 / 2:03

נשיא ארה"ב הביע תקווה כי המשטר החדש בטהראן ישתף פעולה עם המערב ואמר: "יש כאן הזדמנות לדיפלומטיה". על סוריה אמר: "המלחמה לא תסתיים כשאסד עדיין מחזיק בשלטון"

צילום: עומר מירון, עריכה: מיכאל ברגמן

(ראש הממשלה נתניהו מודיע כי ייפגש עם אובמה בשבוע הבא, אתמול)

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, התייחס הלילה (רביעי) למשא ומתן עם איראן בנוגע לתכנית הגרעין שלה. "יש כאן הזדמנות לדיפלומטיה", אמר אובמה בראיון לערוץ האמריקני בשפה הספרדית "טלמונדו" והביע תקווה "שהאיראנים ינצלו את זה". לדבריו, "יש אינדיקציה לכך שרוחאני, הנשיא החדש, מעוניין לפתוח בדיאלוג עם המערב ועם ארה"ב בצורה שלא ראינו בעבר. יהיה עלינו לבחון את זה".

בראיון שהעניק אובמה בתחילת השבוע לרשת ABC אישר הנשיא האמריקני כי ניהל חלופת מכתבים עם רוחאני בנושא המשבר סוריה. אובמה אמר כי איראן מודעת לחשש במערב מפני פיתוח תכניתה הגרעינית. הוא הטיל ספק באשר לאפשרות שרוחאני יגלה עמדות מתונות במשא ומתן סביב סוגיית הגרעין, והדגיש את הצורך להמשיך ללחוץ על טהראן בנושא. עם זאת, הדגיש: "השקפתי היא שאם יש לך איום כוחני מהימן, בשילוב מאמצים דיפלומטיים קשוחים, ניתן להגיע להסכם".

אתמול הודיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי בכוונתו להיפגש עם אובמה בוושינגטון בעוד כשבוע וחצי ולדון עמו בנושא הגרעין האיראני. "אסע לעצרת האו"ם. קודם לכן אפגש עם הנשיא אובמה. אני מתכוון להתמקד בעצירת הגרעין של איראן", ציין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה. נתניהו צפוי להגיע לוושינגטון ולהיפגש עם אובמה ב-30 בספטמבר, ועוד באותו היום ימריא לניו יורק, שם יישא למחרת נאום בעצרת הכללית של האו"ם.

"ההצעה הרוסית לא מענישה את אסד ישירות"

בראיון ל"טלמונדו" התייחס הלילה אובמה גם למשטר המעורער בסוריה ואמר: "צריך לזכור שקשה לדמיין את מלחמת האזרחים מגיעה לסופה אם אסד עדיין בשלטון". הוא מתח ביקורת על הצעת הפשרה הרוסית, לפיה סוריה תעביר את הנשק הכימי שברשותה לפיקוח בינלאומי ותימנע ממתקפה אמריקנית, וטען כי ההסכם אינו מעניש את אסד ישירות. לדבריו, מטרתו היא עדיין "להפיל אותו (את אסד) מהשלטון". עם זאת, הוסיף כי "הצעד הראשון עכשיו הוא לוודא שאנו יכולים לטפל בנושא הנשק הכימי".

מוקדם יותר הלילה אמר שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, כי הצעת הפשרה הרוסית חייבת להיות מגובה בהחלטה של האו"ם. "זה (ההסכם) יקרה רק אם האו"ם יעביר החלטה חזקה", אמר קרי לכתבים בקפיטול. "זה יקרה באמצעות אכיפה בינלאומית, כשסוריה מצטרפת למאמצים". הוא התייחס לאיומי ארה"ב לתקוף בסוריה ואמר: "חשוב שהאיום של שימוש בכוח יישאר על השולחן כדי להבטיח את עמידתו של משטר אסד (בהבטחותיו)".

לקריאה נוספת
נתניהו ייפגש עם אובמה: ”להעצים את הלחץ על איראן”
שנה ל”נאום הפצצה”: איראן מחוזקת והקו האדום נעלם
אובמה על העסקה הסורית: ”בואו נראה אם הם רציניים”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully