וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא איראן ל-NBC: "ישראל כובשת ומחרחרת מלחמה"

בראיון ראשון לכלי תקשורת אמריקני מאז היבחרו, התייחס רוחאני גם לתכנית הגרעין של ארצו והצהיר שאיראן לעולם לא תפתח נשק גרעיני. "יש לי סמכות מלאה להגיע להסכם עם המערב"

צילום: עומר מירון, עריכה: מיכאל ברגמן

(נתניהו מודיע כי ייפגש עם אובמה כדי לדון על איראן, השבוע)

נשיא איראן, חסן רוחאני, האשים אמש (רביעי) את ישראל בגרימת "עוול לעמים" של המזרח התיכון ואמר כי איראן אינה "מחפשת מלחמה". את הדברים אמר רוחאני בריאיון לרשת NBC האמריקנית מבית הנשיאות בטהראן. מדובר בריאיון ראשון שמעניק רוחאני לכלי תקשורת אמריקני מאז כניסתו לתפקיד בחודש יוני.

כשנשאל אם הוא מאמין כי השואה היא "מיתוס", השיב רוחאני: "אני לא היסטוריון אני פוליטיקאי. מה שחושב לנו זה שמדינות האזור יתקרבו זו לזו, שיהיו מסוגלות למנוע תוקפנות וחוסר צדק". כשנשאל האם הוא, כמו קודמו מחמוד אחמדינג'ד, מאמין כי צריך למחוק את ישראל מהמפה השיב כי מה שהוא מאחל למדינה זה "שלטון על ידי רצונו של העם. אנו מאמינים בקלפי".

בהתייחסו לדבריו של ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, שכינה אותו "זאב בעור של הכבש", תיאר רוחאני את ישראל כ"ממשלה כובשת ומנשלת" אשר "עושה עוול לאנשי האזור שהביאה לחוסר יציבות באזור עם מדיניות חרחורי המלחמה שלה". הוא הוסיף כי ישראל לא יכולה לדבר על דמוקרטיה ובחירות חופשיות.

רוחאני אף התייחס לתכנית הגרעין של ארצו והצהיר כי משטרו לעולם לא יפתח נשק גרעיני. עוד אמר רוחאני כי יש בידו הסמכות המלאה להגיע להסכם עם המערב בנוגע לתכנית הגרעינית בארצו. "שבנו והצהרנו פעמים רבות", אמר רוחאני, "כי בשום נסיבות, לא נחתור ליייצור נשק להשמדה המונית, כולל נשק גרעיני".

דבריו של הנשיא האיראני, הנחשב מתון ביחס לקודמו בתפקיד, באים לאחר ששידר בתקופה האחרונה נכונות מסוימת להפשרת היחסים עם המערב, אשר היו מתוחים במיוחד במהלך כהונתו של מחמוד אחמדינג'אד. "אנו שואפים אך ורק להשיג טכנולוגיה גרעינית למטרות שלום", הוסיף רוחאני. עם זאת, נאומו בסוף החודש בפני העצרת הכללית של האו"ם ככל הנראה יספק תמונה ברורה יותר לגבי כוונותיו בנושא.

צילום לוויין של מתקן הגרעין התת-קרקעי "פרודו" שהתגלה ליד העיר קום באירן. רויטרס
המתקן בפורדו יושבת?/רויטרס

הלילה התייחס הנשיא האמריקני, ברק אובמה, למשא ומתן עם איראן בנוגע לתכנית הגרעין שלה. "יש כאן הזדמנות לדיפלומטיה", אמר אובמה בראיון לערוץ האמריקני בשפה הספרדית "טלמונדו" והביע תקווה "שהאיראנים ינצלו את זה". לדבריו, "יש אינדיקציה לכך שרוחאני, הנשיא החדש, מעוניין לפתוח בדיאלוג עם המערב ועם ארה"ב בצורה שלא ראינו בעבר. יהיה עלינו לבחון את זה".

בראיון שהעניק אובמה בתחילת השבוע לרשת ABC, אישר הנשיא האמריקני כי ניהל חלופת מכתבים עם רוחאני בנושא המשבר סוריה. אובמה אמר כי איראן מודעת לחשש במערב מפני פיתוח תכניתה הגרעינית. הוא הטיל ספק באשר לאפשרות שרוחאני יגלה עמדות מתונות במשא ומתן סביב סוגיית הגרעין, והדגיש את הצורך להמשיך ללחוץ על טהראן בנושא. עם זאת, הדגיש: "השקפתי היא שאם יש לך איום כוחני מהימן, בשילוב מאמצים דיפלומטיים קשוחים, ניתן להגיע להסכם".

ביחס לחלופת מכתבים אלו, אמר הלילה רוחאני כי מכתבו של אובמה היה "חיובי ומועיל" וכי "אלו יכולים להיות צעדים עדינים וקטנים לקראת עתיד חשוב ביותר".

וושינגטון: מקווים שאיראן תעסוק במציאת פתרון דיפלומטי לגרעין

הבית הלבן בחר להגיב לדבריו של רוחאני בזהירות. "העולם שמע רבות אודות רצונו של ממשל רוחאני לשפר את יחסי הרפובליקה האיסלמית עם הקהילה הבינלאומית, והנשיא אובמה סבור שאנחנו צריכים לבחון זאת", דברי דוברת הביתה הלבן רנדט מיהאן. "אנו מקווים שהממשלה האיראנית החדשה תעסוק באופן מהותי במציאת פתרון דיפלומטי שיענה באופן מלא על חששותיה של הקהילה הבינלאומית בנוגע לתכנית הגרעין של איראן".

בסוף השבוע האחרון, אמר רוחאני כי הוא מעוניין בהחלטה מהירה בעניין המחלוקת סביב תכניתה הגרעינית של ארצו. "בנוגע לסוגיית הגרעין האיראני, אנו מעוניינים בפתרון במסגרת החוק הבינלאומי", אמר רוחאני במהלך פגישה עם עמיתו הרוסי, ולדימיר פוטין, בקירגיזסטן. הוא הוסיף כי רוסיה "נקטה צעדים חשובים במישור הזה".

העיתון הגרמני "דר-שפיגל" אף דיווח השבוע מפי מקורות מודיעיניים כי רוחאני מוכן להשבית את מתקן ההעשרה המתקדם בפורדו ולהתיר לגורמים בינלאומיים לפקח על הוצאת הסרכזות מהמקום. בתמורה, כך לפי הדיווח, ידרוש נשיא איראן מארצות הברית ומאירופה להסיר את הסנקציות שפגעו קשות בכלכלה של הרפובליקה האיסלאמית, לבטל את החרם על הנפט האיראני ולאפשר עסקות בינלאומיות על הבנק המרכזי של איראן – פשרה שהציעו המעצמות לאיראן בראשית השנה. עם זאת, ראש הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, עלי אכבר סלאחי, הטיל היום ספק בדיווח. "אני חושב שזה לא סביר שדבר כזה נאמר", צוטט סלאחי בסוכנות הידיעות האיראנית "מהר".

עם זאת, ולצד ההכחשה, רוב דבריו של הבכיר האיראני דווקא המשיכו את הקו החיובי שנוקטת טהראן בנוגע למשא ומתן מול המערב בנושא הגרעין. בתום ישיבת שרים הכריז סלאחי כי הוא צופה "התפתחות" בשיחות מול המעצמות בסוגיית הגרעין של ארצו. לדבריו, אפשר יהיה להשיג פריצת עד סוף השנה האיראנית, שתחול במרץ 2014.

עוד בנושא:
איראן מכחישה דיווחים על סגירת המתקן בפורדו
אובמה: "אבחן את רוחאני בנושא הגרעין האיראני"
נתניהו ייפגש עם אובמה: "להעצים את הלחץ על איראן"

(עדכון ראשון: 22:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully